Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Кризата в Червено море започва да се отразява на печалбите на компаниите
Кризата в Червено море, където йеменските хуси атакуват чужди кораби, започва да се отразява негативно на финансовите резултати на компании от различни сектори на икономиката, пише Bloomberg.
Някои компании вече предупредиха за възможни проблеми. Така Tesla планира да спре работата на завода си в Германия за две седмици поради прекъсване на доставките, а шведската Volvo Car AB ще спре производството в Белгия за три дни. Британските търговци на дребно Tesco, Marks & Spencer и Next също предупредиха за рисковете от повишаване на цените.
До 12% от световните търговски потоци обикновено минават през Червено море. Въпреки това, поради заплахи за сигурността, най-малко 2300 кораба бяха отклонени по по-дългия маршрут през нос Добра надежда в южния край на Африка, което удължи времето за пътуване между Азия и Европа с около 10 дни и увеличи разходите за корабоплаване, както и застраховка.
„Ако ситуацията не се промени през следващите месец или два, компаниите определено ще коригират прогнозите си за печалби“, каза анализаторът на Lazard Freres Gestion Томас Брение. Според него първи ще пострадат автомобилният сектор и търговията на дребно.
Транспорт и застраховане
Скокът на цените на товарите на контейнерните кораби може да доведе до по-бърза инфлация в Обединеното кралство и еврозоната в края на 2024 г. или началото на 2025 г., ако нещата не се подобрят скоро, прогнозират анализатори на Bloomberg Intelligence.
Победители обаче остават най-големите транспортни компании, включително датската AP Moller-Maersk и германската Hapag-Lloyd AG, както и американската ZIM Integrated Shipping и японската Mitsui OSK Lines. Застрахователите също начисляват по-високи премии за карго застраховки, като ставките скачат десетократно по някои маршрути.
Така много анализатори подобриха препоръките си за акциите на Maersk през последните седмици, включително Bank of America удвои прогнозата за печалбата на компанията за 2024 г., а Goldman Sachs прогнозира увеличение на дивидентите и обратното изкупуване на акции.
„Общият победител е секторът за въздушни товари“, каза анализаторът на Sanford C. Bernstein Дейвид Върнън, като подчерта компании като FedEx Corp., United Parcel Service и DHL Group.
Търговия на дребно
Britain's Next, която произвежда по-голямата част от своите дрехи и стоки за дома в Азия, беше сред първите търговци на дребно, които предупредиха за рискове за печалбите си.
Бюджетната марка за дрехи Primark, собственост на Associated British Foods Plc, и шведската Hennes & Mauritz AB също са силно зависими от доставките, каза анализаторът на RBC Capital Markets Ричард Чембърлейн. Съществуват големи рискове за френския търговец на дребно на мебели Maisons du Monde, който доставя 75% от продуктите си от Азия, 90% от които се доставят по море, пишат анализатори от Bryan Garnier & Co. Продължителните прекъсвания на доставките също биха могли да засегнат производителите на спортни стоки, включително Nike Inc., Adidas AG и Capri Holdings.
В същото време испанската група Inditex SA, собственик на марката Zara, е по-малко зависима от морския транспорт, тъй като произвежда повечето от продуктите си в близките страни, казват експерти.
Автомобилни производители
Засега единствените автомобилни производители, които обявиха спиране на производството, са Tesla и Volvo Car. Но това може да сигнализира за рискове за цялата индустрия на пътническите превозни средства тази година, пишат анализаторите на Morgan Stanley.
Въпреки това повечето експерти са съгласни, че светът няма да види повторение на кризата, възникнала по време на пандемията от коронавирус.
„Нарастващите цени на горивата, допълнителните времена за пътуване и по-високите тарифи за товари ще натежат върху финансите, но от друга страна разходите за доставка сега са с около 57% по-ниски, отколкото по време на пандемията“, каза Джон Мърфи от BofA.
Петрол и природен газ
Въздействието на събитията в Близкия изток върху петролния пазар досега беше доста слабо, но това може да се промени, ако конфликтът се проточи и доведе до недостиг на доставки, отбелязва Bloomberg.
Във всеки случай участниците на пазара се подготвят за значителни прекъсвания на доставките. Според Vortexa броят на петролните и газовите танкери, преминаващи през протока Баб ел Мандеб, е намалял, като броят на корабите, превозващи петрол и тежки рафинирани продукти, включително мазут, е намалял с 25% между 1 януари и 19 януари в сравнение със същия период на миналата година.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.