Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнесът, който не страда от кризи
Колко може да се печели от сувенири? Едва ли си задавате този въпрос, когато си купувате късче спомен от пътуване в друга държава. Сувенирите обаче са доста сериозен и доходен бизнес навсякъде по света, който почти не страда от икономически кризи. У нас съвсем наскоро се появиха традиционните масовизирани маркери на тази индустрия като магнитчета и прочие, и в интерес на истината, доста плахо прохождаме в тази пазарна ниша. Може би, защото не сме си задали въпроса „Какво биха сикупили чужденците за спомен от България?”
Той е фундаментален за сувенирния бизнес и кратък обзор на чуждия опит в това отношение го доказва убедително.
Желанието да си запази за спомен материализирана емоция е напълно естествено за всеки човек. Особено за туриста, който се потопява в нова културна среда и иска да отнесе вкъщи поне частичка от нея. Не случайно полицията в Египет специално следи пирамидите да не бъдат разградени камък по камък. И, разбира се, едни от най-продаваните сувенири от уличните търговци там са „автентични камъчета, направо от погребалната камера на Фараона". Или, с други думи, простичките човешки слабости винаги са били, са и си остават отлична основа за бизнес.
Англия: „Боже, пази кралицата!”
Британците обичат своята кралица, а заедно с нея и цялото кралско семейство. Навярно и заради това, че благодарение на нея заработват доста пари. Чаши, магнити, знаменца с образа на кралица Елизабет II са най-популярните сувенири във Великобритания. Сложно е да се изчислят печалбите само от продажбите на сувенири под знака на британското кралско семейство, тъй като независимо от усилията на данъчните и полицията, голяма част от този бизнес е в сивия сектор, главно поради факта, че основен производител и доставчик на такава продукция си остава Китай.
Но, все пак, през 2012 година специалистите от CentreforRetailResearch успяха да пресметнат колко ще бъде заработено от тържествата във връзка със 60-годишнината от управлението на Елизабет II. В техните разчети приходите от сувенири бяха сложени на второ място по доходност в размер на общо 196 млн. британски лири.
Тогава основен източник на печалби станаха монети и медалиони, като в продажба бяха планирани да бъдат пуснати 12 млн. броя от двата артикула на обща стойност 37,5 млн. лири. На второ място – половин милион чаши за чай за 21,5 млн. лири.
Един от основните символи на Англии, по мнение на самите британци са чайниците със съответната символика и за целта, в продажба бяха предвидени да постъпят 120 хил. бройки за 1,7 млн. лири. За всички останали сувенирни хрумвания планираните приходи бяха в размер на още 20 млн. британски лири. И това – само за територията на Англия. Сувенирна продукция в размер на 45 млн. британски лири беше планирана за доставка в страните от Британската общност и САЩ. Освен това, други 53 млн. лири бяха вложени книги, DVD и играчки, предвидени за разпространение в търговските вериги.
Икономически анализатори обаче тогава припомниха, че британското кралско семейство така и не успява да постигне „търговската възвръщаемост”, отбелязана по повод трагичната смърт на принцеса Даяна. И едва сватбата на Уилям и Кейт Мидълтън е обърнала тази тенденция. От нея са спечелили всички. Само гостите на Лондон са похарчили над 107 млн. британски лири в деня на тържествената церемония. А след нея последва и раждането на първородния син на Кейт и Уилям. Сега търговците на сувенири обичат Херцогинята на Кеймбридж, Кейт почти толкова, колкото самата кралица.
САЩ: Знаме, обсипано със звезди
Основният сувенир в САЩ е патриотизмът. Повечето американци наистина смятат, че са част от уникална нация, колкото и да се иронизира това от останалия свят. Затова и се продават специфични вещи, свързани с това светоусещане Например, традиционно често се купува националния флаг на САЩ. Ежегодно, на территорияа на страната се продават около 150 млн. екземпляра знамена на обща стойност 302,7 млн. долара. При това, по-голямата част от тях се произвеждат в САЩ, вносът е само 4 млн. долара и е основно от Китай.
В цяла Америка пазарът на сувенири и подаръци бележи възстановяване след 11 септември и икономическата криза от 2008 година. Нещо повече, той не само достигна нивата от 2000 година, но и значително ги надхвърли. През 2013 година са били продадени сувенири за повече от 21 млрд. долара. И едва ли този ръст ще спре в близко време. Но трябва да се отбележи, че американците не се замислят много какво да продават на туристите. А и повечето туристи предпочитат да си купуват от Америка не сувенири, а битова техника и маркови дрехи.
Франция: "Дойдох, видях, опитах"
Сложна е ситуацията с традиционните сувенири във Франция. От една страна, Франция е сирена, вино, мода и изгледи с Айфеловата кула. Със същия успех обаче можеш да се сдобиеш с тях и от онлайн магазин. Както и правят мнозина. Франция е по-скоро дух, преживяване, емоция, която се случва на живо. Интересно, дали сувенирната индустрия, която е една от най-гъвкавите и светкавично реагира на всякакви трендове, вече е превъплътила в продукция призивът "Je suis Charlie".
Германия: Старите майстори
В Германия е друга работа. Дори и традиционен артикул като чашите не е стандартната скука – порцеланови, с дръжки и картинка на местна забележителност. Преобладават бокалите за бира, при това всяка провинция им придава местен колорит. Ценен и търсен е още майсенският порцелан, но за абсолютен уникат продължават да се смятат механичните стенни часовници с кукувички.
Италия: Всеки град със свой запазен знак
Тази страна е истинска беда за потрфейла на туриста. Почти всеки град си има собствена сувенирна идентичност, купуването на която е едва ли не свещено задължение за пътешествениците. Навярно, обяснението за това може да се търси във факта, че туристическият бизнес тук е започнал да се развива още от 18 век. Затова, подгответе си бюджет, за да си купите карнавална маска във Венеция, свещ със Св. Антоний в Падуа, бележник с кожена подвързия във Флоренция. За особен шик минават традиционните италиански кукли ръчна изработка, изобразяващи популярни персонажи от комедия дел арте като Пулчинела, Скарамуча и т.н., както и по-съвременни герои като Пинокио и Барак Обама. Уличните търговци ги продават и по 20 евро.
Испания: Цветове и страсти
Испания също е богата на сувенири. Местните базари и магазини са пълни с глинени, керамични и пластмасови фигурки на бикове, тореадори и танцьорки, традиционните триъгълни шалове с рози, които се препасват около талията. Но и уникалните изделия не са малко – например, ножовете от Толедо или пък испанските китари.
Норвегия:Твърде различни
Норвежците са суров народ и сувенирите им са специфични. Например, често съветват туристите да си купят традиционна норвежка дъска за рязане на сирена или най-обикновена фигурка на горски трол за 50 евро. Има и нормални изделия като росемалинг например – рисунка върху дърво, с национални особености. С особена популярност обаче се ползват вълнените пуловери с традиционни орнаменти на цени около 100 долара.
Египет: Памук, наргилета и камилска вълна
Папируси, набедрени препаски и всякакви други изделия от памук – произвеждат се в такива количества, че не е трудно да ги намериш и в собствената си страна. Местните гидове съветват да се купуват големи наргилета или медни съдове с орнаменти – те са традиционни изделия и струват много по-евтино, отколкото в Европа. Не подминавайте и предложенията за одеала от камилска вълна. Притежават някои уникални качества и в Египет струват между 20 - 30 долара бройката.
Индия: Закъде без сари?
Индия е толкова далечна и различна, че каквото и да си купиш за спомен ще е проява на находчивост. Може да се избира между местни цигари, уиски, ювелирни изделия, килими от Кашмир. Но много често туристите предпочитат да си вземат традиционни индийски облекла, например, копринено сари, които средно вървят по около 20 долара.
Япония: Традиционна култура
Несъмнено, страна, също богата на екзотика. Най-често хората си купуват дреболии, които не струват скъпо като традиционните пръчици за хранене с изписани йероглифи по тях, дървени фигурги тануки, кимоно и т.н. Все по-често се купуват и бамбуковите чадърчета, присъщ елемент от стилистиката на гейшите.
Екип на "Мениджър Нюз", по материали от чуждия печат
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.