Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|ДАИ с право да следи за споделено пътуване
Българските власти правят поредна стъпка в посока контрол и забрана за споделеното пътуване.
Внесени от кабинета за разглеждане в парламента промени в Закона за автомобилните превози предвиждат дирекция “Автомобилна инспекция” (ДАИ) вече да има специални правомощия, за да установява дали има случаи на така нареченото споделено пътуване.
С промяната служителите на ДАИ получават право да изискват сведения и от пътниците в дадена кола, става ясно от официална позиция до медиите на Българското либертарианско общество, организатор на протестите в подкрепа на Uber миналата година.
Според мотивите на правителството за подобна стъпка "това правомощие е необходимо за установяване на вида на превозите - дали са срещу заплащане, или не, което има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза.
Там е записано още, че събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно.
"С решението на държавата да спира и глобява хора, извършващи споделени пътувания, се разчиства пътя на скъпите билети за автобусни превози в началото на летния сезон. ", гласи позицията на либертарианците.
Темата за регулирането на т. нар. "споделено пътуване" нашумя особено през последните месеци, след като стана ясно, че финансовото министерство е предложило по време на среща между превозвачи и депутати от транспортната комисия сайтовете за споделено пътуване да бъдат забранени и подложени на специален филтър, подобно на хазартните сайтове без лиценз.
Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с намерението си да въведе тол такси за ползването на магистралите. Последваха протести и бурни реакции, както и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.
Въпросът е обаче, че трудно може да бъде разграничено дали едно споделено пътуване е приятелска услуга или пък бизнес. Например, нормално е в голям град колеги от един квартал да пътуват заедно за работа и да си разделят парите за горивото. Или пък човек да вози приятели и познати, като тръгне нанякъде.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.