Световните цени на дизела ще разчитат на ценова подкрепа от затварянето на рафинерии

Световните цени на дизела ще разчитат на ценова подкрепа от затварянето на рафинерии

Глобалният дизелов пазар вероятно ще намери ценова подкрепа през 2025 г. от затварянето на около 1% от рафиниращия капацитет, казаха търговци и анализатори, компенсирайки сегашната слабост и структурния натиск надолу, тъй като светът преминава към по-чисти горива, предаде Ройтерс.

Пазарът завършва 2024 г. на нестабилна основа, въпреки пиковото сезонно търсене, тъй като маржовете в ключовите енергийни центрове в света в Сингапур, Северозападна Европа и Персийския залив се понижиха от твърдите нива от ноември, тъй като някои рафинерии се върнаха от спиране за поддръжка.

Около 1 милион барела на ден рафиниращи мощности в Европа и Съединените щати се очаква да бъдат затворени завинаги през следващата година в отговор на слабите печалби, показват изчисленията на Ройтерс, докато световното търсене се очаква леко да нарасне.

„За 2025 г. сме конструктивни по отношение на цените на дизела в Европа поради затварянето на капацитет, все още ниските маржове, които ще поддържат относително ниски нива на използване, и леко възстановяване на търсенето“, каза анализаторът на Energy Aspects Наталия Лосада.

Засега сезонното търсене предлага ограничена подкрепа.

Консултантската компания FGE Energy очаква търсенето на дизел и газьол в Европа да се свие с 230 000 барела на ден на годишна база през януари и декември дори на фона на прогнозите, че зимата в северното полукълбо ще бъде най-студената от 10 години насам, при ниско потребление на гориво по пътищата.

Връщането от поддръжка този месец на рафинерии като Yasref в Саудитска Арабия и Al Zour в Кувейт ще увеличи доставките от Близкия изток, добавиха те.

Цените на азиатския дизел се възстановиха до тримесечни върхове през по-голямата част от ноември, но се понижиха през декември до средно под 15 долара за барел.

Фючърсите на американския дизел с ултра ниско съдържание на сяра достигнаха премия от 26 долара за барел спрямо фючърсите на суровия петрол West Texas Intermediate на 26 ноември, най-високата стойност от юли, но оттогава спадът намаля до почти двумесечно дъно от под 22 долара до 5 декември .

Маржовете в Европа следват подобна траектория, достигайки 16-седмичен връх от $18,70 за барел на 26 ноември, след което смекчиха с повече от $2 до 11 декември.

Подкрепа през 2025 година

Дестилатните горива като дизел и газьол имат редица приложения, включително като моторно гориво, за отопление и захранване на фабрики. Но преминаването на глобалните автопаркове от автомобили и камиони към по-чисти или възобновяеми горива, особено в Китай, намали търсенето.

Все пак Международната агенция по енергетика очаква търсенето на газьол и дизел да нарасне през следващата година с 95 000 барела на ден – спрямо свиването от 180 000 барела на ден тази година – а търговци и анализатори казват, че има други фактори, които биха могли да подкрепят пазара през 2025 г.

Затварянията на рафинериии  включва шотландската Grangemouth, LyondellBasell Industries с  263 776 барела на ден, както и рафинериите край Хюстън  и в Лос Анджелис.

Gunvor Group обяви на 10 декември плановете си да спре производството на гориво в своята рафинерия от 75 000 барела на ден в Ротердам.

JP Morgan очаква европейските маржове на дизеловото гориво да се търгуват на около 17-19 долара за барел през следващата година, повишавайки се до 21 долара през 2026 г., тъй като спирането на рафинериите изпреварва свиването на търсенето. Очаква маржовете в САЩ да останат стабилни, средно $25 през 2025 г. и $28 през 2026 г.

Също така, правилата за корабоплаване, които трябва да влязат в сила през май, превръщайки Средиземноморския регион в зона за контрол на емисиите (ECA), се очаква да увеличат търсенето на газьол с около 50 000 барела на ден, казват търговци, тъй като индустрията се отдалечава от по-мръсното гориво.

Докато азиатските рафинерии, които обикновено изнасят за Европа, ще се възползват от по-малкия европейски капацитет, двама търговци казаха, че по-леките спирания на рафинериите за поддръжка и новите разширения на рафинериите през следващата година се очаква да държат азиатските цени под натиск.

Новите увеличения на капацитета за рафиниране в Китай, Индия и Индонезия вероятно ще възлизат на повече от 800 000 барела на ден следващата година, показват изчисленията на Ройтерс.

FGE прогнозира, че дизелът в Азия ще достигне средно по-малко от 14 долара за барел за първата половина на следващата година - малко по-ниско или стабилно спрямо настоящите нива.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ