Радослав Кошков, Schneider Electric: Сервизните услуги намаляват дългосрочно оперативните разходи

Радослав Кошков, Schneider Electric: Сервизните услуги намаляват дългосрочно оперативните разходи

Радослав Кошков e вицепрезидент „Сервизен бизнес“ на Schneider Electric за Югоизточна Европа. Преди да заеме новата си лидерска позиция в продължение на 4 години той е генерален мениджър на Schneider Electric за България, Албания, Северна Македония и Косово. Освен дългия си кариерен път в компанията, той е преминал през множество обучения, сред които лидерски академии, както и тренинги, развиващи уменията за създаване и управление на ефективно работещи екипи, мениджмънт на продажбите и дистрибуторските канали, иновации в маркетинга и умения за водене на преговори. Има магистърска степен от Факултета за френско обучение по електроинженерство към Технически университет София, както и професионален сертификат по Мениджмънт от Open University (UK) от партньорската им програма с Нов български университет и ниво 3 в Лидерската програма на INSEAD.

- Сервизният бизнес става нова форма на развитие за много компании. Така ли е и за Schneider Electric? Как работи този модел?

- Сервизният модел там, където е приложим, е неизменна и основна част от бизнеса. Разбира се, има определени бизнеси, където портфолиото не подлежи на сервиз, но по-скоро това са изключения. Основната полза на сервизния модел e за крайните клиенти и ползвателите, защото чрез него ние опознаваме все повече спецификата на клиента и така можем да сме му много по-полезни точно в неговия контекст. Този модел е приложим и чрез партньорите и доставчиците на крайните клиенти. Когато една компaния доставя оборудване и технологични решения, както е при Schneider Electric, има доста място за сервизни услуги, които допълват и удължават живота на оборудването, като така улесняват производствените и оперативните дейности и дават предвидимост за бъдещето на бизнеса на нашите клиенти и партньори.

Моделът предполага дългосрочни отношения и абонаментен принцип, основан на конкретните нужди. Това носи предвидимост на разходите, както и спокойствие за оборудването, което ще бъде оперативно и изправно, защото ще получи всички нужни отдалечени наблюдения, анализи, проверки, превантивни ремонти и т.н. Излизането от аварийния модел на работа предполага стабилни операции без непредвиден престой, съответно по-малко загуби, точно планиране и съвсем не на последно място доста по-малко стрес и ресурс.

- От известно време отговаряте за зона от 15 държави. Как изглежда картината на този бизнес в Югоизточна Европа?

- В нашия бранш сервизните услуги не са нещо ново, но с нарастващата дигитализация и вариантите за отдалечено следене на състоянието на оборудването и системите възможностите стават много по-големи. В страните от Югоизточна Европа наблюдаваме относително равномерна картина. Разбира се, има конкретни държави, в които конкретни сектори са по-напреднали и в тях цялата практика на работа е добре развита, съответно разчитат и на повече и по-специализирани услуги. Най-общо може да се каже, че колкото по-електроинтензивни са процесите, толкова по-склонни са компаниите да заложат на дълготрайни сервизни услуги, защото те осигуряват критично предимство, спокойствие и планиране.

- А какво показва сравнението с развитите икономики?

- Самият модел идва от по-развитите икономики и е по-добре разгърнат там. В по-напредналите и по-богати държави отдавна има изградена практика в тази посока и компаниите много добре познават ползите и финансовата устойчивост, която доброто сервизно и абонаментно обслужване дава в дългосрочен план. Както и в други насоки, България има за наваксване и това се дължи най-вече на нагласите. Когато бизнесът осъзнае колко по-стабилен е срещу ежедневните рискове, разчитайки на правилните услуги, по естествен път се ориентира към този модел на работа. В същото време много от международните компании с изнесени производства у нас имат това мислене и спуснат модел на работа от компанията-майка и там е по-лесно и бързо интегрирането на тези услуги.

- Какви са конкретните ползи за клиентите?

- Както вече стана дума, говорим за предвидимост на финансовите потоци, предвидимост на натоварването и готови сценарии за реакция при възникване на различни обстоятелства. Това дава спокойствие на ползвателите, че няма да има непредвидими събития или поне те ще са минимизирани, дава възможност да се реагира навреме и да се предвиди дадено нежелано събитие, преди да се е случило. Получаваме още добра основа за планиране на производствените процеси или планиране на поддръжката на сградния фонд и ресурсите, което отново се отразява във финансовото планиране. Всичко това скоро ще се предлага в сервизното портфолио на Schneider Electric обособено в три нива на абонамент със съответните договори за поддръжка, които крайните клиенти или техните фирми за поддръжка да използват.

Innovation HUB-ът на Schneider Electric в Умната фабрика в Пловдив. В него посетителите могат в реална среда да „изживеят“ IoT технологията на компанията. Демонстрационното пространство е отворено за посещение за всички представители на бизнеса и технологичните среди, които искат да се запознаят и да разберат повече за високотехнологичните решения, които компанията разработва, предлага и прилага. Освен място за срещи на настоящи и потенциални партньори и инвеститори, Innovation Hub-ът много често събира и представители на академичните среди, преподаватели и студенти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ