Едва 3,6% от фирмите у нас използват технологии с изкуствен интелект

Едва 3,6% от фирмите у нас използват технологии с изкуствен интелект

Предприятията в България, които използват технологии с изкуствен интелект (AI), са само 3.6%. От тях, прилагането на такъв тип технологии е по-често срещано във фирмите с 250 и повече заети (13.8%), отколкото в средните (50 - 249 заети) и малки предприятия (10 - 49 души персонал) - съответно 5.5 и 3.0%. Това показват данните на Националния статистически институт(НСИ), оповестени днес. Статистиката е за тази година.

Достъп до интернет

96.3% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица имат достъп до интернет. С фиксирана интернет връзка разполагат 89.2% от предприятията, като при 46.6% максималната скорост за сваляне на данни е по-висока от 100 Mbps.

Относителният дял на заетите в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 39.7%. Най-много заети лица използват интернет в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (92.2%), а най-малко - в сектор „Преработваща промишленост“ (25.5%).

Социални мрежи

Според данните на НСИ 38.0% от фирмите използват различни видове социални медии, а 20.9% публикуват платени реклами в интернет. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Xing, Yammer, Viadeo и др.), в които 37.2% от предприятията поддържат свой профил, следвани от уебсайтове и приложения за споделяне на мултимедия като YouTube и Instagram - 13.2%.

През 2023 г. 17.5% от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, като основни потребители на облачни услуги са големите фирми с повече от 250 заети лица (52.2%), както и предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ - 59.0%, поясняват от НСИ.

Електронна търговия

През предходната 2022 г. 15.1% от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 6.3% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 10.8%, а на използвалите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като eBay, Booking.com, Amazon, Alibaba, eMAG, TimoCom, Glovo, Takeaway и др. - 6.2%. Електронни продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1.7% от предприятията.

За петгодишен период най-голямо увеличение на относителния дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се наблюдава при големите фирми с 250 и повече заети лица (с 9.3 процентни пункта), следвани от средните предприятия с 50 - 249 заети лица - с 4.3 процентни пункта, посочват още от НСИ.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Unilever разработи дизайнерско звено, базирано на изкуствен интелект
На днешната дата, 19 юли. Рождениците днес
Радев: Правителството е декор на дуото Пеевски-Борисов, а правосъдието е избирателно
Три начина за справяне със стреса на работното място
Чехия прие закон, който определя пет години затвор за комунистическа пропаганда
Президент на Иран си взе такси, след като заредиха колите от кортежа му с разреден бензин
Бившият шеф на УЕФА и легендарен футболист Мишел Платини беше обран в дома си край Марсилия
На фокус през следващите седем дни: Избори, лихви и финансови отчети