6-те най-неудобни ситуации в работата, свързани с пари
Ние прекарваме по-голямата част от времето си с колегите и в много ситуации са намесени пари. Не всички обаче са приятни. Има и такива, в които се чувстваме неудобно и даваме превес на емоциите над разума. Ще ви представя 6 финансови ситуации в офиса, в които всеки от нас е попадал поне веднъж и как да излезем „сухи“ от тях.
Ситуация 1: „Ще ми станеш ли поръчител по кредита?“
Това е една от най-некомфортните ситуации, която се е случвала на много от нас на работното ни място. Когато кредитният експерт в банката не е сигурен, че даден кредитоискател е достатъчно надежден, той иска да има поръчител или гарант по кредита. В края на разговора подхвърля, че това може да е колега с добра заплата. По този начин ние се озоваваме в тази неудобна ситуация. Въпреки че сме чували за случаи, в които някой от офиса не си връща кредита и банката си търси парите от поръчителя, все пак искаме да помогнем на нашия колега.
Знам, че е много трудно да откажем в такава ситуация, но нека си поемем дълбоко дъх и любезно да кажем нещо от сорта на „Няма да мога да ти стана поръчител, защото вече имам кредит и съм гарант по още два заема на мои близки“. Не беше трудно, нали? Дори това да не е съвсем вярно, не искаме да връщаме кредит, парите от който даже не сме виждали, нали?
Много хора си мислят, че не може да се случи нищо лошо и колегата ще си връща кредита съвестно. В повечето случаи е така, но какво ще стане ако той или тя останат без работа, или възникне нещо непредвидено, за което отиват всичките им доходи? Ако досега не сме се научили да казваме „НЕ“, сега е най-подходящият момент.
Ситуация 2: „Събираме пари за колега (шефа)“
Знаете за какво говоря – минава една колежка в офиса и събира пари за рождения ден на Жоро от счетоводството. Дали го познаваме или харесваме, няма никакво значение. Аз наричам парите, които се събират по различни поводи (рождени дни, годишнини, пенсиониране или напускане) „социални разходи“. Те са свързани с това, че прекарваме по-голямата част от времето си с тези хора и сме създали определени отношения с тях.
И така, ние сме пред дилема – дали да се измъкнем с някакво оправдание от типа „Нямам в брой и трябва да ходя до банкомата“, или директно да откажем с мотива, че не искаме да даваме 10 лева за човек, който дори не познаваме. Каквото и да отговорим, колежката, която събира парите ще се усмихне и ще ни каже „Не се притеснявай. Аз ще дам вместо теб и после ще ми ги върнеш“. Шах и мат. Тук вече нямаме много опции, освен ако не владеем нинджа техники за незабелязано измъкване.
Аз нямам нищо против празниците и подаръците, даже напротив. Но когато работиш в офис със 100 и повече колеги, поводите са през няколко дни. Ако събираме по 10 лева за рождените дни на колегите и по 20 лева за шефовете, това си е вид социално „изнудване“. Аз съм имал ситуации, в които тези стотина лева на месец са ми били последните пари, а колеги са ми споделяли, че за „социални“ разходи им отиват над 10% от заплатата. Най-неприятното е когато дойде нашият рожден ден и получим като подарък скъпа „прахосъбирачка“ или картина, която не пасва на обстановката в дома ни.
Ситуация 3: „Да си разделим сметката?“
Шефът решава целият колектив да се събере на „по питие“ след работа. Всеки си поръчва и накрая, когато идва сметката, се оказва, че това събитие не е фирмено и всеки трябва да си плати неговата част от консумираното. Тъй като касовата бележка е с дължината на малък роман, някой предлага сумата да се раздели по равно между всички. Супер. Така колега, който е излял половината меню, ще плати същата сума, както друг, който е пил само една бира. Не е справедливо, нали? Времената „на всекиго по равно“ вече отминаха.
Как да реагираме в такава ситуация? Както при гласуването на нов закон в Народното събрание – с добри аргументи търсим подкрепа и се стремим да станем мнозинство. Знам, че ще е трудно и на никой не му се смята след n-тото изпито питие, но добрите работни и приятелски взаимоотношения го изискват. Следващият път просто нека помолим сервитьора да раздели сметката на по 4-ма човека и така по-лесно ще се сметне кой колко дължи накрая. В противен случай, няма да видим много от колегите ни на следващите събирания, а обстановката в офиса ще стане доста напрегната.
Ситуация 4: „Искам повишение!“
Това е една от най-неудобните ситуации като цяло, след говоренето пред публика. Вече сме си написали домашното, като сме направили кратко проучване на пазара и възнагражденията за нашата позиция, и сме готови да влезем „в клетката на звяра“. Пристъпяме леко, сядаме на стола и се подготвяме психически за разговора, който няма да е никак лесен. Ако резултатите на фирмата не са добри или е имало съкращения наскоро, ще е още по-трудно да постигнем целта си.
При тази ситуация подготовката е от решаващо значение. Да започнем с причините за това искане. Това, че сме от 5 години на настоящата позиция и досега не сме искали повишение, не е сериозен аргумент. Инфлацията и по-високите разходи за живот, които имаме, надали ще трогнат нашия шеф. За него, това решение е чиста математика – колко ще спечели или загуби от нашето напускане или намалена ефективност, ако ни откаже повишение.
Затова, нека мислим като шефа ни. Нека напишем на един лист резултатите, които сме постигнали за последните години – увеличение на продажбите, спестени пари, повече произведени продукти или по-добро качество на докладите. Те трябва да са видими и ясно измерими, а не просто „Научих много неща и станах по-добър“. Това нищо не означава.
Ситуация 5: „Върни ми парите!“
Може и да са само 30 лева, които дадохме на колегата, но вече минаха няколко месеца и си искаме парите обратно. Може той да е забравил или да му се иска ние да забравим – няма значение – време е да си вземем дадените пари. Знам, че изглежда дребнаво, но никой не е забогатял като е раздавал пари наляво и надясно. Нека не го правим и ние. Най-доброто решение е да помолим насаме колегата да ни върне заема. Най-неприятното, което може да се случи е той да ви каже, че сега отново няма и да го подсетим „на заплата“. Така ще трябва да минем през тази неудобна ситуация още веднъж.
Ако считаме, че това е малка сума и няма значение за нас дали ще си я получим или не, нека направим едно упражнение, които ще освободи ума ни от мислите за тази пари – нека си кажем, че подаряваме тези пари на нашия колега - той е имал нужда от тях и ние сме му ги дали. Така няма да се гледаме „на криво“ в офиса, а ако все пак ни ги върне, това ще е хубава изненада, нали?
Ситуация 6: „Знам каква заплата получаваш“
Има причина фирмите да пазят в тайна колко получават служителите в нея. Ако тази информация се разкрие, това ще доведе до много слухове в офиса, искания за повишение и дори напускане на служители. Затова, ако разберем каква е заплатата на колега на сходна позиция, това ще доведе до неудобни ситуации. Може неговото възнаграждение да е много по-ниско от това на останалите служители и ако му кажем, той или тя ще се почувстват ужасно. Дори да запазим тази информация в тайна, всеки път, когато го погледнем ще си казваме „Горкият Иван, с тази малка заплата как се оправя изобщо”, което ще промени нашето отношение към него.
В обратния случай – когато разберем, че някой във фирмата получава много по-високо възнаграждение от нашето, въпреки че работим една и съща работа, няма да се чувстване добре и постоянно ще се питаме защо той получава такава заплата, а ние не. Това ще се отрази на нашите отношения и ще очакваме от него винаги да върши повече работа и да носи по-голяма отговорност.
А представете си, ако някой научи вашата заплата и тя се окаже доста по-висока от неговата – той ще очаква винаги вие да черпите за обяд и на различните фирмени събития. Обратно – ако получавате само съчувствени погледи, може би някой е разбрал, че получавате много по-малко от останалите. Във всички случаи, ще последват неудобни ситуации.
Решението – нека не се интересуваме от заплатата на нашите колеги и да не ги молим да споделят тяхната с нас. Ако случайно разберем възнаграждението на някой друг нека помним, че това е само оценка на неговите способности да преговаря за стартова заплата или да получи повишение. Явно е по-добър в това от нас. Но това е добра новина, защото и ние можем да повишим способностите си за преговаряне и да получим по-висока заплата.
Това бяха 6-те най-неприятни ситуации в работата, свързани с пари. Ако попаднете в някоя от тях, проявете търпение и съобразителност, за да се измъкнете по най-добрия начин от нея.
А каква е вашата най-неприятна ситуация в офиса, в която са намесени пари?
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.