Чуждите инвеститори се завръщат на пазара на имоти у нас през 2014 г.

Чуждите инвеститори се завръщат на пазара на имоти у нас през 2014 г.

Очакваното ускорение на икономическия растеж през 2014 г. би бил факторът, който да продължи ръста на инвестициите в имоти и да върне чуждестранните инвеститори на българския пазар. Това предвижда актуална прогноза на Forton, партньор за България и Македония на глобалната фирма за имоти Cushman&Wakefield.

Чуждите инвеститори биха били привлечени отново към България от едни от най-атрактивните нива на доходност от инвестиции в първокласни имоти в Централна и Източна Европа по данни на Cushman & Wakefield към второто тримесечие на годината. За отдадени под наем офис площи в София очакваното ниво е 9,5% срещу 6.25% за аналогични обекти в Прага или Варшава и 8,5% в Букурещ. „Възстановяването на европейската и българската икономики ще насърчи инвеститорите отново да поемат риск в търсене на по-висока възвръщаемост. Това е основание да се надяваме да видим повече сделки през следващата година“, казва Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.

 Българските инвеститори са доминирали пазара на имоти през последните две години, а високият клас хотели са най-предпочитания тип активи, показват още данните на Forton.

"Българските купувачи са привлечени от възможността да направят изгодни сделки, като се възползват от предимства като: познаване на пазара, на основните играчи на него и добрите си взаимотношения с банките, благодарение на което си осигуряват финансиране", коментира Михаела Лашова.

Инвестиционните сделки с недвижими имоти в България са възлезли на обща стойност 54.2 млн. евро в периода януари-август 2013 г. Обемът им вече е с 26% над този за цялата 2012 и с 49% повече от същия период на 2012 г., показват данните на консултантската компания. През миналата година Хотелите Radisson Blu и през настоящата Hilton са най-значителните активи, чиито собственици са се сменили през 2012 и 2013 г. до момента.

Съществената разлика в сравнение с предходната година е продажбата на „Панорама мол“ (новото име на „Мол Плевен”), едновременно първата сделка с търговски център от 2011 г. до момента и първата успешна публична продан на актив с подобно качество. Предстои молът да бъде завършен и да отвори врати в началото на 2014 г. с ексклузивното съдействие на Forton.

„Наблюдавахме съществени сделки с хотели. Знаем, че и други са обект на преговори. Имаме и примери за единични търговски центрове, които стоят добре на пазара, но приходите трудно покриват задълженията им. Наличието на тези два типа проекти е предпоставка да продължат досегашните тенденции при инвестициите – придобиване на подбрани имоти, които имат качествата да се превърнат във водещи, или такива които изпитват недостиг от капитал или имат нужда от средства за разширение или довършване“, казва Михаела Лашова, изпълнителен директор на Forton.

Пазарният дял на българските купувачи на инвестиционния пазар е останал висок, макар че намалява на 56% в периода януари - август 2013 г. от 75% през 2012 г. - подобни колебания са в рамките на нормалното предвид ограничения брой сделки.

Според Михаела Лашова има три общи причини за продажба на инвестиционни имоти. „Някои от собствениците са мотивирани от това, че не могат да постигнат достатъчно високи норми на печалба. За други съответните активи вече не са в инвестиционната им стратегия. В голяма част от случаите текущите приходи не са достатъчно за обслужването на заемите, с които са финансирани инвестициите по време на бума“, казва тя.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ