Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Контролирай работното време, за да не те контролира то
Позволете ми да започна с тази изповед: Аз, обикновено съм последният човек, който си тръгва от офиса вечер. Сутрин излизам около 8:00 ч. или по-рано и често не успявам да се причера у дома преди 19:00 ч. Но не се оплаквам. Обичам работата си (и имам разбирането на семейството си). Тъй като винаги имам да свърша повече, отколкото имам време да го свърша, аз съм открил модела на разширен работен ден.
И не съм единственият. Всъщност, скорошно проучване показва, че почти две трети от американските компании съобщават, че техните служители са работили повече часове през последните три години. Вероятно процентите са подобни и в други страни. Тази нарастваща тенденция се очаква да продължи. Непредвидените последици от глобалният ни свързан свят са, че потребители, клиенти, партньори и колеги очакват незабавни отговори на техните искания. В същото време, работните места недостигат в много области, така че никой не иска да разочарова шефа си. В резултат на това, повече служители доброволно удължават работното време и са изправени пред дилемата дали да останат до късно и да завършат важна задача, или да я оставят за следващия ден.
Щом започнат да разширяват работното си време, те образуват един стресов модел на работа, но от друга страна той се превръща в нещо нормално.
Като се има предвид собствената ми склонност да работя до късно, аз съм може би последният човек, който трябва да дава съвети по този въпрос. Въпреки това работата до късно може да има сериозни последствия. Мащабно проучване миналата година сред 6000 британски държавни служители показва, че тези, които редовно са работили над десет часа на ден са със 60% по-голяма вероятност да страдат от сърдечно-съдови заболявания. Освен това, ако партньорът ви не проявява разбиране, това може да създаде напрежение във връзката.
И така, какво може да направите за да се избегнете късния модел на работа или поне да избягвате отрицателните последици? Ето няколко мисли, които да ви помогнат да подредите приоритетите си:
Разсъждавайте върху целите си – в личен и професионален план. Помислете над стремежите, които имате за вашата кариера и живота си. Какво искате да постигнете? Какви са приоритетите ви? Какво ви дава работата? Забележително е как много хора се скитат през кариерата си без никакъв компас, който да ръководи техните решения. Като резултат, на тях им липсват критерии за определяне на целите, на това дали да инвестират повече време в работата. В един момент може да се събудят и да осъзнаят, че натрупването на малки избори ги е отвело в посока, до която не са възнамерявали да стигат.
Говорете за това у дома. Обсъдете вашите цели и приоритети с хората, най-близо до вас - съпруг/а, партньор, приятели или деца. Разберете степента, до която техните очаквания отговарят на вашите. Без този диалог, рискувате постоянно да се разочаровате взаимно.
Отворете този диалог по време на работа. Нека за вашия шеф и вашите колеги е ясно, че вие наистина сте готови да останете късно, ако има основателни причини (краен срок за клиент, клиентска криза, сезонно натоварване и др.). Но също така подчертайте, че това трябва да бъде изключение, а не правило. В действителност, ако има постоянни кризи и драми в крайните срокове, може би трябва да говорите с екипа си как да се промени процеса на работа, така че да не сте в негов плен.
И не оставайте до късно само от чувство за отговорност. Правете го, ако обичате да работата си или ако работата наистина го изисква. Не забравяйте, че ако не поемете съзнателен контрол над работното си време, работното време може лесно да поеме контрол над вас.
Рон Ашкинас за Harvard Business Review
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.