Лидерството не зависи от географските ширини

Лидерството не зависи от географските ширини

След прехвърлянето ми в Ню Йорк през 1998 г. поисках съвет от колега, който беше приедприел подобен ход преди години. „Най-важно е да разберете, че вече не живеете в Индия”, каза той. „Начинът по който сте ръководили хората там, няма да проработи тук. Колкото по-рано откриете разликите, толкова по-добре”, каза ми той. 

Чух същото от много други мениджъри по време на първите ми няколко месеца в Ню Йорк - и през следващите 13 години докато се местех няколко пъти между САЩ, Европа и Азия. Без съмнение, всички тези хора бяха добронамерени. Но опитът ми показа, че техните предупреждения са били напълно погрешни. Предположението, че хората са мотивирани различно по света - особено в Азия - и че лидерите трябва да адаптират поведението си съответно, не е много точно.

Ръководейки хора в осем държави на три континента всъщност открих, че е вярно точно обратно. Независимо от географското местоположение или култура, това което мотивира хората до най-високото ниво на ангажираност е човещината и универсалността. Лидерството изглежда еднакво, където и да сте.

Най-ефективните ръководители са тези, които черпят енергия от ясните цели и най-дълбоките си лични ценности. Освен това те мотивират служителите си, като гарантират, че техните очаквания за три основни елементи на работата - естеството на тяхната роля, работната среда и тяхното професионално развитие - са в съответствие с целите на организацията.

Бих искал да ви насоча към два добре познати казуса - по един от Азия и един от Америка. Първият е Тони Фернандес, създател на AirAsia. На 12 годишна възраст, когато майка му отказва да го пусне на зелено училище, тъй като полетът е твърде скъп, той решава, че трябва да измисли начин, чрез който хората да летят евтино. Години по-късно, той купава авиокомпания във финансово затруднение и я превръща в най-печелившата и най-бързо развиваща се самолетна компания в Азия.

През цялото време той има силна мотивация. Определи визия и стратегия, която е завладяваща и мощна, но лесна за разбиране. Лозунгът на авиокомпанията "Сега Всеки може да лети!", казва всичко, което може да накара всеки да се присъедини към нея. AirAsia лежи на 5 основни ценности: безопасност, страст, почтеност, грижа и развлечение.

В офисите на фирмата няма физически бариери между бюрата, няма титли и фамилии, всички си говорят на малко име. Главният изпълнителен директор определя тона: всеки може да отиде при Тони, за да предложи идея или просто да си поговорят за футбол. Нововъведенията се насърчават. Всеки мисли за по-големи възможности за фирмата и себе си. Попитан какво му носи най-голямо удоволствие Фернандес отговаря: „развитието на хората ми”.

А сега да разгледаме един типичен американски мениджър, основателят и главен изпълнителен директор на Starbucks Хауърд Шулц. От самото начало той казва на хората си, че те не са в бизнеса с кафето да обслужват хора, а са в бизнеса с хора, за за да обслужват кафето. Всеки бариста разбира как неговата или нейната роля се вписват в тази цел и следователно те са вдъхновени да работят по-дълго, по-трудно и по-страстно.

Шулц също създава уважителна и позитивна работна среда с отворени линии за комуникация в организацията и всеобхватни ползи (дори и за непълното работно време). Това се разбира и по минималната заплата, възнаграждението, обучението, опциите за взимане на отпуск. Той обърща внимание и на възможностите за професионално развитие. Хората от Портланд до Париж са привлечени от работата в Starbucks, тъй като техните нужди са задоволени. "Ние сме успешни, тъй като даваме на нашите хора. Вярваме, че това е основният начин да се управлява нашият бизнес", казва Шулц.

Фернандес и Шулц имат коренно различни бизнеси, но те са постигнали успех с удивително сходни подходи към лидерството. Мениджърите, които имат ясна идея за целите и ценностите и които мотивират служителите си чрез съсредоточаване върху съответните им роли, създаване на позитивна работна среда и осигуряване на професионално развитие са еднакво успешни във всички географски райони и култури.

Раиев Песхарвия за Harvard Business Review

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ