Проблеми с безопасността пречат на амоняка да се превърне в корабно гориво на бъдещето

Проблеми с безопасността  пречат на амоняка да се превърне в  корабно гориво на бъдещето

В едно от най-големите в света пристанища за износ на насипни товари в Западна Австралия, спедиторите завършиха безопасно първото прехвърляне на амоняк от един кораб на друг миналия месец, ключов тест за приемането му като морско гориво в стремежа за по-чиста енергия, предаде Ройтерс.

Перспективите

Първите товарни кораби, захранвани с амоняк, трябва да влязат в експлоатация през 2026 г., една от няколкото алтернативи, които индустрията използва за намаляване на въглеродния отпечатък, който допринася за близо 3% от глобалните емисии.

Но амонякът е изправен пред големи разходи и пречки пред безопасността като транспортно гориво в сравнение с втечнения природен газ (LNG), метанола и биогоривото.

Привлекателно е, защото не съдържа въглерод и би било гориво с нулеви емисии, ако е направено от водород, произведен с възобновяема електроенергия. Но безопасността е голямо предизвикателство за продукта, който обикновено се използва за торове и експлозиви.

Регулациите

„Понастоящем липсата на регулиране, опитът в употребата и токсичността на амоняка на борда на корабите представляват основни възпиращи фактори за безопасността“, каза Лауре Баратгин, ръководител на търговските операции в минния гигант Rio Tinto.

Най-големият световен производител на желязна руда Rio е най-големият износител в Dampier, където беше проведен опит за прехвърляне на амоняк. Той управлява кораби за насипни товари с двойно гориво, които работят с традиционно морско гориво или LNG, но все още не е наел или поръчал кораби, работещи с амоняк.

„В очакване на нашето доверие и това на нашите партньори, индустрията и общностите, че рисковете са достатъчно контролирани, ние ще търсим наемане на кораби с двойно гориво за амоняк, чийто конкретен момент остава несигурен“, каза тя пред Ройтерс.

Други спедитори също се колебаят. В световен мащаб само 25 кораба с двойно гориво с амоняк са поръчани към 2024 г., следвайки флота от поне 722 кораба, работещи с втечнен природен газ, и 62 кораба, работещи с метанол, включително поръчки и кораби, които вече са в експлоатация.

Сега в експлоатация са само два по-малки кораба, работещи с амоняк, единият от които е влекач в Япония.

Опасностите

Презареждането на кораби с гориво или бункерирането създава особени предизвикателства с амоняка, който може да причини остро отравяне и увреждане на кожата, очите и дихателните пътища.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стартъп компания, основана от българи, сред ТОП 20 на престижния конкурс TechCrunch Disrupt
Пеевски се присъедини към призива на президента да се изнесат всички данни как са проведени изборите
Президентът Радев: Обявяването на официалните резултати от изборите буди въпроси за честността на вота
Тръмп се качи на боклукчийски камион в опит да се възползва от гафа на Байдън
Ройтерс: Пекин спира автомобилните инвестиции в страните от ЕС, подкрепили митата за електромобилите
Асоциацията на банките: Половината от спестяванията на българите са до 1000 лева
На днешната дата, 31 октомври. Рождениците днес
„Жертви на кървава сделка": Какво се знае за „щурмовия корпус“, изпратен от КНДР на война в Русия