Проблеми с безопасността пречат на амоняка да се превърне в корабно гориво на бъдещето

Проблеми с безопасността  пречат на амоняка да се превърне в  корабно гориво на бъдещето

В едно от най-големите в света пристанища за износ на насипни товари в Западна Австралия, спедиторите завършиха безопасно първото прехвърляне на амоняк от един кораб на друг миналия месец, ключов тест за приемането му като морско гориво в стремежа за по-чиста енергия, предаде Ройтерс.

Перспективите

Първите товарни кораби, захранвани с амоняк, трябва да влязат в експлоатация през 2026 г., една от няколкото алтернативи, които индустрията използва за намаляване на въглеродния отпечатък, който допринася за близо 3% от глобалните емисии.

Но амонякът е изправен пред големи разходи и пречки пред безопасността като транспортно гориво в сравнение с втечнения природен газ (LNG), метанола и биогоривото.

Привлекателно е, защото не съдържа въглерод и би било гориво с нулеви емисии, ако е направено от водород, произведен с възобновяема електроенергия. Но безопасността е голямо предизвикателство за продукта, който обикновено се използва за торове и експлозиви.

Регулациите

„Понастоящем липсата на регулиране, опитът в употребата и токсичността на амоняка на борда на корабите представляват основни възпиращи фактори за безопасността“, каза Лауре Баратгин, ръководител на търговските операции в минния гигант Rio Tinto.

Най-големият световен производител на желязна руда Rio е най-големият износител в Dampier, където беше проведен опит за прехвърляне на амоняк. Той управлява кораби за насипни товари с двойно гориво, които работят с традиционно морско гориво или LNG, но все още не е наел или поръчал кораби, работещи с амоняк.

„В очакване на нашето доверие и това на нашите партньори, индустрията и общностите, че рисковете са достатъчно контролирани, ние ще търсим наемане на кораби с двойно гориво за амоняк, чийто конкретен момент остава несигурен“, каза тя пред Ройтерс.

Други спедитори също се колебаят. В световен мащаб само 25 кораба с двойно гориво с амоняк са поръчани към 2024 г., следвайки флота от поне 722 кораба, работещи с втечнен природен газ, и 62 кораба, работещи с метанол, включително поръчки и кораби, които вече са в експлоатация.

Сега в експлоатация са само два по-малки кораба, работещи с амоняк, единият от които е влекач в Япония.

Опасностите

Презареждането на кораби с гориво или бункерирането създава особени предизвикателства с амоняка, който може да причини остро отравяне и увреждане на кожата, очите и дихателните пътища.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ