Проучване: Властта отстъпва пред обикновения човек

Проучване: Властта отстъпва пред обикновения човек

Тече сериозен процес на децентрализация на властта в цял свят под натиска на социалните мрежи и силата на мнението на обикновения човек. Това е един от генералните изводи в 12-то годишно проучване на доверието на пиар агенцията Edelman, обхванало 25 хил. души в 25 страни. Преди няколко дни ви запознахме накратко с първите важни изводи от него - че доверието в правителствата и бизнеса по цял свят бележи най-ниското си ниво, откакто се правят тези проучвания. Сега ви предлагаме да се запознаете в детайли с резултатите и обобщенията към тях.

Доверието в правителствата като институция е спаднало с рекордните девет пункта до 43% в световен мащаб, сочат данните от Edelman Trust Barometer 2012. В 17 от общо 25 изследвани страни по-малко от половината хора вярват, че действията на местното правителство са правилни. Правителствата на 12 държави изостават по отношение на доверието спрямо бизнеса, медиите и неправителствените организации. В Испания, Франция, Бразилия, Китай, Русия и Япония, както и в шест други държави доверието към правителството се е понижило с над 10 пункта. Представителите на правителствата в момента се ползват с най-малко доверие, като едва 29% от участниците в проучването ги смятат за надежден източник на информация. Близо половината от общата извадка на проучването не вярва, че лидерите на правителствата казват истината.

Доверието в бизнеса обаче също регистрира слабо понижение от 56 на 53% в глобален мащаб. Страни като Франция и Германия отбелязват двуцифрен спад по този показател. Доверието в бизнеса в Южна Корея е спаднало с 15 пункта. Китай е единствената държава, която отчита значителен ръст по този показател 61 на 71%.

Въпреки отстъплението в позициите “в момента бизнесът е в по-добра позиция в сравнение с правителствата да намери изход от кризата, свързана с липсата на доверие”, коментира Ричард Еделман, президент и изпълнителен директор на Edelman. „Нужно е обаче да се промени нагласата към дейността на бизнеса, така че да се отчетат както ползите, които той носи за обществото, така и неговата функция да генерира печалба”.

Банките и фирмите, предлагащи финансови услуги са в най-неизгодна позиция към момента, защото според данните от проучването са секторите, ползващи се с най-ниско доверие, като най-голям срив по този показател е отчетен в Испания, Франция, Бразилия, Япония и Южна Корея.

Сериозна криза, която е повод за тотално преосмисляне на стратегиите на поведение е фактът, че според проучването доверието в позицията главен изпълнителен директор е спаднало с 12 пункта и е достигнало 38%, което е най-големият спад през последните 9 години. В Южна Корея и Япония понижението е съответно с 34 и 43 пункта. За сметка на това:

Обикновеният човек е върнал позицията си на един от трите най-достоверни „говорители“ и лидери на формиране на мнение. Тази група отбеляза най-големия ръст по отношение на доверието от 2004 г. насам и в момента отстъпва единствено на научните работници и техническите експерти. Редовите служители пък се изкачиха от „говорителите”, ползващи се с най-ниско доверие, до четвъртото място в тази класация, след като отбелязаха рекорден ръст от 16 пункта.

Социалните мрежи, микроблоговете и сайтовете за споделяне на съдържание се радват на най-сериозната промяна по отношение на доверието към тях като източници на корпоративна информация. Трите канала регистрират покачване съответно до 88, 86 и 75%.

“Това е още едно доказателство за децентрализирането на властта“, каза г-н Еделман. „Умните ръководители ще говорят първо със служителите си, защото сега гражданите вярват повече на информацията, която споделят помежду си, отколкото на тази, която получават от институциите”.

Технологичният сектор бетонира репутацията си като продължава да се ползва с най-високо доверие в световен мащаб според актуалното изследване.

Медиите са единствената институция, която отбелязва ръст в проучването като регистрира ниво на доверие над 50% в световен мащаб. Значително покачване се наблюдава в отделни страни, сред които Индия (20 пункта), САЩ (18 пункта), Великобритания (15 пункта) и Италия (12 пункта).

„Тъй като медийната среда се променя и предоставя много повече възможности, доверието към нея расте”, каза Алан Вандермолен, президент и изпълнителен директор на компанията Global Practices and Diversified Insights, част от Edelman. „Медиите също така свършиха страхотна работа през изминалата година при отразяването на финансовите проблеми в рамките на ЕС”.

Факторите на промяната

Стабилните финансови приходи, иновативните продукти и успешните корпоративни ръководители са сред основните фактори, на които се основава регистрираното ниво на доверие.

„Анализът на резултатите, който направихме показва, че оперативните фактори, които генерират сегашните нива на доверие в бизнеса, не са достатъчно силни, за да повишават доверието в бъдеще”, обяснява Нийл Флигър, председател на фирмата за пазарни проучвания на Edelman StragegyOne. „Следващите стъпки в тази насока изискват повече внимание върху социалните въпроси и проблемите, които пряко засягат служителите”.

Въпреки че бизнесът се ползва със значително по-високо доверие от правителствата, 49% от участниците в изследването в световен мащаб смятат, че правителствата не упражнява достатъчно контрол над бизнеса. Почти една трета от респондентите искат правителството да ги защитава от недобросъвестни бизнес практики, а една четвърт настояват за регулация, която да гарантира отговорно корпоративно поведение. „Промените, които хората искат от правителствата, всъщност могат да бъдат предприети и наложени от самия бизнес”, допълни г-н Еделман.

 

Сред другите по-интересни резултати на Edelman Trust Barometer 2012 са:

 

  • САЩ поддържа стабилни нива на доверие сред основните институции, за разлика от миналата година, когато страната регистрира значителен спад в доверието към неправителствените организации, медиите, бизнеса и правителството.
  • Традиционните медийни и онлайн търсачки се ползват като източниците с най-голямо доверие сред хората, които търсят новини и обща информация, информация за нов продукт, новини, свързани с екологичната криза, и корпоративни съобщения. Традиционните медии, телевизията, вестниците и списанията все още са източниците на информация, които се радват на най-голямо доверие според барометъра.
  • За хората на възраст между 18 и 29 години дигиталните медии са най-ползваният източник на новини и обща информация.
  • С изключение на технологичния и автомобилния сектор, Южна Корея регистрира извънреден спад в доверието към всички индустриални сектори. Най-осезаемо е понижението при телекомуникациите със спад от 32 пункта до ниво от 39%, както и при финансовите услуги – спад от 25 пункта до 39%.
  • Бразилия отбелязва най-големия спад на доверие към всички основни институции – правителство (спад от 53 пункта), НПО (31 пункта), бизнес (18 пункта) и медии (12 пункта). В периода на провеждането на предишното проучване Бразилия току-що бе спечелила домакинството на Световното първенство по футбол през 2014 и на Летните олимпийски игри през 2016 година. Тогава страната избра и своя нов президент Дилма Русеф. Тазгодишният спад представялва връщане към нормалното състояние за бизнеса и отразява ареста на четирима представители на правителството за корупция.

           В Япония с оглед на земетресението през март и последвалата ядрена катастрофа, беше регистриран спад в доверието към три от четирите институции, в това число правителството (26 пункта спад), медиите (12 пункта) и НПО (21 пункта). Спад на доверието беше отчетен и към пет индустриални сектора, включително енергетика (46 пункта спад), медии (21 пункта), банки (20 пункта) и финансови услуги (17 пункта).

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ