ТРАЙНА/// Имате ли добре развита емоционална интелигентност?
Емоционалната интелигентност е важна, и то не само на лично ниво. Изследванията показват, че развиването на по-висока емоционална интелигентност може да доведе до по-висока производителност и заплащане, както и до по-добри професионални и лични взаимоотношения.
Колкото по-добре разбирате и управлявате емоциите си и емоциите на хората около вас, толкова по-големи са шансовете ви за успех.
И така, колко емоционално интелигентни сте всъщност? Ще разберете, ако отговорите на следните въпроси:
„Какво търся – съвети или обратна връзка?“
Да кажем, че сте съгласни да получавате обратна връзка, дори когато е критична (много хора, които твърдят, че го правят, всъщност изобщо не са фенове на критики).
Но това не означава, че другите хора обичат да ви дават обратната връзка, от която се нуждаете. Изследванията показват, че когато обратната връзка се иска, а не се предлага доброволно, тя обикновено е твърде неясна и твърде скучна. Това е обратна връзка от типа: „Не искам да наранявам чувствата ви, така че просто ще бъда мил“, която няма реална стойност. Нещата обаче стоят по различен начин, ако казвате, че искате съвет. Изследователи от Харвардското бизнес училище установиха, че в сравнение с искането на обратна връзка, търсенето на съвет е довело до това респондентите да предоставят с 34% повече информация за области за подобрение и с 56% повече начини за постигането на това подобрение.
Накратко, емоционално интелигентните хора осъзнават, че молбата към друг човек за обратна връзка (с въпроса „Как се справих?“) ги поставя в неудобно положение.
От друга страна, искането на съвет (с въпроса „Какво мога (или трябва) да направя?“) е ласкателно. Искането на съвет от някого имплицитно показва, че уважавате неговите знания, умения, опит и т.н.
Направете това и ще се случат две страхотни неща: ще получите необходимата информация и събеседникът ви ще се почувства ценен. Така той ще бъде щастлив да ви предложи насоки, за които знае, че ще ви помогнат.
„Оценявам ли (дори и да не харесвам) негативната обратна връзка?“
Но какво ще стане, ако ви бъде дадена обратна връзка, която не сте поискали? Това далеч не е най-приятното нещо. Никой не обича да му се казва какво може да направи по-добре. Изследванията показват, че повечето хора рядко ценят обратната връзка, когато е отрицателна. И когато получат конструктивна критика, те рядко я използват, за да подобрят представянето си. Всъщност, проучванията показват, че в рамките на няколко дни сме склонни напълно да забравим негативната обратна връзка, която получаваме.
Емоционално интелигентните хора контролират чувствата си и приемат, или поне оставят настрана, дискомфорта, за да намерят начини за подобрение. Проучване, публикувано в Journal of Experimental Psychology: Learning, установи, че е много по-вероятно да си спомним оценъчната обратна връзка (обратна връзка за нещо, което вече сме завършили), отколкото директивната обратна връзка (обратна връзка за това как бихме могли да подобрим при бъдеща задача).
Ето защо емоционално интелигентните хора приемат (дори и да не им е приятна) критичната обратна връзка. Те се фокусират върху това, което тя казва за задачата, а не за самите тях.
Вместо да избягвате обратна връзка, която заплашва начина, по който възприемате себе си в момента, използвайте я, за да подобрите начина, по който някой ден ще възприемате себе си.
„Често ли хваля други хора?“
Смятате ли, че не получавате достатъчно признание и похвала? Науката казва, че не сте сами. Двама от трима анкетирани служители смятат, че не получават достатъчно похвали, а почти три четвърти казват, че получават някаква форма на положителна обратна връзка по-рядко от веднъж седмично.
Очевидно това не е приятно чувство.
Емоционално интелигентните хора осъзнават, че това, което искат – или от което се нуждаят – е това, което могат да дадат на хора, които познават. Една добра дума. Едно искрено благодаря.
Много хора, които познавате – служители, доставчици, клиенти, приятели, семейство и т.н., заслужават това.
Но трябва да давате добри думи и хора, които не познавате. Служител в магазин. Доставчик. Представител на обслужване на клиенти. Защото неочакваната похвала, подобно подаръка, който се дава „просто така“, често е още по-силна.
„Признавам ли доброволно грешките си?“
Както пише Даниел Койл в книгата си „Културният кодекс“ – военноморският тюлен Дейв Купър смята, че най-важните думи, които един лидер може да каже, са: „Оплесках това.“
Макар че това може да звучи странно, тъй като общоприетото мнение гласи, че лидерите трябва да излъчват непоклатима увереност, а признаването на слабост рискува да създаде още повече слабости, емоционално интелигентните хора осъзнават, че силни култури могат да бъдат изградени само когато хората се чувстват достатъчно сигурни, за да си кажат истината. Всичко това започва с лидери, които признават, че не са перфектни.
Резултатът е цикъл на уязвимост – един човек си позволява да бъде уязвим и признава грешка или недостатък, което позволява на друг човек да направи същото. С течение на времето това води до по-открит обмен, който изгражда доверие и стимулира производителността.
…………..
Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.