Топ мениджърите на България 2022 г.: ВЛАДИМИР СПАСОВ, прокурист на „М+С Хидравлик“ АД

Топ мениджърите на България 2022 г.: ВЛАДИМИР СПАСОВ, прокурист на „М+С Хидравлик“ АД

Водещите 10 лидери на компании в конкурса „Мениджър на годината“ с прогнози за развитието на икономиката и предизвикателствата пред управлението на България.

Носителят на титлата „Мениджър на годината“ в петнадесетото издание на конкурса ще бъде обявен на 10-ти ноември на тържествена церемония в Софийска опера и балет. Конкурсът се провежда под патронажа на президентската институция, а статуетката на победителя ще бъде връчена от държавния глава Румен Радев.

Претендентите за титлата „Мениджър на годината 2022“ вече са известни и дни преди обявяването на нейния носител стартираме  поредица, в която финалистите* отговарят на важни за бизнес сектора въпроси. Представяме ви разговорите, които проведохме с всеки един от тях, в последователност по азбучен ред.  

 ВЛАДИМИР СПАСОВ, прокурист на „М+С Хидравлик“ АД. Завършил е ПМГ „Никола Обрешков“, Казанлък, със златен медал, ВВМУ „Никола Вапцаров“, Варна, специалност „Инженер корабоводител“. Има магистърска степен от СА „Димитър Ценов“, Свищов, специалност „Мениджмънт на търговската дейност“. Работи последователно в „Параходство БМФ“ като трети помощник-капитан, „Капро-ни“ АД като ОТКК и организатор пазари. От 2000 г. до момента е част от „М+С Хидравлик“ АД. „М+С Хидравлик“ е специализирана в производство и търговия с хидравлични продукти – орбитални мотори, хидростатични сервоуправления, клапани, хиравлични спирачки, аксално-бутални мотори и помпи.

България продължава да е атрактивна за инвестиции

 - Вълната от кризи (политическа, икономическа, енергийна, войната в Украйна) направиха бизнес средата сложна и трудно предвидима.) Как вашата компания се справя в тази обстановка? Кои са приоритетите ви и стратегията ви за устойчивост?

- Предизвикателствата пред всеки бизнес и всяка икономика се определят от динамиката на пазарите.  В последните години обаче бизнесът както у нас, така и по цял свят се определя от динамиката на кризите. Само за 3 години попаднахме в толкова много различни по своя характер кризи и в подобни обстоятелства е изключително важно да бъдеш гъвкав, адаптивен и проактивен. Та така и ние в М+С – без значение с криза от какво естество се сблъскваме – след приоритетните решения за гарантиране на сигурността на функционирането на компанията при устойчиви бизнес показатели, започваме веднага с работа по нови проекти. Разработваме нови продукти, “почукваме” на клиентски врати, които до момента на кризите изглеждат затворени. Проактивната позиция на мениджърския екип на компанията винаги е била наше верую, което ни е носило успехи.

Много са мерките, които предприехме за относителната автономност на М+С Хидравлик от обстоятелствата около нас. За гарантиране на устойчивото развитие на компанията бе възприета и реализирана концепция за оптимизация на производствените потоци, включително и изграждане на нов модерен производствен корпус, пуснат в експлоатация през миналата година, ежегодно се инвестират 8-10 % от оборота на компанията в нови технологии, машини и оборудване. Иградени са вече два фотоволтаични парка за собствени нужди, които покриват около 30 % от нуждите ни.

Не на последно място – за гарантиране на устойчивото развитие на компанията работим изключително ангажирано по отношение на кадрите. Пионери сме в България по отношение на дуалното обучение, работим в тясно сътрудничество с Техническите университети в България за създаване на инженерни кадри. Към момента сме успяли и да коригираме възнагражденията на работещите в компанията в размер над средната инфлация за страната.

- А какви възможности откривате за вашата компания в променящата се среда?

- М+С е явление в българското машиностроене. Когато започнах работа в компанията преди 22 години, продажбите ни бяха около 20 млн. лева годишно, конентрирани основно в пазара на резервни части. Днес продажбите са над 200 млн.лева и доставяме над 75% от продукцията на компанията за ОЕМ клиенти за първо вграждане. Работим изключително сериозно и последователно за утвърждаване на бранда и позиционирането на компанията.

Имаме цел в следващите години да развием производството на няколко нови продукти, които да ни позволят да станем комплексен доставчик на хидравлични системи, а не просто на компоненти. Иска ми се намерим и най-успешния начин за имплементиране на най-новите тенденции в задвижванията – защо не и на електро такива.

Както казах и преди това – възможностите трябва да се търсят, а не да се чакат. В променяща се среда те могат да дойдат и да си отидат бързо, затова е важно да бъдат уловени.

- По какъв начин резултатите от изборите ще повлияят на бизнеса? Какво очаквате от следващото правителство да зададе като рамка, в която компаниите да могат да функционират нормално?

- Бизнесът е проактивния фактор в развитието на обществото. Не само в местните общности, но и в национален и глобален мащаб. Създаването на нови работни места, развитието на иновативни бизнеси и продукти е катализатора на развитието. Нещата не се случват с административни решения на Държавата, а с динамични промени и възможности, предлагани от бизнеса. Това е изключително важно да бъде осъзнавано от всяко едно правителство – бизнесът трабва да бъде чуван, а не просто експлоатиран.  

Конкретно за последните избори – ниската избирателна активност и разслоените резултати убедително доказват, че хората имат нужда от лидери, които явно трудно припознават в момента. Имаме остра нужда от национално отговорно поведение от всички политически сили, а не конфронтация.

Следващото правителство трябва да гарантира нормалното функциониране на икономиката чрез запазване и развитие на мерките за подкрепа на бизнеса и на всеки един човек в Държавата. Трябва да се научим, че постигнато до сега трябва да се надгражда, а не да се разрушава направеното от някой друг.

- Прогнозите са за трудни предстоящи зимни месеци. Как се подготвяте за предизвикателствата пред вас и компанията ви?

- Зимните месеци са винаги по-трудни, но сега, с тези галопиращи разходи за енергия и за живот като цяло, възможните варианти за липса на газ – ситуацията изглежда различна. В такива обстоятелства  е важно бързо да се предвидят алтернативни варианти за гарантиране на нормалното функциониране на компанията, което вече направихме. Имаме вече изградено газово разтоварище за използване на пропан-бутан в случай на проблеми с доставката на природен газ. Извършихме пълно енергийно обследване с цел да оптимизираме разходите си на енергия въобще. И все пак това е производство, това е машиностроене – разходите ще са по-високи със сигурност, но поне се надявам да имаме повече предвидимост – в национален и в глобален аспект.

- Как оценявате икономическата обстановка в България?

- След първоначалните оптимистични прогнози за икономиката в началото на годината и до края на първото й тримесечие, ръстът на икономиката определно се забави, в следствие на войната в Украйна и последващата енергийна криза. Инфлацията в Еврозоната е висока, а в България е два пъти по-голяма. Всички тези обстоятелства са негативни и трябва приоритено да се работи за тяхната промяна по всякакъв начин. Иначе България продължава да бъде атрактивна дестинация за инвестиции и ни е необходима действително политическа и законова стабилност, за да се възползваме по най-добрия начин от това.

***

*И през 2022 година списание „Мениджър“ продуцира филм, посветен на финалистите в основната категория и победителите в четирите нови категории, чрез които конкурсът беше надграден в своето петнадесето юбилейно издание. Филмът ще бъде излъчен премиерно на 27 ноември от 16:00 часа по bTV.

Генерален спонсор на 15-то издание на конкурса "Мениджър на годината" еА1.  

Състезанието за висши мениджърски постижения се провежда и с подкрепата на:  Fibank,  Johnnie Walker , EOS, British American Tobacco BulgariaVolkswagen БългарияTELUS International,  Метрореклама 

Медийни партньори са: bTV,  БТА, БНРБНТ, dir.bg, Дарик, 24 часа, Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, BulFoto 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ