Защо лидерите не се учат от успеха?

Защо лидерите не се учат от успеха?

В учебниците по бизнес е пълно с истории на компании, които от доминиращи в своите индустрии отиват на дъното, пише Harvard Business Review. Причините са обичайни – късогледство, фокусиране върху краткотрайни финансови резултати и неспособността за адаптиране на бизнес модела към съвременните тенденции на пазара. Всички знаем, че да се учиш от провала е едно от най-важните неща, както за хората, така и за компаниите. Изненадващо, да се учиш от успеха, също може да е полезно, но е и голямо предизвикателство.

Първата пречка, която хората срещат по този път е тази, която психолозите наричат фундаментално грешни изводи. Когато успеем, сме склонни да заключим, че нашите таланти и сегашния модел или стратегия, са причините за това. Отдаваме малко значение на различните фактори от околната среда и случайните събития , които играят роля.

Втората пречка е, че успехът увеличава нашата самоувереност. Вярата в себе си е хубаво нещо, разбира се, но твърде много от нея може да ни накара да вярваме, че не трябва да променяме нищо.

Третата пречка е „синдромът на неспособността да питаме“ или тенденцията да не се разследват причините за доброто представяне систематично.

Започнахме да изследваме предизвикателствата на поуките от успеха през 2004 г., когато попаднахме на една компания с дълга история на победата Ducati Corse – мотоциклетен състезателен отбор. Състезанията с мотоциклети може да изглеждат далечни на бизнеса, но те са добра лаборатория за изследване на процеса на учене. Изпълнението се оценява във време и резултати. Състезанието не прощава на никого. То е в събота и няма да ви чака, ако закъснеете. По време на сезона една дузина отбори от световна класа всяка седмица се впускат в битка за първото място. За компания като Ducati победите имат сериозно влияние върху репутацията.

През 2003 г. подразделението на Ducati в Болоня влезе в Grand Prix веригата за първи път. Като начинаещ в това директорът на компанията определи постижението като „сезонът на поуките“. Целта е да се придобият знания, които ще ни помагат да се развием по-добре за бъдещите сезони, заяви той.

С всеки успех обаче екипът се фокусира все повече върху победата и по-малко върху поуките. Успешният сезон кара компанията да си мисли, че е фаворит за състезанието през 2004 г. Ако през 2003 г. са завършили втори, какво пречи през 2004 да са на първо място? През 2004 повече от 60% от компонентите по моделите на компанията са нови. В началото на сезона обаче това води до сериозен проблем. Компанията е допуснала множество грешки по време на голямата промяна. Много от нововъведенията не са тествани.

Интересно обаче е, че същата тази година отборът завършва на трето място. Въпреки че третото място не никак лошо като постижение, то се разглежда като провал предвид високите очаквания. Благодарение на по-сериозни изследвания на корелацията успех-провал от 2004 г. през 2007 г. Ducati достига до първата позиция.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ