Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: Докато ЕС обмисля нови мита, европейските страни се конкурират за китайски фабрики
Европейските правителства може да се страхуват от навлизането на евтини китайски електрически превозни средства на техните пазари, но в същото време се борят яростно за дял от производствените инвестиции и работните места, които идват с новите конкуренти.
Докато Европейският съюз разследва автомобилните субсидии в Китай и обмисля мита върху вноса от страната, националните правителства в целия блок подготвят собствени стимули, за да привлекат китайски производители на автомобили, които искат да построят европейски заводи, пише Ройтерс.
Производствените разходи на китайските производители на електромобили, включително BYD, Chery Automobile и държавната SAIC Motor, са много по-ниски у дома, но въпреки това те имат желание да се установят в Европа, за да изградят своите марки и да спестят от доставка и потенциални мита, коментира Джанлука Ди Лорето, партньор в консултантската фирма Bain & Company.
„Китайските производители на автомобили знаят, че колите им трябва да се възприемат като европейски, ако искат да предизвикат интерес сред европейските клиенти. Това означава да произвеждат в Европа“, добави той.
Решението за митата на ЕС се очаква тази седмица. Тарифите върху вноса биха могли да помогнат на европейските производители на автомобили да се конкурират по-добре с китайските си конкуренти, но също така могат да насърчат китайските производители на автомобили, които вече инвестират сериозно и в дългосрочен план в Европа, да увеличат още повече ангажимента си към производството на континента.
Продажбите на автомобили от китайски марки съставляваха 4% от европейския пазар миналата година и се очаква да достигнат 7% до 2028 г., според консултантската фирма AlixPartners.
Унгария, която е произвела около 500 000 автомобила през 2023 г., осигури първата инвестиция в европейски завод от китайски автомобилен производител. Тя дойде миналата година от гиганта за електромобили BYD, който също така обмисля втори европейски завод през 2025 г.
Будапеща също преговаря с Great Wall Motor за първия си европейски завод, съобщиха местни медии, като страната предлага пари за създаване на работни места, данъчни облекчения и облекчени регулации в целевите зони за привличане на чуждестранни инвестиции.
Унгария е похарчила повече от 1 млрд. долара през последните години за поддръжка на нови заводи за батерии на южнокорейските групи SK On и Samsung SDI и планираната фабрика на китайския гигант за батерии CATL.
Представители на BYD, Great Wall и Унгария не са отговорили на искания за коментар.
Китайският Leapmotor ще използва съществуващия капацитет на френско-италианския партньор Stellantis, като Ройтерс съобщава, че двойката е избрала завода в Тиши в Полша за производствена база.
Полша има редица програми, които понастоящем подкрепят над 10 милиарда долара инвестиции, посочиха пред Ройтерс от министерството на развитието и технологиите на страната, включително една, която подкрепя прехода към икономика с нулеви нетни емисии, както и друга, предлагаща облекчение на данъка върху корпоративния доход до 50% в региони с висока безработица.
Испания и Италия в надпревара за фабрики за електромобии
Испания, втората по големина страна в Европа за производство на автомобили след Германия, осигури инвестиция от Chery, която ще започне производство през четвъртото тримесечие в бивш завод на Nissan в Барселона с местен партньор.
Очаква се Chery да се възползва от програмата на Испания за 3,7 млрд. евро, стартирана през 2020 г. за привличане на инвестиции в заводи за електрически превозни средства и батерии.
Китайската Envision Group вече е получила 300 милиона евро под формата на стимули по схемата за 2,5 млрд. завод за батерии, създаващ 3000 работни места. Испания също може да бъде домакин на планираната четвърта гигафабрика на Stellantis в Европа, заедно с CATL.
Италия може да използва националния си автомобилен фонд на стойност 6 милиарда евро между 2025-2030 г. за стимули както за купувачите, така и за производителите на автомобили. Китайският Dongfeng е сред няколко други автомобилни производители, които са провели инвестиционни дискусии с Рим.
SAIC, собственик на марката MG, има за цел да построи два европейски завода, твърдят запознати източници.
Първият, базиран в съществуващо съоръжение, може да бъде обявен още през юли и ще използва техника за сглобяване на комплекти, насочена към годишно производство до 50 000 автомобила. Вторият европейски завод на SAIC ще бъде построен от нулата и ще произвежда до 200 000 автомобила годишно.
Според един от източниците Германия, Италия, Испания и Унгария са в краткия списък на SAIC.
Контрол на разходите
В Европа китайските производители на автомобили са изправени пред по-високи разходи за всичко - от труд до енергия и прилагане в съответствие с нормативните изисквания.
Но разходите за износ на произведени в Китай автомобили могат да се натрупат бързо и да застрашат и без това малките маржове.
Ди Лорето от Bain & Company посочи, че кола за 15 000 евро, произведена в Китай, изисква разходи за доставка и логистика между 500 и 3000 евро.
Китайските производители на автомобили може да намерят разходите за труд в Северна Европа твърде високи за конкурентно производство, каза Ди Лорето, докато по на юг Италия или Испания предлагат баланс между по-ниски разходи за труд и относително високи производствени стандарти - особено важно за премиум превозните средства.
За превозни средства с по-ниска цена привлекателните места включват Източна Европа и Турция, която в момента произвежда около 1,5 милиона коли годишно, предимно за ЕС, и е провела преговори с BYD, Chery, SAIC и Great Wall.
Митническият съюз на Турция с ЕС и споразуменията за свободна търговия със страни извън ЕС гарантират безмитен износ на превозни средства и компоненти.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.