Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|БСК: Всеки втори работещ у нас ще е над 55 г., ако темповете на застаряване на заетите се запазят в следващите 20 г.

Наблюдава се устойчива тенденция към застаряване, като две трети от заетите са представители на по-възрастните поколения на работното място, според проучване на Българската стопанска камара( БСК). Ако темповете на застаряване на работната сила се запазят в следващите 20 години, броят на работещите на възраст над 55 г. ще достигне 48 на сто (почти всеки втори), е един от изводите от проучването.
Експертни екипи на Камарата са направили анализи (одити) на възрастовото многообразие на работната сила в пет икономически сектора – консервна промишленост, дървообработваща и мебелна промишленост, металургия, производство на пиво, търговия с петролни продукти.
На база на получените чрез одита данни, изводи и оценки са разработени пет секторни програми на социалните партньори за управление на възрастовото многообразие и поколенческите различия в работната сила.
За период от пет години броят на заетите е намалял средно с около 16 на сто, сочи проучването. Причините са свързани с намаляване на броя на предприятията в някои от секторите и кризата с ковид пандемията. Най-значително е намаляла работната сила в мебелната промишленост, а сравнително най-устойчиво е съхранена в пивоварната и металургичната промишленост.
Възрастовото разслоение в работната сила се откроява все по-отчетливо. На работното място се сблъскват четири поколения, които имат значителни различия в своите ценности, трудови нагласи и модели на поведение. Умението да се използват силните страни на всяко поколение в интерес на работата и да се трансформират различията в конкурентен корпоративен актив, носещ добавена стойност, е сериозно предизвикателство пред фирмените политики в управлението на хора, е сред изводите от проучването.
Управлението на възрастовото многообразие на работната сила налага необходимостта от промяна на фокуса (от организацията към хората) и реализиране на ефективни стратегии, програми и мерки за създаване на приобщаваща работна среда и култура, където всеки да се чувства ценен и уважаван заради различията си, където всеки може да бъде себе си и да разгърне в максимална степен своя потенциал и способности.
Всяко второ предприятие посочва, че се сблъсква с проблеми в нагласите на работещите, свързани с ниска мотивация, нежелание за обучение и усъвършенстване, липса на ефективност, инициативност, креативност и отрицателна нагласа към промените.
Почти всяко второ предприятие е изправено пред проблеми, произтичащи от липсата на комуникативни умения в ръководния и изпълнителния персонал и от ниската устойчивост на напрежение и стрес в работата.
Почти всеки четвърти от заетите на възраст 27-39 г. е напуснал предприятието си в последните две години, сочи проучването. Поколение Y или "Милениум" е най-ухажваното на пазара на труда. Те очакват "всичко сега" и не се колебаят да променят местоработата си, ако възможностите за развитие, условията на труд и заплащането не кореспондират с представите им. Втората по текучество (22 на сто) е възрастовата група от заетите на възраст 40-54 г. Поколение Х държат най-много на размера на възнаграждението и не са склонни на компромиси, ако намерят по-изгодни условия при друг работодател, се казва ощге в проучването, цитирано от БТА.
Предразсъдъците и стереотипите към възрастта са дълбоко вкоренени в общественото съзнание и въздействат устойчиво на индивидуалните нагласи, взаимоотношения и убеждения, проявяващи се в работната среда, смятат авторите на проучването. Според тях проблемът е и в това, че според резултатите от изследването, около 70 на сто от анкетираните ръководители споделят (в една или друга степен) такива погрешни нагласи.
По-младите поколения са по-склонни към мислене и нагласи, повлияни от ейджизъм, сочи проучването. Поколение Х е по-пристрастно в оценките си в сравнение с поколение Т (55-65+ г.). Същата зависимост се наблюдава и при младите поколения, където поколение Z (18-26 г.) e по-крайно в сравнение с поколение Y. По-възрастните поколения, особено поколение Т, са по-склонни към самонасочен ейджизъм, който се изразява в предразсъдъци, комплекси, бариери и неправилни убеждения за собствената възраст или за възрастовата група, към която индивидът принадлежи, отбелязват от БСК.
Ключови думи
|
|
Ледниците в Швейцарските Алпи са намалели рязко за последните 12 месеца
Наука и Здраве |Започва плановият 90-дневен ремонт на топлопреносната мрежа в "Дружба" 2
ЕС |Тайван отхвърля предложението на САЩ за производство на чипове „50-50“
Технологии |Цените на петрола се повишават на фона на потенциала за по-строги санкции срещу Русия
Енергетика |Около 50 европейски лидери се събират за разговори за войната в Украйна и икономиката
Свят |Лондон изпадна от Топ 20 на световните пазари за първично публично предлагане
Финанси |На днешната дата, 2 октомври. Рождениците днес
На днешната дата |Белият дом замрази 26 милиарда долара за щатите, управлявани от Демократическата партия
Политика |Времето: Силен вятър с дъжд, а в планините и от сняг, носи захлаждане
България |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |Цитат на деня
Цитат на деня |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.