Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Германия е изправена пред големи трудови спорове през 2025 г. заради слабата икономика
![Германия е изправена пред големи трудови спорове през 2025 г. заради слабата икономика](/media/271/shutterstock_1439530271-4-~1.l.webp)
Германия е изправена пред големи трудови спорове през 2025 г., тъй като установената връзка между фирми и работници – отдавна възприемана като стълб на икономическия успех на страната – започва да се разпада в резултат на бруталната конкуренция, икономическата слабост и спираловидните разходи, предаде Ройтерс.
Работническите шефове на индустриалните гиганти Bosch, Thyssenkrupp, ZF Friedrichshafen и Volkswagen- съвместно представляващи повече от половин милион германски работници - казват, че фирмите показват ново ниво на решителност да съкращават работни места, затварят фабрики и преместват персонал в чужбина.
За разлика от предишни кризи, управителните съвети са по-малко склонни към компромиси и в някои случаи са прекратили едностранно споразуменията за заплати или са прекъснали преговорите с работниците, според повече от дузина интервюта с представители на труда, политици, ръководители и икономисти в Германия. Това се дължи на лошото състояние на най-голямата икономика в Европа, която се сви за втора поредна година и заложи голяма част от репутацията си върху трудоемки и енергоемки сектори като автомобили и химикали. Сега Германия е една от страните с най-високи разходи в света.
Това повдигна въпроса дали законово закрепеният в Германия принцип на „съвместно вземане на решения“, който гарантира голямо влияние на работниците в надзорните съвети на компаниите, се превръща в пасив чрез забавяне на корпоративното преструктуриране. Отговорът на този въпрос ще бъде на първо място в дневния ред на следващото правителство на Германия, което ще бъде определено на предсрочни избори на 23 февруари. „Трябва да се подготвим за една година на спорове“, каза Кнут Гислер, заместник-председател на отдела за стомана на Thyssenkrupp и ръководител на мощния синдикат IG Metall в Северен Рейн-Вестфалия, където е базирана групата.
Икономическата промяна вече засяга германските синдикати, като данните от фондация Hans-Boeckler показват, че броят на непредставените работници в най-големите компании в Германия се е увеличил с около 14% от 2019 г. насам. Най-големите синдикати в Германия IG Metall и Verdi отбелязаха спад на членството си съответно с 8% и 6% от 2016 г. Докато синдикатите казват, че не отричат състоянието на икономиката, като броят на несъстоятелността достига най-високото си ниво от близо десетилетие, те обвиняват бордовете, че използват настоящата ситуация, за да прокарат радикална промяна.
Това включва и Bosch, най-големият доставчик на автомобили в света, който планира да съкрати около 3800 работни места в Германия.
„Преговорите се провалиха напълно от лятото насам“, каза Аксел Петрузелли, който ръководи работническия съвет в завода на Bosch в Щутгарт, най-големия му завод в световен мащаб, добавяйки, че синдикатите са направили предложения, за да се избегнат съкращения на работни места.
„Няма обратна връзка, няма разговори. (Ръководството) не иска да говори“, добави той, като каза, че работниците ще организират още действия в близко бъдеще. Bosch заяви, че ще спази съществуващите споразумения с представителите на труда, включително избягване на принудителни съкращения. ZF Friedrichshafen заяви, че остава ангажирана със съвместното вземане на решения, докато Thyssenkrupp се позова на коментарите на главния изпълнителен директор Мигел Лопес миналия месец, че честното сътрудничество с работниците остава критично. Volkswagen няма незабавен коментар относно подхода си към трудовите отношения.
Всички компании отбелязаха повишената нужда от по-дълбока структурна реформа в светлината на свръхкапацитета и засилващата се конкуренция от чужбина. Производството на автомобили в Германия е спаднало с 28% от 2016 г. до 4,1 милиона миналата година, докато работните места в автомобилния сектор са намалели само с 4%, според данни на индустриалната асоциация VDA и статистическата служба на страната.
Мона Нойбаур, министър на икономиката на Северен Рейн-Вестфалия, най-населената провинция в Германия, нарече задълбочаващия се конфликт между работниците и компаниите "изключително бреме", призовавайки фирмите да прегърнат сътрудничеството със своите служители. Двама висши ръководители, които отказаха да бъдат назовани, казаха, че силните синдикати затрудняват компаниите да приложат по-дълбоки структурни промени и че продължителното напускане е ефективен начин да се принуди ръководството да отстъпи. Статистиката на германската Агенция по труда показва, че германските компании са били засегнати от близо 600 000 дни стачки през 2023 г., повече от два пъти повече от предходната година и най-високото ниво от 2015 г.
И докато числата за 2024 г. все още не са готови, мащабните спирания на Lufthansa LHAG.DE, Deutsche Bahn DBN.UL и Volkswagen само струваха на компаниите близо 800 милиона евро ($829 милиона) миналата година. Като се има предвид, че икономиката на Германия се очаква да остане слаба – като икономистите прогнозират растеж на БВП от 0,2% през 2025 г. – фирмите и синдикатите са принудени да се научат отново как да се преструктурират чрез съкращения на работни места, каза Хаген Леш от икономическия институт IW в Кьолн.
„Става все по-скъпо да се запазят работни места, които вече не са необходими."
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.