Търговският спор „Произведено в Мексико“ провокира друг вид гранична война

Търговският спор „Произведено в Мексико“ провокира друг вид гранична война

Силната и процъфтяваща търговия на Мексико със Съединените щати кара логистичните компании да се стремят към парче от пая, а политиците да гледат предпазливо на това как чуждестранните фирми могат да използват неотдавнашното северноамериканско търговско законодателство, за да заобикалят американските мита, съобщава CNBC.

Интегрирани логистични компании като Maersk изграждат капацитета си, за да се справят с исторически обеми на мексиканската търговия,  влизаща в САЩ - тенденция, подхранвана от използването на Споразумението за свободна търговия между САЩ, Мексико и Канада (USMCA), подписано от бившия президент Доналд Тръмп като заместител на Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA).

Спорове предизвиква езикът в USMCA, който урежда начина, по който даден продукт получава обозначението „Произведено в Мексико“ от американските митници. Съгласно USMCA, ако суровините или компонентите на даден продукт се внасят в Мексико и след това се сглобяват там, крайният продукт се „трансформира“ в друг продукт и в резултат на това може да бъде освободен от различни тарифи.

По-рано тази седмица Zekelman Industries, най-големият независим производител на стоманени тръби в Северна Америка,подаде иск срещу Република Мексико, в който се твърди, че са нарушени търговските споразумения и е осъществен дъмпинг на стомана на пазара на САЩ. Компанията твърди, че тези нарушения са принудили Zekelman да затвори фабриката си за производство на тръби в Лонг Бийч, Калифорния, през 2022 г. и ще я принудят да затвори друга фабрика в Чикаго през следващата година, като затварянето ще доведе до загубата на 400 работни места в САЩ.

„Ако китайските компании внасят директно в САЩ, те са изправени пред тарифи, а ако внасят стоките си в Мексико и тези стоки са подобрени или им е добавена някаква стойност, те отговарят на условията на USMCA“, обяснява Джордан Дюарт, главен изпълнителен директор на Redwood Mexico, логистична компания, която се занимава с трансгранична търговия. „Така китайските стоки могат да заобиколят митата“, каза той.

Както китайските компании, така и европейските компании, които някога са произвеждали продукти в Китай, сега диверсифицират веригите за доставки, като произвеждат в Мексико, като тенденцията може да се види в количеството контейнери, превозващи азиатски суровини и компоненти в южната съседна на САЩ държава. От януари до август 2024 г. търговията между Китай и Мексико е нараснала с 22% на годишна база, в допълнение към 33% увеличение на търговията през 2023 г.

Нарастващите преки чуждестранни инвестиции на китайски и европейски компании в Мексико стимулират историческото увеличение на трансграничните превози на камиони между страната и САЩ, като продуктите „Произведено в Мексико“ обслужват ключови сектори, включително автомобилостроенето, технологиите/електрониката и текстила. Съществува двупартийна загриженост за това, че Мексико служи като търговска „задна врата“ за китайския износ, за да се избегнат митата.
Администрацията на Байдън измени глобалните мита върху стоманата и алуминия, наложени за първи път от бившия президент Тръмп, който още през юли беше предоставил изключение на Мексико и Канада. Сега митата за стоманени и мексикански продукти, които са били стопени или излети извън Северна Америка, или за алуминий, отлят или претопен в Китай, са включени в политиката на митата, за да се облекчат опасенията, че китайската стомана и алуминий влизат в САЩ по силата на USMCA.

Промените в търговията са свързани с широки тенденции в логистиката, включително дългосрочната необходимост от преместване на веригите за доставки в близост до брега след години на ескалиращи глобални рискове, и са законни съгласно законодателството на САЩ.
„Задните вратички имат конотация, че правят нещо нередно, а не е задължително да правят нещо нередно“, каза Мери Лавели, старши сътрудник на Антъни Соломон в Института за международна икономика „Питърсън“. „Това, че виждате мексикански производител да използва китайски суровини, не означава, че той нарушава някакви правила за произход.“

ова, че мексикански производител използва китайски суровини, не означава, че нарушава правилата за произход.“

Заплахите на Тръмп не забавят търговския бум

Тръмп заяви, че иска да предоговори сделката USMCA, която сключи с партньорите от Северна Америка през 2020 г. Една от ключовите разпоредби беше изискването страните да започнат да преразглеждат търговското споразумение след шест години - процес, който ще започне през юли 2026 г. Китайското производство в Мексико вероятно ще бъде част от предоговарянето на търговското споразумение.

Тръмп проведе кампания за налагане на 20 % мито върху всички стоки от всички държави, а митата върху китайския внос варират от 60 до 100 %.

Заплахите за допълнителни мита не забавят търговията с Мексико. От началото на годината до септември трансграничният трафик на камиони се е увеличил с приблизително 52 на сто,според последните данни на Motive, която проследява посещенията на камиони в северноамериканските дистрибуторски съоръжения на петте най-големи местни търговци на дребно.

Компании като DHL, Uber Freight, дъщерно дружество на Uber, Маеrsk и други купуват земя и строят складове и дистрибуторски центрове в Ел Пасо и Ларедо, Тексас, за да се възползват от тази търговия. Колкото повече допирни точки има една компания в логистиката на даден продукт, толкова повече пари може да спечели.

„Видяхме, че милиарди долари преки чуждестранни инвестиции отиват в Мексико“, казва Дюарт. „Това ще се превърне в производствени мощности и готови стоки, предназначени за Съединените щати. Така че ние сме много оптимистично настроени към перспективите пред Мексико и инвестираме много в този пазар.“

Redwood Mexico  разполага със съоръжения в Ел Пасо.

Според неотдавнашен доклад на Moody's Analytics за близкоизточния износ Китай и Източна Азия играят все по-голяма роля в мексиканския износ.

В света на логистиката компаниите разполагат с работни места въз основа на очакванията за бъдещ растеж и фактори, които би трябвало да допринесат за по-благоприятни перспективи. В допълнение към текущото увеличение на обема на търговията, компаниите гледат колко преки чуждестранни инвестиции се разпределят от компаниите, които искат да създадат производствени мощности в Мексико.

Товарната железница Canadian Pacific City изгражда железопътен мост от Ларедо, Тексас, до Мексико, за да се справи с нарастването на контейнерния трафик. Мостът ще бъде изграден успоредно със съществуващия и се очаква да бъде пуснат в експлоатация през 2024 г.

„Ако погледнете всички наземни пресичания между САЩ и Мексико, 44% от тях се пресичат в Ларедо, между Нуево Ларедо и Ларедо“, казва Коби Булард, старши вицепрезидент в CPKC. „Така че удвояването на капацитета на този портал ще подобри веригата за доставки между двете страни.“

Железницата стартира и нова влакова услуга за спедитори, свързваща Чикаго и Канзас Сити с Монтерей, Мексико.

Според Rhodium Group, която е експерт по преки чуждестранни инвестиции и китайски инвестиции в Северна Америка, през 2023 г. в Мексико са направени преки чуждестранни инвестиции на стойност около 3,7 млрд. долара. Но мексиканският бум не се ограничава само до Китай или до азиатското производство.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ