Само 20% от предприятията у нас имат дългосрочни програми за дигитализация

 Само 20% от предприятията у нас имат дългосрочни програми за дигитализация

Само 20 на сто от предприятията в България разполагат със стратегии и дългосрочни програми за дигитализация. Около 35 на сто пък смятат, че имат други неотложни приоритети и не планират увеличаване на инвестициите в дигитализация. Отделя се повече внимание на технологиите, отколкото на хората.Търсенето на дигитални умения на пазара на труда, в значителна степен превишава предлагането, а процесите на цифровизация са засегнали почти 90% от работните места.  Това са само част от изводите от осъществените проучвания в рамките на  проекта "Готови за дигитална трансформация", изпълняван от Българската стопанска камара(БСК), в партньорство с Министерството на труда и социалната политика (МТСП) и Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).

Около 70% от изследваните лица посочват, че в последните няколко години са настъпили съществени промени във функциите и задачите, които изпълняват. Всеки втори анкетиран пък твърди, че промените са комплексни и засягат, както управлението на бизнес процесите, така и организацията на труда в неговото предприятие, уточ„няват от БСК.

Внедрените дигитални технологии и новите бизнес решения обхващат множество дейности и процеси, свързани с управлението на данни и информация, комуникациите, управлението на ресурси, оптимизацията и контрола на производството, киберсигурността, управлението на взаимоотношенията с клиентите, маркетинга и продажбите, управлението на персонала и пр. Всичко това води до „натиск“ към изискванията за умения и значително повишаване на очакваното от работодателите ниво на дигитална компетентност, допълват от БСК.

Стандартите за дигитална компетентност на ключовите за секторите длъжности показват, че над 55% от дигиталните умения изискват ниво на владеене „напреднало“ и „високо специализирано“. На този фон, само една трета от изследваните лица, заемащи ключови за предприятията длъжности и професии, покриват изискванията на работните места за ниво на специфична дигитална компетентност. Всяко второ от изследваните лица има в една или друга степен проблеми (дефицити) с дигиталните умения, което неизбежно рефлектира върху качеството на работа и пригодността за заетост в условията на преход към цифровизирани работни места. Около 15% от изследваните лица имат задълбочаващи се проблеми с дигиталните умения, което засилва риска от загуба на работа и ограничаване достъпа до пазара на труда.

Образование и технологии

Формалното образование изостава от динамиката в развитието на дигиталните технологии. По тази причина, все по-голямо значение придобиват политиките на работодателите в областта на неформалното обучение на служителите в развитие на специфични за предприятията дигитални умения и създаването на среда, насърчаваща и подпомагаща непрекъснатото учене и самоусъвършенстване на работното място. За съжаление, малките и част от средните предприятия изпитват недостиг на финансови ресурси и ограничават програмите си за обучение в дигитални умения на служителите до покриване на част от настоящите дефицити, а не на бъдещите си потребности.

Дигитални умения

В тази връзка, с цел подпомагане на предприятията за преодоляване на дисбалансите в дигиталните умения, БСК създаде нови, специфични за всеки от 16-те сектора, включени в проекта, инструменти под формата на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите и препоръчителни програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения. Изходна база за тяхното създаване е извършеното изследване и анализ добри международни и национални практики и подходи в осигуряването на продължаващо обучение и развитие на дигиталните умения на заетите лица, добавят от Стопанската камара.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ