Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Шефе, искам повишение
„Мога ли да получа повишение?“ Пет думи, които предизвикват стрес и чувство на неудовлетвореност. Много малки компании, а дори и по-големи нямат официална политика относно обезщетенията. Някои дори нямат на разположение професионален HR, който да консултира хората при нужда. В тези компании има вероятност въпросът за повишение да бъде отправен директно от служителите.
При липсата на политика хората смятат, че единственият начин да се придвижат напред в кариерата е като попитат за това. Разбира се, най-добрият вариант е да създадете политика. В много малки компании обаче мениджърът не може да вземе такова самостоятелно решение, особено, ако не е и неин собственик. Затова мениджърите отнасят въпроса до тези, които притежават фирмата.
Тези, които искат повишение, обикновено излагат комбинация от причини, заради които го заслужават. Отличната работа винаги стои като мотив за повишението, както и нуждата от увеличение на заплатата.
Ако вие трябва да вземете решение при подобна молба, най-добрата реакция е да благодарите за предложението и да се ангажирате да дадете отговора си до съответна дата. Помислете по въпроса дали това предложение е уникално събитие или бележи стартирането на вълна от недоволство в компанията ви. След това оценете ситуацията. Вземете предвид разликата между длъжностите на служителите и стойността им като личности. Това не са едни и същи неща.
Всяка работа струва определена сума. Тази сума се определя от пазара, а не от качеството на изпълнение или подхода. Отказът да се предостави увеличение на заплата тук не е отражение на стойността на човека като индивид. Увеличението обикновено се получава, когато човекът взима сравнително по-малко пари от другите служители в компанията или когато ще е трудно да се намери нов човек за неговата работа.
Ако обаче дадете увеличението веднага, новината може да се разпространи във фирмата и в близките дни да бъдете засипани със запитвания за повишение. Така ще се превърнете в заложници на останалите искания. За да предотвратите подобен развой, проведете втори разговор. Обяснете как стойността на сумата, плащана на даден човек е изражение на качествата му като служител и на качествата му като човек. Обсъдете с него как може да подобри изпълнението на задълженията си и как това може да носи двойна стойност за човека и за компанията. Ясно обяснете за какви усилия става въпрос и какво още е нужно, за да получи увеличение.
Провеждането на подобен разговор ще позволи и вие, и служителят ви да напуснете масата за преговори удовлетворени. С няколко допълнителни стъпки и стратегическо мислене трудни за решаване въпроси могат да се превърнат в печеливша ситуация и за двете страни.
Дик Грот за Harvard Business Review
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.