Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Кризата на Червено море прониква в германския химически сектор
Химическият сектор на Германия, най-големият в Европа, започва да усеща тежестта на забавените доставки през Червено море, превръщайки се в последната индустрия, която предупреждава за прекъсвания на доставките, които принудиха някои компании да ограничат производството.
Решаващият азиатски внос в Европа, вариращ от автомобилни части и инженерно оборудване до химикали и играчки, в момента отнема повече време, за да пристигне, тъй като превозвачите на контейнери са отклонили корабите около Африка и далеч от Червено море и Суецкия канал след атаките на йеменските хуси, предава Ройтерс.
Докато германската индустрия свикна да прекъсва доставките след пандемията и войната в Украйна, въздействието на намаления трафик през търговската артерия започва да се проявява, като най-важната жертва досега е фабриката на Tesla в Берлин.
Химическият сектор на Германия, третата по големина индустрия в страната след автомобилите и машиностроенето с годишни продажби от около 260 милиарда евро (282 милиарда долара), разчита на Азия за около една трета от вноса си извън Европа.
„Моят отдел за снабдяване в момента работи три пъти повече, за да получи нещо“, каза Мартина Нигсвонгер, главен изпълнителен директор и собственик на Gechem GmbH & Co KG, която смесва и бутилира химикали за големи индустриални клиенти.
В резултат на закъсненията Gechem, която реализира годишни продажби в двуцифрени милиони евро, намали производството на таблетки за съдомиялни и тоалетни, тъй като не може да получи достатъчно тринатриев цитрат, както и сулфаминова и лимонена киселина.
Поради това компанията преразглежда своята трисменна система, каза Найсуонгер, добавяйки че ефектите на вълните от свиването на транспорта може да останат проблем поне през първата половина на 2024 г.
Това предизвиква откровени дискусии с клиентите, добави Найсуонгер. „Ако получим три товара вместо шест, всеки клиент получава само част от количеството на поръчката си, но поне всеки получава по нещо“, каза тя.
По-големият производител на специални химикали Evonik също каза, че е засегнат от „промени в маршрута с кратко предизвестие и закъснения“, добавяйки че някои кораби са променили посоката си до три пъти в рамките на няколко дни. Компанията каза, че се опитва да смекчи въздействието, като поръчва по-рано и преминава към въздушен транспорт, което се счита за прекъсване, тъй като някои химикали не могат да се транспортират със самолет.
Азиатска зависимост
Германският индустриален орган VCI отдавна посочва зависимостта от азиатския внос, като казва, че докато прекъсванията на производството трябва да бъдат ограничени до отделни случаи, забавянето на вноса през Червено море е допълнително бреме за една вече отслабена индустрия.
„Ефектите са особено забележими в средни по размер компании за фини и специални химикали“, каза главният икономист на VCI Хенрик Майнке, добавяйки че тези компании често доставят значителна част от своите суровини от Азия.
Транспортната криза в Червено море идва, когато икономиката на Германия вече е под натиск поради рецесия, както и високи разходи за труд и енергия. Според S&P Global европейският химически сектор, заедно с автомобилите и търговията на дребно, се смята за най-уязвим.
В допълнение към забавения внос, химическите групи посочват по-високите разходи за гориво, тъй като на цистерните, транспортиращи важни суровини, им трябват около 14 дни повече, за да пристигнат, добавяйки че тези разходи могат само частично да бъдат прехвърлени на клиентите.
Други са по-малко засегнати.
Covestro, който произвежда пенообразуващи химикали, използвани в матраци, седалки за автомобили и изолация на сгради, очаква да получи по-високи цени на превоза, но добави, че те са незначителни в рамките на общите разходи. От компанията посочват, че вътрешна работна група се занимава с проблема, като все още сочи силния си регионален отпечатък.
Производителят на парфюми Symrise също заяви, че не очаква забавяне на доставките си, защото разполага с достатъчно запаси и призова клиентите да се придържат към обичайните си модели на поръчка, за да предотвратят всяко неоправдано натрупване.
Wacker Chemie, която доставя полисилиций за приблизително половината чипове в света, също посочи по-високите цени, но добави, че бизнесът й не е бил значително засегнат досега.
Хенрик Майнке от VCI вижда сравнително малък шанс за широко разпространено прекъсване на производството, дори ако ситуацията в Червено море остане напрегната, добавяйки, че със слабото търсене, бюрокрацията и високите разходи за енергия и суровини секторът вече има достатъчно поводи за безпокойство.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.