ЖП компании от други държави ще могат да извършват превози на пътници у нас

ЖП компании от други държави ще могат да извършват превози на пътници у нас

Железопътни компании от други държави също ще могат да извършват превози на пътници от края на следващата година, когато монополът на БДЖ в тази дейност ще бъде прекратен. Кои компании ще конкурират държавните железници ще стане ясно до края на тази година. Това обяви министърът на транспорта Гроздан Караджов на обществена дискусия по темата.

"Държавата ще обяви недискриминационна конкурсна процедура, с която ще бъдат допуснати няколко превозвача, които могат да бъдат европейски или български лицензирани превозвачи на пътници в железопътния транспорт, които ще могат да се състезават на българския железопътен пазар, както и да развиват нови линии, нови дестинации, които вече са на базата на чисто търговския принцип. Смятаме, че тази мярка ще доведе до много по-високо качество на услугата за българските граждани. Ще предизвика и допълнително обновление на подвижния състав, който в момента, всички знаят, че е в окаяно състояние", коментира Караджов.

След като бъде обявен търга, ще има три месеца за подготовка на офертите и между 30 октомври, когато ще бъде крайната дата за подаване на оферти, и 30 декември трябва да се извърши класиране и да се подпише договор. След това ще има 11-месечен срок за мобилизация на подвижен състав и на финансов и човешки ресурс, като 13 декември 2026 г. новите оператори могат да започнат работа паралелно с българския оператор. 

Цените на билетите за жп транспорта няма да се променят и няма да се прехвърля никакъв железопътен състав в собственост на никого - нито на "Пътнически превози", нито на частните оператори, подчерта вицепремиерът Гроздан Караджов. 

Подходът в разделянето на лотове е регионален и е съгласуван с Европейската комисия, допълни той. "Имаме яснота, че в тези региони първоначално ще има само един оператор, който ще работи чрез т. нар. субсидия. Той ще извършва това, което и сега държавният оператор извършва, но се надяваме по-добре. В следващия момент той трябва да може да доразвие и останалите услуги, да поеме и по-дълги маршрути и маршрути в други региони на свой собствен търговски риск. Това ще могат да го правят всички останали оператори. В първата стъпка нещата изглеждат сякаш се създават три по-малки монопола, но на следващия етап, в следващите години, това ще доведе до реално развитие на повече и по-качествени услуги за гражданите. Където се появи истинска конкуренция, обикновено печелят клиентите", обясни Караджов. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ