Колко е лесно да си щастлив!

Колко е лесно да си щастлив!

Трите най-тежки човешки порока, според германския философ Имануел Кант, са мързелът, малодушието и лицемерието. От тях мързелът е най-опасен, твърди Кант. Но дали наистина е прав?

Да си мързелив в съвременното човешко общество е грях, който е недопустим за идеологията на по-голямата част от света. Само този, който се труди, бива оценен. До голяма степен правото на съществуване се свързва пряко с правото на работа. От бебешката количка до гроба модерният човек е задължен да учи, да работи, да се култивира и да се реализира. С книгата си "Мързелът. Една трудна дисциплина" Манфред Кох възразява срещу това.

Диктатът на "прилежните"

Раят винаги е бил място без задължения. Първите, които са култивирали мързела, са още Адам и Ева. Първата човешка двойка всъщност не е била ленива, но прогонването й от райската градина превръща работата в проклятие, а нищо-не-правенето - в мечтаното предишно щастие.

Въпреки това откриването на "прилежните" хора се приписва най-често именно на християнската религия. Протестантската етика и монашеската дисциплина са задължавали хората да имат продуктивни занимания и са заклеймявали безделниците в обществото. Ленивостта в античността се е смятала за смъртен грях спрямо Господ и световния ред.

Именно редът е култивирал омразата към мързела. Борбата срещу него е не толкова идеологическа, колкото организационна. Без болката на робите надали щеше да съществуват идеологии като социализма и либерализма, пише Манфред Кох. И двете прокламират начин на живот, който се свързва изцяло с работата. Днес не е по-различно - който си по

Мързеливите философи

Кох илюстрира своите тези с различни примери, един от който е за древногръцкия философ Диоген. Школата, към която той принадлежи, се характеризирала с това, че вижда смисъла на живота в добродетелното поведение в унисон с природата. Според исторически източници самият Диоген е живял като бездомник, като е проповядвал скромност и спокойствие. Предполага се също така, че не е работил нищо.

Друг известен мислител, Жан-Жак Русо, мечтаел за живот без прекомерно напрежение и изсмукване на душевните сили. Правото на мързелуване той свързвал със свободата: "Щастието, което аз търся, не се свързва толкова с това какво правиш, а с това какво не правиш", цитира Кох неговите думи.

Човек може да има мързелив дух, но това не означава автоматично, че има и мързеливо тяло - коментира авторът. Той може да води усърден и амбициозен начин на живот и едновременно с това да съхрани спокойствието си чрез мързел на душата. Или иначе казано - без излишни душевни натоварвания.

Източник: „Дойче веле”

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Заради западните санкции: Рекордни обеми петрол се съхраняват на танкери
Шефът на Microsoft за изкуствения интелект: Само биологичните същества могат да бъдат съзнателни
Уникална колекция от 46 жълти Ferrari-та отива за продажба на търг
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
EК временно спира изплащането на 215 млн. евро от Плана за възстановяване и устойчивост на България
Разузнаването на Южна Корея успя да измери пулса на лидера на Севера Ким Чен Ун
Три начина да подобрите качеството на вашите идеи
Гърция се опитва да изкара празните жилища на имотния пазар