Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Полиците „Живот” изтласкаха застрахователния пазар нагоре
Застрахователният пазар у нас отчете ръст на премийния приход от 6.5% за януари 2015 г., показва статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН). Това е добър сигнал за началото на годината, особено предвид факта, че след Нова година обикновено хората у нас свиват разходите си. По-задълбочен поглед обаче показва, че ръстът се дължи предимно на животозастраховането, а не на общото, чиято популярност у нас е значително по-висока и обикновено то движи пазара. Така, продадените през януари полици „Живот” са на обща стойност над 41.4 млн. лв., което е с 34% повече спрямо резултата на компаниите от януари 2014 г. При общото застраховане пък премийният приход се увеличава с едва 0.6%, но пък продажбите са за значително по-голямата сума от 146 млн. лв.
Движещият фактор за пазара на общото застраховане отново са автомобилните полици „Гражданска отговорност” и „Автокаско”, на които се дължат 68% от продадените полици. В останалите 32% влизат всички други застраховки. Картината е характерна за нашия пазар, но и сериозно ни отличава от повечето държави в Европа и по света. Там тенденцията винаги е обратната. От една страна преве,с има животозастраховането, а при общото полиците, предназначени за моторни превозни средства, са с по-малък дял от имуществените, здравните и т.н.
При нас на практика, застраховател с такъв резултат няма, но пък от статистиката прави впечатление, че има 4 компании, при които автомобилните полици не са с толкова голям превес над останалите, както е за целия пазар. От данните на КФН може да се види, че при „Булстрад Виена Иншурънс Груп” приходите от автомобилни застраховки и останалите полици е почти 50 на 50. Близко до това разпределение на портфейлите се наблюдават още и при „Виктория”, „Алианц България” и „Дженерали Застраховане”. При останалите големи дружества приходите са доминирани от автомобилните полици. Изключение правят бившите здравноосигурителни компании, които европейските правила принудиха да се пререгистрират като застрахователи. Те вече влизат в статистиката на общото застраховане, но портфейлите им са формирани предимно от полици, свързани със здравето и медицинските разноски.
От статистиката на КФН се вижда и че първите 4 компании по продадени застраховки формират почти 50% от премийния приход на пазара. Лидер е „Булстрад Виена Иншурънс Груп” с 19%, следвана от „Армеец” с 11.2%, „Лев Инс” с 10.4% и „ДЗИ - Общо застраховане” с 9.3% дял от пазара. Друго нещо, което прави впечатление от резултатите за януари е, че компанията с най-голям пазарен дял има и доста балансиран портфейл.
Разпределението на приходите на „Булстрад Виена Иншурънс Груп” е доста по-диверсифицирано, като освен от автомобилните застраховки, компанията отчита доста сериозни продажби и на други типове полици. Данните на КФН показват, че дружеството е пазарен лидер и по двата вида имуществени застраховки - „Пожар и природни бедствия” и „Други щети на имущество”, полиците „Злополука”, включително и задължителната „Злополука на пътниците в средствата за обществен транспорт”, в „Товари по време на превоз”, в „Общата гражданска отговорност”, а също и при застраховките „Плавателни съдове”.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.