САЩ може да се сдобият с влак стрела, ако Amtrak успее с проекта Далас-Хюстън

САЩ може да се сдобият с влак стрела, ако Amtrak успее с проекта Далас-Хюстън

САЩ може да се сдобият с влак стрела, ако Amtrak успее с проекта Далас-Хюстън

САЩ, въпреки десетилетия изследвания и проучвания, остават без автентични високоскоростни железопътни възможности.

От 1987 г. инвеститорите се опитват да въведат услуга с влак-стрела до Тексас. През 2014 г. група, организирана под името Texas Central, предприе последния опит да свърже Далас с Хюстън с влак-стрела, който се движи с повече от 200 мили в час, съкращавайки три часа и половина път с кола до 90-минутно пътуване с влак, съобщи CNBC.

„Не можете да направите това в кола“, каза Анди Байфорд, старши вицепрезидент по високоскоростните железопътни програми в Amtrak. „Не можете да направите това, ако летите, ако вземете предвид отиването до летището, преминаването през охраната, връщането от летището в другия край.“

Байфорд е последният от дългата поредица експерти по политиката на САЩ, които призовават за повече високоскоростни железопътни връзки в САЩ. През 2023 г. Amtrak съживи надеждите за влака-стрела в Тексаския триъгълник, когато обяви намерението си да разшири партньорството си с Texas Central.

Бързо развиващият се регион включва както метроплекса Далас-Форт Уърт, така и Хюстън, два от най-големите населени центрове в страната. „Ако не изградите високоскоростна железница между Далас и Хюстън, тогава имате само две възможности“, каза конгресменът Сет Моултън, D-Mass., бивш управляващ директор в Texas Central. „Можете или да разширите летището, или да разширите магистралата. Това няма да намали времето за пътуване между тези градове. Все пак ще отнеме поне три часа, за да стигнем между Далас и Хюстън.

Експерти казаха пред CNBC, че нарастващата популация на шофьорите в Тексас е засегнала пътищата в района, което води до задръствания и проблеми с безопасността.

„Нашата транспортна система наистина се опитва да се справи с растежа на населението ни“, каза Брайън Глоувър, старши научен сътрудник в Транспортния институт на Тексаския университет A&M. „Пътуващите имат около 40 часа закъснение всяка година.“

Проектът Texas Central е многократно отлаган, тъй като поддръжниците му се справят с различни регулаторни препятствия, включително прегледи на околната среда и спорове за права на собственост. През 2022 г. Върховният съд на Тексас обяви, че Texas Central, частен субект, отговаря на законовата дефиниция за публична междуградска електрическа железопътна компания, което й дава правомощията на виден домейн.

„Когато бях уведомен от моя племенник чрез статия за виден домейн, бях абсолютно шокиран“, каза Джоди Бери, базиран в Далас фермер, който се противопостави на инициативата Texas Central. Предложеното трасе за проекта за високоскоростна железница в Тексас пресича фермата Morney-Berry, която семейството на Бери е отглеждало от поколения.

„Откриването, че високоскоростната железопътна линия може потенциално да мине през нашия имот, ми направи много трудно да спя“, каза Бери.

Очаква се проектът да струва най-малко 33,6 милиарда долара, според оценка от март 2023 г. на фондация Reason. Подобни високоскоростни железопътни проекти по света се сблъскаха със значителни преразходи в разработката, включително японската система Tokaido Shinkansen. Маршрутът в Тексас е проектиран да използва автомобили N700, намиращи се в системата Shinkansen.

Усилията в Тексас получиха значителна подкрепа от фирми в Япония и правителството на САЩ. През 2018 г. Японската банка за международно сътрудничество отпусна заем от 300 милиона долара в подкрепа на проекта. А в края на 2023 г. Texas Central получи безвъзмездна помощ по програмата Corridor ID, за да проучи потенциала на маршрута за партньорство с Amtrak.

С исторически ангажимент от 66 милиарда долара за пътнически железопътен транспорт, правителството на САЩ под управлението на Байдън изглежда има най-добрия залог от поколения за изграждането на високоскоростни железопътни системи. Но проектът и други публично субсидирани, като калифорнийския проект, свързващ Лос Анджелис със Сан Франциско, остават несигурни. Очакваната цена на проекта в Калифорния скочи до небето от 33 милиарда долара до над 100 милиарда долара на фона на закъснения и отблъскване от страна на собствениците на земя в селските райони, според Калифорнийската служба за високоскоростни железници.

„Стремежите на администрацията на Байдън за високоскоростна железопътна линия не успяват да отчитат няколко реалности, включително липса на клиентско търсене, икономическа жизнеспособност и въздействие върху съществуващата железопътна инфраструктура“, каза конгресменът Трой Нелс, R-Тексас, на изслушване в Конгреса през ноември 2023 г. на междуградските пътнически железопътни системи.
Поддръжниците на Texas Central отказаха многократните искания от CNBC за коментар относно напредъка на проекта и очакваната дата на завършване.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ