Инфлацията в Европа може да се повиши заради Олимпийските игри и Тейлър Суифт. Но местните едва ли ще усетят

Инфлацията в Европа може да се повиши заради Олимпийските игри и Тейлър Суифт. Но местните едва ли ще усетят

Олимпийските игри водят до рязко повишаване на цените, но френските потребители няма да усетят техния натиск. Мегасъбития като Олимпийските игри или дори големи концерти като турнето на Тейлър Суифт "Eras" водят до увеличаване на търсенето на хотелски стаи и самолетни билети, както и на други стоки и услуги, необходими на наплива от посетители. Въпреки това, според UBS, повечето потребители може да не усетят въздействието.

Въпреки това данните подсказват друго. Това се дължи на факта, че методът за изчисляване на промените в потребителските цени може да улови рязкото нарастване на разходите в отраслите, свързани с туризма, като хотелиерството, и да създаде изкривено впечатление.

"Олимпийските игри или концертът на Тейлър Суифт предизвикват внезапен шок в търсенето", пише Пол Донован, главен икономист в UBS Global Wealth Management, в неотдавнашна бележка на анализатор. "Методът за измерване на тези цени е по-вероятно да улови необичайния и преходен модел на търсенето и именно тук се наблюдава увеличение на инфлацията на потребителските цени."

Това вече се случи с турнето Eras Tour, което увеличи приходите от хотели в градовете в САЩ, където Суифт изнасяше концерти.

Тази година цените на хотелите в Обединеното кралство се повишиха през юни, но Донован заяви, че по-високите разходи "може би са били понесени от избрана група почитатели на музиката на Суифт", като се има предвид, че турнето Eras Tour идва на стадион "Уембли" през този месец.

Междувременно Летните игри предизвикаха подобен феномен и в Париж. "Туристите, които се стичат в Париж за Олимпийските игри и плащат цената, не са представителни за френските потребители", пише той.

Бум на парижките хотели?

Въпреки че в началото на юли хотелите в Града на светлината изпитваха затруднения, като заетостта им спадна с около 60 %, което ги накара да направят отстъпки, по време на Игрите тенденцията се обърна. Нивата на заетост на парижките хотели по време на Олимпийските игри, които завършахи вчера са се повишили в сравнение с миналата година, според данни на световната компания за недвижими имоти CoStar. Но в дните след церемонията по закриването се очаква резервациите в парижките хотели да намалеят в сравнение с миналата година.

Хотелиерската индустрия в града също отбелязва значително увеличение на цените на годишна база. За всеки ден през първата пълна седмица на тазгодишните игри от 28 юли до 3 август CoStar установи 206% ръст на седмичните приходи от налична стая на годишна база. Това се дължи на ръст на заетостта от 17,4 процентни пункта до 85,4%, както и на ръст на средната дневна цена (ADR) от 143%.

Туристическият офис в Париж очаква заетост от 86% от 5 август до неделя.

Забележителен ръст на цените се наблюдава и в други части на Франция. В околния регион Île-de-France CoStar установи, че през седмицата, приключила на 27 юли, ADR е нараснал с 83,4% спрямо предходната година. В същото време заетостта в Париж е спаднала с 5,7 процентни пункта на годишна база, докато ADR е скочило с 90,8%.

"Дали средностатистическият французин търси да отседне в Париж в момента? Не, абсолютно не, освен ако не са луди или не отиват на Олимпийските игри", каза той в интервю за CNBC. "Повечето от тях не са засегнати от скока на цените."

Олимпийски печалби

Въпреки всичко това игрите привличат огромен брой туристи. Само през първата седмица туристическият офис на Париж отчита 1,73 млн. посетители в Голям Париж, което е с 18,9% повече в сравнение с 2023 г.

От тях 924 000 са чуждестранни туристи - около 14% ръст спрямо миналата година - като най-голям брой чуждестранни посетители идват от САЩ. френските туристи, идващи в града, са се увеличили с 25,1% до 803 000 спрямо миналата година.

Като цяло туристическият офис е изчислил общо 15,3 млн. посетители за Олимпийските и Параолимпийските игри, от които 11,3 млн. за първите и 4 млн. за вторите.

Това се случва в момент, когато игрите отбелязват рекордни продажби на билети. Организационният комитет на Париж 2024 регистрира, че досега са продадени или разпределени общо 10,6 милиона билета за олимпийските и параолимпийските игри, като най-малко 9,4 милиона са за олимпийските игри, а най-малко 1,2 милиона - за параолимпийските. Предишният рекорд се държеше от Игрите в Атланта през 1996 г., когато бяха продадени или разпределени 8,3 милиона билета.

"Това, което се среща доста често, е, че туризмът, несвързан с Олимпиадата, пада от ръба на скалата", каза Донован пред CNBC, като добави, че именно това я отличава от турнето на Тейлър Суифт  и други мегасъбития. "Това е шок на търсенето, но той е тясно фокусиран шок на търсенето, което е своеобразен проблем от страна на инфлацията, тъй като създавате концентриран период на абсолютно свръхнормално търсене. Механизмът на ценообразуване се превръща в истерия."

Колебания в търсенето се наблюдават и в други свързани области на парижката икономика, като например авиоиндустрията. Въпреки че някои авиокомпании прогнозират спад на приходите за третото тримесечие в резултат на по-малкия трафик към Париж това лято, последните данни на Visa показват, че резервациите за полети до града са се увеличили с 39% в периода преди Олимпийските игри в сравнение с предходната година.

Малките предприятия в града също отбелязват печалби. Visa установи, че през първия уикенд на Игрите картодържателите са увеличили продажбите на тези предприятия с 26% на годишна база.

Макар че дългосрочното икономическо въздействие на Олимпийските игри в Париж все още не е сигурно, Донован очаква, че "като цяло вероятно ще бъде положително", позовавайки се на предишни игри, при които е имало бум на туризма, като например Барселона през 1992 г. "Ако всичко е наред, това може да бъде стимул", каза той, като отбеляза, че летните олимпийски игри обикновено привличат повече посетители, отколкото зимните олимпийски състезания като цяло.

Според скорошно проучване на Центъра за право и икономика на спорта Париж 2024 може да генерира до 12 млрд. долара или 11,1 млрд. евро дългосрочно икономическо въздействие. Международният олимпийски комитет заяви, че на следващите две летни олимпийски игри може да бъде създадена още по-голяма стойност.

"Това, което виждаме, е, че икономическото въздействие на игрите е много значително", казва Кристоф Дюби, изпълнителен директор на Олимпийските игри. "Това е инжектиране на ресурси в местната икономика, което оставя дълбоко въздействие сега и в бъдеще."

Според Виктор Матесон, икономист и професор в Колежа на Светия кръст, реформите на МОК в рамките на Програмата 2020 са помогнали събитията да станат по-устойчиви в икономическо отношение.

Това ще бъдат първите летни игри, за които се предвижда да струват под 10 млрд. долара от Сидни 2000 г. насам. Парите са спестени, тъй като 95 % от обектите са вече съществуващи или временни, а стратегията може да отбележи "повратна точка" за олимпийското движение, казва Матисън.

МОК позволи на Париж да предложи олимпийски игри, на които не се строят монументални съоръжения за милиарди долари и не се позлатява всичко", каза той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ