"Аурубис": Тук сме, за да останем

Аурубис: Тук сме, за да останем

Всички наши инвестиции са свързани с опазването на природата, заявява с гордост Тим Курт, изпълнителен директор и вицепрезидент на българския филиал на най-големия производител на мед в Европа

- Господин Курт, за какви постижения "Аурубис България" бе отличена като "Инвеститор в опазването на околната среда" от Българската агенция за инвестиции?

- Получихме наградата заради инвестицията си в станция за пречистване на дъждовни и повърхностни води. Това е третата ни пречиствателна станция, която изградихме, така че и преди това се бяхме погрижили за пречистването на индустриалните и битовите води. Сега благодарение на новата станция можем да сме спокойни и по отношение на надпочвените води. Всичките видове води, които са ни нужни, биват разумно и многократно използвани. Станцията ни струва 6,3 млн. лв., а инвестицията е уникална, тъй като съоръженията за преработка на дъждовна вода са рядкост на Балканите.

- Кои са другите екологични проекти, по които работите?

- Подготовката за изпълнение на проектите ни отнема повече време от реализацията им. Построяването на екологична инсталация отнема не повече от 12-18 месеца, но по-сложен и важен е процесът на получаване на всички разрешителни за строеж. Би било чудесно, ако процедурите бяха по-опростени за нуждите на бизнеса - особено по отношение на инвестициите, чиято цел е опазване и подобряване на условията в околната среда. Надяваме се подготовката и фазите, през които трябва да минаваме за осъществяването на този вид проекти, да са по-бързи и гладки.

- Какви са финансовата възвръщаемост и нематериалните ползи от екологичните инвестиции?

- Всички наши инвестиции са свързани с опазването на природата. Не може да се каже, че един наш проект цели да подобри условията в околната среда, а друг - не. Със сигурност инвестициите ни имат материална възвръщаемост, но трябва да подчертая, че през последните няколко години всяка една инвестиция в "Аурубис България" е дългосрочна. Целта ни не е просто да реализираме някакъв проект, да спечелим малко пари от него и после да го изоставим. Обикновено мислим с около 10-20 години напред. По същия начин стоят нещата и с договорите, които сключваме с нашите доставчици и клиенти. От тази гледна точка всички очакват компанията ни и резултатите от всички наши инвестиции да просъществуват дълго. Това е и нашето послание - тук сме, за да останем.

- Споделяте ли мнението, че политиките за социална отговорност са по-важни за големите компании отколкото за по-малките?

- Разликата е в очакванията, които имат хората към големите компании по отношение на разходите за социалноотговорни проекти и дейности. От големите се очаква да инвестират много повече. Но в крайна сметка проявяването на социална отговорност започва от отделния човек. Ако всеки от нас се държи безотговорно в ежедневието си, това поведение неизбежно се пренася и в професионалния му живот, във фабриките и в бизнеса.

Всеки от нас може да допринесе за опазването на околната среда. Но със сигурност големите компании имат и по-голям дълг да служат на общностите, от които са част. Това е принцип, който ние следваме стриктно и доброволно, особено в околностите на Златица и Пирдоп. Смятаме, че успяваме да сме добри и активни съседи на тези общности. Фокусираме се върху трудностите, с които те не могат да се справят сами - например здравните и медицинските проблеми на хората с физически увреждания, културни събития, образование, спорт, въобще с всичко.

- "Аурубис" е глобален лидер в производството и преработването на мед. Какъв е приносът на българския филиал?

- Според доклада от последното четиримесечие, което започна на 1 октомври 2014 г., "Аурубис България" допринася за около 20-25% от производството на мед, което е доста голям дял. Приносът ни е признат от "Аурубис Груп". Този резултат отразява и инвестициите, които сме направили и планираме да направим в България, както и благоприятната среда, в която функционираме. Както знаете, резултатите невинаги са показателни за приноса ни в производството, защото цената на медта е доста променлива през последните години - от 5000 до 10 000 долара за тон, като сега цената отново е под 6000 долара. Затова резултатите в докладите трябва да се четат с разбиране към нашия бизнес модел.

- Кои бизнеси са най-големите потребители на мед в света?

- За щастие, има много и различни потребители на мед. Не сме ограничени само до една индустрия, чиито затруднения биха имали негативен ефект върху бизнеса ни. На първо място по потребление се нарежда производството на електроника, след това е автомобилната индустрия, която също е много важна за нас и отговаря за голям дял от потреблението на мед, както и производителите на бяла техника - съдомиялни и перални машини, и изобщо на домакински уреди. Много мед се използва и в строителството - за отопление, тръби и фасади.

- Какви са тенденциите в търсенето на мед през последните години и как това се отразява на вашата дейност?

- Кризата е сериозен проблем, но тя не е повсеместна - не засяга всички държави и всички отрасли. Ако се вгледате в данните за производството на мед и сравните развиващите се икономики като Бразилия, Русия, Индия и Китай, а може би и Южна Африка и Южна Корея, и стандарта им на живот с тези на развити региони като Европа, Америка или Япония, лесно ще установите, че в първите има голям потенциал за потреблението на мед. Ако, да речем, през последните години за задоволяване нуждите на това потребление са били нужни около 20 млн. тона годишно, прогнозите на анализаторите сочат, че до 2020 г. тези нужди може да нараснат до 25 млн. тона.

- Какви са приоритетите за развитие на компанията у нас?

- Искаме да покажем на света, че сами сме способни на много подобрения и забележителен растеж, както и да направим околната среда по-благоприятна. Можем сами да изградим бъдещето си. Моята роля като изпълнителен директор е да осигуря на екипа си възможността да се развива в тази посока. Не се интересувам толкова от количеството произведена мед на дневна база като първи приоритет; ролята ми е свързана с бъдещото развитие на компанията и с изграждането на стратегия. Разработваме инвестиционния си план до 2018 г. Освен това е моя отговорност да се погрижа "Аурубис България" да е атрактивен работодател, за да можем да задържим и да привличаме най-добрите кадри.

В тази връзка има три аспекта, за които разчитаме на държавата. Първо, нужна ни е по-добра бизнес среда - важно е процедурите по получаване на разрешителни да бъдат улеснени. Второ, необходима е конкуренция на енергийния пазар. Трябва компаниите производителки да имат избор по отношение на цената, която плащат за енергия. Трето, инфраструктура - на година пренасяме 2 млн. тона мед чрез железопътен транспорт. Нуждаем се от отворена дискусия с институциите, които отговарят за поддръжката и развитието на железопътната инфраструктура, за въвеждането на подобрения. Не можем да си позволим да има затворени железопътни линии дори за няколко дни.      

Венцислав Савов, сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ