Експерт: "Лукойл България" трупа свръхпечалби от внос на руски петрол за 22 долара за барел

Експерт: Лукойл България трупа свръхпечалби от внос на руски петрол за 22 долара за барел

"Лукойл България" внася на ишлеме руски петрол "Уралс" на цена от 22 долара за барел. Това е основната причина  за натрупаните свръхпечалби от продажбата на горива от бургаската рафинерия. Това съобщи за "Мениджър нюз" експертът от Българския енергиен форум Красимир Манов. Според него най-доброто решение е след влизането в сила на забраната за износ на горива през декември, държавата да вземе рафинерията под свое оперативно управление. Проверка на "Мениджър нюз" показа, че в момента цената на петрол "Брент" е 87,49 долара, а котировките на "Уралс"  са под 68 долара за барел.

Припомняме, че  от България няма да може да се изнасят руски петролни продукти  от 5 декември и те ще могат да се реализират само у нас.

“Смисълът на санкциите е да се спрат паричните потоци, които финансират руската армия. Но не трябва да се заблуждаваме, че те раняват европейската икономика и европейските държави. Изключението, направено за България,  е за българските граждани и икономика. Изключението не е за “Лукойл”, не е за износ, а за българските граждани”, обясни Цветан Кюланов, ръководител на Представителството на ЕК в България. Ако обаче проверка установи, че въпреки забраната страната ни продължава да изнася руски петрол - ще последват санкции, коментира Кюланов пред Нова телевизия.

Той опроверга думите на икономическия министър Никола Стоянов, че от декември цените на горивата у нас ще се увеличат.

“Не би следвало да има повишение на цените на горивата, вследствие на ембаргото. Ако цената достигне 5 лв., това  ще е спекулация”, категоричен бе Кюланов.

Това мнение подкрепи и енергийният експерт Мартин Владимиров. “Когато “Лукойл” няма да  може да изнася свръхпродукцията си, пазарът ще бъде залят с евтин дизел и А- 95, а България ще получи едни от най-ниските цени в Европа”, обясни той.

Според  анализ на Владимиров в момента суровият нефт представлява само  една от цената на крайния продукт на бензиностанциите. “Останалото е печалба и данъци. Печалбата на "Лукойл" за бензин А-96 е точно 68 ст. на литър, а при дизела е 89 ст. за литър. Тази печалба се е увеличила с близо 60% през последните 12 месеца. Причината - не само защото Русия внася много по-евтин суров нефт, но и защото на европейския пазар има недостиг на дизел”, обясни енергийният експерт. Според него  “Лукойл България” се възползва от ситуацията, защото купува изключително изгодно нефт и го продава на пазарните цени за Европа, с 10% отстъпка. “Тези 10% убиват конкуренцията и възможността вносители на горива да внесат по-евтин конкурентен на произвеждания в “Лукойл” продукт”, каза още Владимиров. “Ако се позволи да се изнасят горива от руски произход, това означава, че “Лукойл” ще има преференциално третиране на европейския пазар и ще може да направи дъмпинг на всички останали европейски страни, които вече са забранили вноса на руски петрол и горива”, добави той.

Той припомни отново, че от 5 декември няма да има износ от България на горива, произведени от руски петрол, а цените по бензиностанциите у нас  ще паднат. Владимиров е категоричен, че българското правителство има ресурса да поеме рафинерията под специален надзор и да изисква тя да купува неруски петрол.  “Рафинерията може да работи като българско предприятие. Има достатъчно капацитет да внасяме цялото необходимо количество за българския пазар от Гърция или Румъния”, смята Владимиров.

По думите му рафинерията у нас може да работи и без руски петрол.  “Технически анализ показва, че това е една от най-модерните рафинерии, която преди началото на войната вече е работила на 60% с неруски петрол”, посочи експертът и даде пример с най-голямата рафинерия в Германия, която вече работи с не руски петрол.

Служебното правителство  ще проведе разговор с Европейската комисия, за да си изясни има ли право България да изнася продукти от петрол, произведени у нас, или няма. Това стана ясно от изявление на вицепремиера  Христо Алексиев пред журналисти в Министерския съвет.

"Наистина в регламента няма изрична забрана за износ на нефтопродукти, такава забрана има за суров нефт, получен по нефтопровод. За морски транспорт няма такава забрана, а България внася нефт с морски транспорт. Ще организираме среща с ЕК, за да изчистим този въпрос, защото явно има в самия регламент има някои неизяснени въпроси", коментира Алексиев.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ