Бизнесът трябва да стане естествена среда за амбициозната жена

Бизнесът трябва да стане естествена среда за амбициозната жена

Бизнесът трябва да стане естествена среда за амбициозната жена

 

Интервю с Диана Манева, изпълнителен директор на дружествата от групата на „Дженерали” в България 

- Госпожо Манева, имате поглед върху женските управленски качества, заради високия процент дами в средния мениджърски състав в "Дженерали България" – с какво се променят жените в бизнеса през последните години?

- Това е факт и се радвам да споделя с вас, че жени – мениджъри има не само в „Дженерали България”, но и във всички застрахователни компании в България, както и в много други сфери на икономиката. Жените в бизнеса станаха по-активни, не се страхуват да рискуват, придобиха сериозно самочувствие на база реални успехи и професионализъм. Търсят предизвикателства, развитие, знания и умения, които им помагат да се адаптират в динамично променящата се икономическа ситуация. Всичко това е в интерес на бизнеса, защото днес повече от всякога  пазарът има нужда от компетентни и качествени професионалисти, които смело търсят различни пътища, за да пробият и да доведат нещата до край.

- А какви са най-отличителните и положителни промени във вашето лидерско поведение? Кои тенденции в мениджмънта смятате за най-ефективни?

- Днес трябва да си изключително динамичен и адаптивен, да мислиш извън рамката, за да устоиш на бързите темпове на промяна и да бъдеш успешен лидер. За да съм в крак с промените трябва постоянно да следя новите тенденции в нашия бранш, да наблюдавам работата на конкуренцията,  да развивам бизнеса на компанията според изискванията на пазара и на нашите клиенти. Разчитам на опита и прагматичната си нагласа към решаване на проблеми и най-вече на екипа си. За мен са много важни откритостта и добронамереността в отношенията с хората.
Лидерството днес означава умения за сътрудничество, създаване на взаимоотношения и развитие на талантите на екипа. Старите техники на управление вече не са достатъчно ефективни и убедителни. Смятам, че новите ефективни мениджърски компетенции са стратегическото мислене, адаптивността,

сътрудничеството, креативността и способността за управление на промяната.

- Кои са най-важните уроци, които сте научила по отношение на диалога си с колеги и партньори по време на кариерата си?

- Научих, че човек трябва да е с широк мироглед, да излиза извън зоната си на комфорт. Научих се да бъда толерантна и да рискувам разумно. Научих, че не трябва да постигаш успех на всяка цена, че трябва да балансираш между лидера, който мотивира екипа си, и професионалиста, който не приема никакви компромиси с качеството на работата. Най-вече се научих, че доверието към колеги и партньори трябва да се изгражда върху основата на открити отношения и ангажираност към решаването на проблемите. Като обърна глава назад, виждам само дългосрочни партньорства и доверие в и извън компанията. Може да изглеждам консервативна, но трудно се разделям с хора.  
Като мениджър, водя диалога с колеги и партньори спонтанно, опитвам се да уча хората от моя екип винаги да мислят логично – каква е целта, кой каква роля има, да им помогна и създам среда на отворена комуникация и взаимно доверие. Чувството за принадлежност, ентусиазмът и страстта са основният двигател за растежа на една компания.

- Има ли все още в обществото ни стереотипи, които ограничават шансовете за кариерно развитие на жените. Какво Съветът на жените в бизнеса прави в тази посока?

- Много харесвам мислещите, интелигентните жени и мъже със стил. Радостен факт е, че те са все по-успешни. Броят на дамите с кариера също нараства в нашата страна. Младото поколение има желание и хъс да използва интелекта си и да приема красотата само като добавка към своята силна личност. Понякога е необходимо малко поощряване, безкористна помощ, личен пример. В тази посока разбирам целите на Съвета, на Лидерската академия, която основахме и започваме втора поредна успешна година с подкрепата на УниКредит Булбанк. 
Темата за дисбаланса и стереотипите за кариерно развитие продължава да е актуална. Съветът на жените в бизнеса работи именно в посока преодоляване на стереотипите в мисленето, както и че бизнесът – малък, среден, голям, без значение, може и трябва да бъде естествена среда за амбициозната жена. Бих искала младите жени, младите хора да се чувстват все по-уверени в себе си, в способностите си, в професионалния си и личен избор и решения, за да могат успешно да реализират потенциала си в България.

Мила Добринова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ