Любезно уволнение - но, как?

Любезно уволнение - но, как?

Уволняването на служител винаги е ужасно неловко преживяване и за двете страни. Нищо чудно, че повечето шефове обикновено отлагат този неприятен момент, колкото е възможно по-дълго. Така или иначе това е неизменна част от мениджърската работа. Все някога ще ви се наложи да се разделите с някой колега, независимо от причините. Те не са важни, но горчивият вкус в устата се помни дълго. Затова ви предлагаме да прочетете как все пак може да уволнявате хората без скандали и лоши чувства.

Тук идва важният въпрос може ли някой да бъде уволнен любезно?

Ако работникът или служителят напуска поради лошо поведение, най-вероятно отговорът е „не“. Но трябва да се прави разлика между лоша постъпка и лош човек. Един от възможните варианти за уволнение е да се обясни, че този служител не е необходим повече, но все още той може да стане по-добър на друго място. Ако уменията на служителя не са практически съвместими с целите на фирмата е важно да се излиза с достойнство и любезност.

Способността да го направим може да подобри значително позициите ни в бизнеса и да повиши морала. Хората невинаги са на правилната работа. Понякога тяхното изпълнение не е лошо, защото те не се стараят, а защото това не е тяхното поприще. Те биха могли да бъдат блестящи в друга област. Важно е да го подчертаете, когато се разделяте с определен служител.  Това, че той не се справя при вас няма да го направи по-неспособен на други места.

Аз научих този урок когато трябваше да уволня един истински ценен служител. Той се справяше с всичко което му поставях като задачи и пасваше добре на всички длъжности за които беше необходим. Нашият бизнес модел обаче се промени и той вече не беше нужен. Изведох го на обяд и обсъдихме личните му амбиции.

Той знаеше какви са целите му и ентусиазирано ги преследваше. И двамата видяхме, че са несъвместими с настоящата му работа. Това, че той трябваше да бъде освободен от тази работа не беше лично. Това беше взаимна нужда. Ние обсъдихме къде желае да продължи професионалното си развитие и аз му казах, че може да остане на работа, докато си намери нова позиция. Това беше риск, защото можеше да остане с месеци. Но той си намери нова работа в рамките на няколко седмици и така се разделихме с добри чувства. Останалите служители разбраха, че с ценните кадри винаги ще се отнасят по-добре, без значение какво се е случило.

Понякога обстоятелствата налагат да се правят уволнения. Това стана повече от ясно в кризата. Важното в тази ситуация е един мениджър да излезе с достойнство пред служителя си и да му обясни как стои ситуацията честно и открито. 

Маргарет Хефермън за Inc.com.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ