По-скъпо и по-бавно - нашествията на хусите в Червено море върнаха тревогите за веригите на доставки

По-скъпо и по-бавно - нашествията на хусите в Червено море върнаха тревогите за веригите на доставки

По-скъпо и по-бавно - нашествията на хусите в Червено море върнаха тревогите за веригите на доставки

Връща се безпокойството за ново забавяне на веригите на доставки в световната търговия. Двете атаки срещу товарни кораби от хусите в Червено море, в резултат на ескалацията на конфликта между Израел и Хамас, направиха маршрута през Суецкия канал много по-опасен. Най-големите играчи в индустрията като датската Maersk или MSC увериха, че ще "преустановят" преминаването си през този район и ще заобиколят нос Добра надежда през Южна Африка, за да транспортират стоки от Азия, пише elEconomista.es

"Това означава, че маршрутът ще бъде увеличен с около 15 или 20 дни, в зависимост от точката на тръгване на кораба", каза координаторът на Азиатско-тихоокеанската работна група на Клуба на износителите на Испания Рамон Гаскон.

Трябва да се отбележи, че между 25% и 30% от световната търговия преминава през Суецкия канал и той вече претърпя криза през март 2021 г., когато контейнеровозът Ever Given заседна, което държеше световната търговия дни наред в напрежение, замразявайки над 10 милиарда долара търговия на ден.

За момента експертът уверява, че трябва да запазим спокойствие, защото "няма да ни свършат запасите". 

Според Shanghai Container Freight Index, който показва цената на морския транспорт от Китай, цената се е увеличила значително в края на годината. По-конкретно, на 24 ноември наемането на 20-футов контейнер от Китай до Европа е струвал 779 долара, докато на 29 декември 2023 г. цената се е утроила до 2694 долара.

Данни от международната платформа за резервации на товари Freightos обобщават, че разходите за контейнерен транспорт от Азия до Европа са поскъпнали двойно на фона на кризата в Червено море. В последно време цената на доставката на един четиридесетфутов контейнер от Азия до Северна Европа е достигнал нива от 4 хил. долара. На свой ред цените за доставка на същия контейнер до средиземноморските страни в момента се покачиха до 5175 долара, твърдят анализаторите на  Freightos.

Така превозвачите вече повишиха цените за доставка на един контейнер от Азия до средиземноморските страни до 6000 долара. Става дума за превоза на стоки от средата на януари. В същото време експертите допуснаха по-нататъшно поскъпване на контейнерните превози на фона на продължаващото геополитическо напрежение във водите на Червено море. Подобна динамика, според експерти, ще бъде насърчавана, включително чрез практиката за използване на ценови надбавки в размер от 500 до 2700 долара на контейнер. 

По-рано беше съобщено за рязко увеличение на разходите за транспортиране на петрол през Червено море. През втората половина на декември тарифите за предварителен превоз на тежки танкери от типа Suezmax с общ капацитет около 600 хил. барела в един момент се покачиха до 87 пункта по световната скала. Тази динамика се дължеше до голяма степен на увеличаването на продължителността на маршрутите, заобикалящи Суецкия канал, както и на намаляването на броя на танкерите, достъпни за превоз на суровини.

"Новите цени ще зависят от това колко дълго ще продължи конфликтът между Израел и Хамас и дали ще ескалира в региона", каза Рамон Гаскон.

Експертът предупреждава, че нито Китай, нито САЩ са заинтересовани от продължаването на атаките в Червено море от хусите, "които са много организирана армия и се финансират от Иран и съюзниците на Хамас".

В момента изглежда, че така наречената операция "Пазител на просперитета", провеждана от САЩ в коалиция с 10 държави не успокоява духовете в района и нападенията на хусите срещу кораби, плаващи под израелски и съюзнически флагове продължават.

Напрежението продължава да нараства в Близкия изток и американският флот вече отговаря на атаките на йеменските бунтовници в Червено море. В последния ден на 2023 г. (31 декември) Централното военноморско командване на Съединените щати заяви, че е спряло нападение от бунтовници срещу кораба на датската корабна компания Maersk Hangzhou. Това е първият път, когато военноморските сили на САЩ се изправят директно срещу хусите и изглежда, че няма да е последният, пише изданието. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ