Самоуправлението - бъдещето на компаниите

Самоуправлението - бъдещето на компаниите

Много мениджъри бързат да проповядват ценностите на своите организации и как тези ценности вдъхновяват и мотивират техните служители. Според ново изследване обаче, що се отнася до повечето американски компании, реалността е съвсем различна.

Преобладаващата част от американските служители далеч не са вдъхновени от корпоративни ценности или посвещаване на дадена мисия и цел. Над осем от десет (84 %) от работниците споделят, че са управлявани главно чрез принуда, докато 12 % могат поне да кажат, че от време на време имат шанса да се порадват на „малко морковче покрай голямата тояга“.

В рязък контраст с твърденията на мениджъра, ни остават само 4 %, които са вдъхновени от висшата цел на организацията: всъщност мениджърите в корпоративна Америка са шест пъти по-склонни от своите работници да вярват, че тяхната компания се радва на вдъхновен персонал.

Откритията са от The HOW Report - изследване сред повече от 5000 служители на пълен работен ден в 2000 компании, поръчано от LRN, консултантска компания, която помага на различни бизнеси да развиват корпоративна етика.

Изследването сравнява ефективността (по отношение на бизнес възвръщаемост) на разнообразни модели на управление, култура и лидерство, както и поведението на мениджмънта и служителите.

Но измерването и отговарянето на въпроса „колко” пренебрегва друго, по-базово мерило – „как”. В сила влиза вярването, че "какво правим" дори не се доближава по важност до "това как го правим". Организациите, способни да вдъхновят работниците си към самоуправление чрез вдъхновяващо ръководство и споделени ценности, могат да доведат до устойчива производителност и успех.

„Навлязохме в ера, в която е възможно да измерим как оперираме, водим и управляваме нашите институции. И това изследване демонстрира, че действително е практично да си принципен. ” споделя Дов Сайдмън, мениджър на LRN.

Компании, които внедряват самоуправлението чрез ценностна система значително надминават тези, които не го правят, по цял куп показатели. Те демонстрират по-високо ниво на иновации, лоялност на служителите, и удовлетворение на клиентите, по-ниски нива на лошо управление и страх на работниците от изказване на лично мнение и понасяне на наказание. Служителите в самоуправляващите се компании показват също и по-високи финансови резултати в сравнение с конкуренцията.

Но тази форма на самоуправление е крайно рядка в Америка. Едва 3% от запитаните в изследването казват, че работят за организации, в които целта и ценностите водят до вземането на решения и линията на поведение.

Освен това почти шест от десет запитани отговарят, че краткосрочната нагласа на мислене преобладава в тяхната организация и седем от десет души се оплакват, че компанията им се е фокусирала по-скоро върху традиционни методи за успех, отколкото върху дългосрочната значимост.

Имайки предвид тази цифра, е невъзможно да заобиколим извода, че в по-голямата част от американските организации главният двигател на поведението не са ценностите, а страхът.

Ето три от главните характеристики на организациите, които прилагат принципа на самоуправление:

1. По-рядко лошо поведение от страна на служителите

94 % от анкетираните в изследването работят в организации, които не спомагат за това те да споделят спокойно за забелязано лошо управление или предизвикателство срещу статуквото, нито поощряват изказването на различно мнение.

В същото време в компаниите със самоуправление над девет от десет запитани се съгласяват, че работниците докладват за неетично поведение, когато забележат такова, сравнено със шест от десет в компаниите тип „информирано примирение” и само една четвърт от хората в организациите с модел „сляпо подчинение”.

2. Повече иновации

Компании, които разчитат на правила, политика, ръководство от типа „Заповядвай и контролирай” и каквато и да било форма на принуда, се представят далеч по-зле по отношение на иновациите, обслужването на клиентите и удовлетвореността на служителите.

3. Лоялност на служителите и доволни клиенти

Компаниите със самоуправление са пет пъти по-склонни да приемат с добре дошли и да „осиновят” нови идеи. За награда, се наслаждават на почти девет пъти по-високо ниво на наблюдавано клиентско удовлетворение. Служителите им пък са два пъти по-склонни да вярват, че тяхната компания се радва на добра репутация сред клиентите си. В резултат на това работниците в тези организации са близо три пъти по готови да насочат свои приятели към компанията.

Взети заедно, тези три характеристики на организациите със самоуправление довеждат до по-добро финансово представяне. А също и че компаниите и лидерите пионери, които напредват към върха в едно истинско пътуване към симбиоза между управление, култура и изграждане, са тези, които ще бъдат наоколо и през 22. век”

Браян Ембъл за Management Issues

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Исторически обрат: България е на полуфинал на световното първенство по волейбол след победа над САЩ
Осъдиха Никола Саркози на 5 години затвор заради престъпен заговор с Муамар Кадафи
Да инвестираш като най-богатите хора в света вече е по-лесно от всякога. Но колко е опасно?
Зеленски е готов да се оттегли от поста си след края на войната
Нови материали правят водолазните костюми устойчиви на ухапвания от акули
На днешната дата, 26 септември. Рождениците днес
Компания използва AI, за да превърне клиентите си в рекламни звезди (Видео)