Можеш ли да си следващия Стив Джобс?

Можеш ли да си следващия Стив Джобс?

Бележка на редактора: Този материал бе написан след като Стив Джобс се сбогува с Apple през Август; след новината за неговата смърт, ние смятаме, че си заслужава още един прочит.

Коментатори от цял свят задават всякакви въпроси относно оставката на Стив Джобс като мениджър на Apple. Какво значи този акт за бъдещето на компанията? Какво означава за цената на акциите? Какво значи за музикалната индустрия, за компютърната индустрия, за медийната индустрия?

Все хубави въпроси, към които аз бих добавил още един: Какво означава това за теб? Или, иначе казано, когато видиш изблика на обич, уважение и възхищение към този лидер, отприщване на емоция, каквато не помня при оттеглянето на която и да било личност от света на бизнеса и технологиите, не е ли естествено да се замислиш за твоето собствено евентуално оттегляне, за наследството, което ще оставиш след себе си, и за това как ще бъде запомнена кариерата ти?

Малцина сред нас имат шанса да постигнат дори една стотна  от това, което Стив Джобс е постигнал. Но всички ние можем да отправим поглед към сътвореното от него и отражението му върху другите, и да го използваме като възможност да изискваме повече от себе си като водачи и новатори с шанса да направят малка, позитивна промяна в нашата индустрия, към нашите клиенти и колеги.

Така че ако искате да извлечете поуки от края на активното лидерство на Стив Джобс в Apple бих ви посъветвал да зададете следните пет прости въпроса, които определят какво значи днес да си влиятелен лидер.

1. Защо великите хора биха искали да работят с теб?

Стив Джобс беше известен с това, че се обграждаше със забележително талантливи дизайнери, търговци и инженери, защото той разбираше, че най-талантливите представители на всяка една гилдия не са мотивирани главно от пари или статус. Великите хора искат да работят по вълнуващи проекти. Великите хора искат да се чувстват като въздействащи играчи. Казано накратко, великите хора искат да се чувстват като част от нещо по-велико от самите тях – те искат да станат, да използваме една от любимите фрази на Джобс, „ненормално велики“.

2. Разпознавате ли великата личност, когато я видите?

Много по-лесно е да бъдеш правилният тип лидер, когато ръководиш екип или отдел, пълен с правилните хора. Действително, като поглеждам назад към най-добрите местоработи, които съм посещавал, постепенно съм се научил да оценявам колко много време и енергия изразходват лидерите за подбора на кадри и оперативната работа за изграждането им. Тези работни среди може и да носят различна атмосфера, но организационният принцип е същият: Щом се стигне до оценяване на таланта, характерът на личността е равносилен на препоръки. Знаете ли какво кара „звездите“ на екипа ви да правят чудеса - и как да намерите повече професионалисти със същите качества? Стив Джобс беше придирчив към хората, които допускаше в екипа на Applе също толкова, колкото към частите и детайлите, които използваше в продуктите на компанията.

3. Можете ли да намирате велики хора, които не ви търсят?

Това е често забравяно прозрение на здравия разум: Най-талантливите играчи обикновено имат работа, която харесват, работят с хора, с които им е приятно, и то по проекти, които са предизвикателство за тях и ги поддържат мотивирани. Така че лидери, които се задоволяват с това да напълнят организацията си с хора, активно търсещи работа, рискуват да прикрепят към екипа си бунтари или посредствени служители. Номерът е да спечелите така наречените „пасивни“ търсачи на работа. Тези хора може да са извън вашата компания, или да са от друг отдел вътре в компанията ви, но те няма да работят за вас, освен ако не се поизпотите да ги убедите в това. Завещанието и личното присъствие на Стив Джобс го направиха ненадминат работодател.

4. Велик ли сте в мотивирането на екипа или компанията ви?

Дори най-концентрираните специалисти (програмисти на софтуеър, графични дизайнери, маркетинг магьосници) са способни да разгърнат максимума си чак когато осъзнаят схемата на работа на целия бизнес. Това отчасти е въпрос на споделяне на финансови изявления: Може ли всеки човек да се научи да мисли като човек на бизнеса? Но главно е въпрос на споделено разбиране: Могат ли умните хора да работят, за да направят всички останали в организацията по-умни относно бизнеса? Всеки ли разбира какво наистина има значение, какво не подлежи на преговори, какво изгражда или руши компанията? Никой не бе по-добър от Стив Джобс в предаването на мисията на Apple.

5. Строг ли сте към себе си толкова, колкото към своите хора?

Няма спор, че талантливите и амбициозни млади хора имат високи очаквания – за себе си, за техния екип или компания, за своите колеги. Точно затова те могат да бъдат толкова сурови към лидерите си. Най-голямото предизвикателство за водачите е да приведат същите тези големи очаквания към собственото си поведение. Един от любимите ми HR гурута, Джон Съливан от Университета в Сан Франциско, го казва най-добре: „Звездите не работят за идиоти.“ Стив Джобс беше прословут със строгостта и взискателността си. Но моето усещане е, че хората отговаряха на перфекционистките му импулси, защото той бе също толкова строг към себе си, колкото към всички останали, които го заобикаляха.

Не е нужно да се стремите да бъдете следващият Стив Джобс, за да научите някои ценни уроци от неговата единствена по рода си кариера. Може би това ще се окаже неговото най-велико наследство – създаването на поколение от лидери, които мислят по-мащабно и се целят по-високо заради всичко онова, което той е постигнал.

Бил Тейлър за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ