Там, където жените работят, няма криза!
Жените могат и трябва да бъдат в сърцето на икономиката на всяка държава заради икономическата сила, която представляват. Но има още много какво да се направи, за да бъдат насърчени в избора на успешна кариера, разгръщането на личностния и професионалния им потенциал, в умението да поддържат баланса между реализация в работата и семейството.
Това са основните изводи от второто издание на форума „Жените, нежната сила на бизнеса”, иницииран от сп. „Мениджър”. Той се проведе в късните следобедни часове днес в столичния Гранд Хотел София при изключително висок интерес от страна на гостите и основните панелисти сред които едни от най-успешните българки в бизнеса у нас и на международната сцена, но и представители на силния пол на ръководни позиции с активно отношение към темата за равенството между половете в кариерното израстване.
Съорганизатор на събитието тази година е Общественият съвет на жените в бизнеса, идеята за който възникна в резултат на първото издание на форума. В двата основни панела, посветени „Жените лидери в корпоративния сектор” и „Добри практики, стил на управление, кариера” се включиха с мнения, опит, препоръки и позиции част от жените бизнес лидери, които вече са членове на Съвета, както отбеляза председателят на организация и главен изпълнителен директор на Siemens България Боряна Манолова. Тя откри събитието заедно с редакционния директор на сп. „Мениджър” Максим Майер.
Темата за жените в бизнеса е акцент за „Мениджър”, защото като национално-отговорно издание имаме голямата мисия да подобряваме корпоративната култура на лидерството в компаниите, посочи той.
Лидерството е универсално качество, то няма пол, но има специфични характеристики на мъжкото и женското лидерство. С тези думи столичният кмет Йорданка Фандъкова даде същинското начало на дискусията. Тя очерта силните, по нейно мнение, качества, определящи доброто лидерство на жените – търпението, постоянството, човечността и нежнотта, отговорността, но и умението да се балансира, придобито от естествените житейски роли на работеща жена, съпруга и майка. И както лидерството е универсален код на успешност, така и критерият за оценяването му трябва да е обективен без отчитане на различията между половете. „За мен този критерий са постигнатите резултати, а най-големият резултат за всеки мениджър е постигането на доверие”, посочи Йорданка Фандъкова.
Мнението й за отличителните предимства на жените бе задочно подкрепено и от Микаел Густафсон, председател на Комисията за правата на жените и равенството на половете в ЕП, който поздрави участниците във форума с видеопослание. „Жените са иновативни, с богат житейски опит, което ги прави различни от мъжете. Те със сигурност могат да ни научат нас, мъжете на устойчивост. А за устойчивото развитие в днешните времена на криза, насърчаването на предприемачески дух сред жените става по-важно от всякога”, заяви той.
Трябва да обърнем внимание на бариерите, които пречат на жените да се реализират, защото работната сила, която представляват е от ключово значение за развитието на глобалната икономика, сподели Джонатан Алън, посланик на Великобритания у нас, който също бе сред участниците в първия панел. От изключителна важност е да се въведе масово практиката на гъвкавото работно време, което ще позволи на жените да се реализират пълноценно и в семейството, и в работата. Тази мярка е особено важна за глобалната икономика, която днес работи 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, добави дипломатът. Той разкри, че тази практика вече се насърчава активно в британското посолство като се оценяват не прекараните в работа часове, а резултатите.
Квалификацията в областта на високите технологии е асансьорът, който ще изстрелва не само личните кариери нагоре, но и икономиките, очерта друга възможност за разгръщане на женския потенциал Саша Безуханова, директор за публичния сектор на "Хюлет-Пакард" в Централна и Източна Европа и развиващите се пазари. Има данни, че към 2015 г. в Европа ще настъпи сериозен дефицит от около 700 000 висококвалифицирани кадри, които не могат да се разпознаят в сегашната демографска структура. Затова трябва колкото се може по-бързо да приобщим жените и то, високообразованите в овладяването на този дефицит, препоръча тя.
По отношение на образованост и квалификацията българките леко превъзхождат в числови пропорции българите, отбеляза Марчела Абрашева, регионален директор на TNS за Югоизточна Европа. Тя представи данни от проучване на TNS за България от 2012 г., въз основа на 12 000 анкети сред населението. Според тях жените с висше образование у нас са 26%, а мъжете – 20%. Парадоксът обаче е, че дори и по-образованите българки са по-слабо заети, като съотношението при показател пълна заетост е 51:44 % в полза на мъжете.
Сериозният проблем обаче, който излиза на преден план от това проучване е голямата неравнопоставеност при възнагражденията между двата пола при едно и също образование, квалификация и професионален опит. Ако съотнесем данните за България към най-авторитетното световно проучване за равенство между половете – това на Световния икономически форум, по този показател ще сме на 98 място от общо 135 страни, коментира Марчела Абрашева.
По-различен поглед по дисбаланса в професионалната реализация представи Лъчезар Богданов, управляващ съдружник в Industry Watch. Чисто женските професии се оказаха устойчиви в кризата, заяви той. Очертава се ясна тенденция – в последната година и половина загубата на работни места на пазара на труда засяга в много по-голяма степен мъжете, отколкото жените, сред тях съкращенията са масови, докато при женските професии няма професии, добави Богданов и уточни, че в същото време расте и коефициентът на заетост сред жените у нас като вече двостига 56 пункта. За сравнение, в Италия е 28 пункта.
В Европа и в световен мащаб вече със сигурност е установено, че там, където жените работят няма криза, подчерта Богданов. Проблемът за България обаче е, че се феминизират по-ниско платените професии и това е една от стратегическите насоки, в които трябва да се подобряват образованието и квалификацията, препоръча той.
Зареден с оптимизъм, че бъдещото в управленския сектор принадлежи на жените, както самият той сподели, се оказа бившият министър по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев. На чисто психологическо ниво жените и мъжете мислят по различен начин. Ако един мъж трябва да се придвижи от точка А до точка Б, той мисли векторно, а жната – лъкатушещо. Определено, второто е по-добрият начин за придвижване в днешния турбулентен свят, коментира Дончев.
Компаниите, в които участват повече жени, показват по-добри резултати, каза на свой ред и Диана Манева, член на управителния съвет на "Дженерали България Холдинг" и изпълнителен директор на "Джи Пи Презастраховане" като се позова на най-новия доклад на Европейската комисия за равенството между половете. Фокусираност, устойчивост на стрес, адаптивност и емционалност в смисъл на повече човечност са качествата, които извеждат напред жените в лидерството, смята тя.
Качествата, нужни за постигането на успех не зависят от пола, те са едни и същи за мъжете и жените, представи своята гледна точка Цветелина Николова, изпълнителен директор на "Катаржина естейт" и "Белведере груп България. "В големия борд на "Белведере Франция", чиито бизнес се простира в 132 държави, има само една жена. Управлението на нашата фирма е доминирано от мъжете. Започнах работа на 20 години и постепенно се изкачвах в йерархията. В този сериозен, мъжки свят, в който попаднах, отначало ме приеха по-трудно. Може би някои имаха съмнение, мислейки "Какво ли би могло да промени това момиче?" Шефът ми обаче им каза "Само изчакайте и ще видите на какво е способна! И наистина се доказах.", сподели тя.
Шансът е на страната на подготвения ум и това би трябвало да е справедливата летва в кариерното развитие на двата пола, но така или иначе живеем в мъжки свят, в който жените трябва постоянно да се доказват. Това обаче изгражда у тях борбеност и устойчивост на резултатите, даде тон на дискусията във втория панел Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка. В него едни от най-успешните жени бизнес лидери у нас споделиха полезни и действащи добри практики за насърчаване на нежната сила на бизнеса.
Българките сякаш не се чувстват достатъчно уверено в собствените си сили и възможности, за да се конкурират и претендират за постове и подобаващо възнаграждение наравно с мъжете, сподели професионални наблюдения Боряна Манолова. „Често имаме случаи, когато при обявяване на свободни работни места или пък стажове и жени и мъже проявяват много голям интерес, но впоследствие съотношението между подадените молби за кандидатстване са 60:40 в полза на мъжете.” Затова Сименс от години развива специална програма за насърчаване на желанието за реализация сред жените, коментира тя.
Един чисто български феномен е, че до 30-35 годишната си възраст жените израстват и се развиват наравно с мъжете, след което се изправят пред сериозния житейски избор – кариера или семейство и започват да изостават, коментира и Зоя Паунова, изпълнителен директор на „АстраЗенека България”. „Установили сме, че изборът на жената дали да продължи кариерното си развитие зависи най-вече от усещането й за удовлетвореност от баланса между ролята й на майка и професионалната й реализация. Затова имаме специални практики да стимулираме точно тази удовлетвореност. За да насърчим ранното завръщане на работа след раждане, отпускаме финансова помощ за наемане на детегледачка до 1-годишна възраст на децата. Въвели сме отдавна възможностите за гъвкаво работно време, половин работен ден, както и възможността за работаот вкъщи.”, разказа Зоя Паунова.
„С деца на работа”, пък е починът за пълноценна връзка между работата и семейството, въведен Аll Channels Communication Group, сподели Александър Дурчев, управител на рекламната и пиар агенция.
Един форум в годината не е достатъчен да изчерпи темите за подкрепата и разгръщането на нежната сила в бизнеса. Повече и по-често такива дебати си пожелаха накрая всички участници.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.