В Холандия има пазар за български мебели, вино и биопродукти
- Господин Кестерен, тази година Холандия оглавява класацията на преките чуждестранни инвеститори в България. Какво кара вашите компании да влагат стотици милиони в страната ни?
- Въпреки че съм горд, че Холандия оглавява класацията, трябва да отбележа, че статистиката за чуждестранните инвестиции не дава реална представа. В тези цифри са включени инвестиции, които не са наистина холандски. Те са направени от мултинационални компании чрез техните европейски централи в Холандия. И все пак има над
300 холандски компании, които правят бизнес и произвеждат в България. Основните причини да дойдат и инвестират тук са свободните пазарни ниши, по-благоприятните условия за бизнес - ниските данъци, сравнително ниските разходи за персонал и наличието на квалифицирана работна ръка, географското положение на страната, добрите селскостопански и климатични условия, наличието на суровини и т.н. Трябва да добавя, че има много по-голям потенциал за инвестиции в България. Но тромавата администрация и проблемите, свързани със системата на управление, възпират компаниите да инвестират тук. Това е една от причините, поради които силно подкрепяме програмата за реформи на това правителство в съдебната система, както и в областта на администрацията.
- Кои са приликите и разликите в правенето на бизнес в Холандия и България?
- Има разлика в бизнес културата, но холандските бизнесмени проявяват жив интерес към нови пазари. Те имат
приключенски дух по природа и се адаптират бързо, което, съчетано с гъвкавостта на българите, може да доведе до добри резултати. Нещо, което е различно от холандската практика, е, че някои мениджъри тук не разполагат с никакъв бизнес план или стратегия. Това обаче се променя все повече и повече.
- Вие и посолството на Кралство Нидерландия сте инициатори на много социални програми в България. В тази връзка какво е значението на корпоративната социална отговорност в установяването и поддържането на добри търговски взаимоотношения?
- Корпоративната социална отговорност не се отнася само за социални програми. Тя се състои в това частните фирми да вземат под внимание интересите на другите хора. Вътре в компанията – на своите служители, и извън компанията – на клиенти, потребители, общността, в която се намират. Това е много важно за по-голямата част от холандските фирми, не само за големите, но и за малките и средните предприятия, тъй като те се грижат за своята перспектива в дългосрочен план. Става все по-ясно в световен мащаб, че без дългосрочна стратегия по отношение на корпоративната социална отговорност доходността в дългосрочен план ще бъде застрашена.
- Как виждате процеса на аутсорсинг от Холандия към България? Ще се увеличава или ще намалява идните години?
- През последните години България е атрактивна дестинация за износ.
Очаквам бъдещ растеж, например в областта на ИТ и разработката на софтуер. Имате образовани и висококвалифицирани специалисти. Освен това добри сектори са селското стопанство, производството на хранителни продукти, текстил. Аутсорсингът има потенциал за развитие само ако бъдат проведени реформи в правораздаването и в административната система.
- Какво е общото между всички холандски компании, които развиват бизнес у нас?
- Те се опитват да правят бизнес по принципите на трите стълба на корпоративната социална отговорност: хора, планета и печалба – в този ред. Без значение дали се намират в Холандия или в друга държава.
- За кой е по-лесно да влезе на пазара – за една холандска фирма в България или обратното?
- Трудно е да се каже. Всеки пазар има свои специфични характеристики и зависи много от сектора.
- Какво ви разказват мениджърите на холандските компании за бизнеса у нас, къде срещат най-сериозните трудности?
- Като цяло те са позитивно настроени към България. В противен случай нямаше да са тук. Но това не означава, че не
срещат трудности, като бюрократични пречки например при получаване на разрешителни, неясни тръжни процедури. Понякога пречки създават местните власти, които не сътрудничат на бизнеса. А също така жалби и съдебни процедури, които отнемат твърде много време за решаване и не са прозрачни. Има трудности при намирането на добре обучени служители.
- Случвало ли ви се е да влезете в магазин в Европа, където се продават продукти, произведени в България? На какви стоки най-често се натъквате?
- Разбира се, като обикновен потребител невинаги проверявам къде точно са произведени стоките, но съм щастлив да отбележа, че българските вина, които високо ценя, вече присъстват в някои холандски магазини.
- Какви стоки в момента се търсят в Холандия, за които знаете, че у нас има подходящи фирми производителки?
- Мога да дам няколко примера: мебели, оборудване, вино, дрехи, биопродукти.
- Къде българските компании могат да намират информация за холандския бизнес и за потенциалните възможности за партньорства?
- Интересна информация за Холандия, икономиката и възможните бизнес партньорства чрез посреднически агенции може да се намери на страниците на холандската организация за насърчаване на търговията: www.hollandtrade.com., на организацията за привличане на чуждестранни инвеститори в Холандия: www.nfia.nl, на европейската предприемаческата мрежа, която има 13 офиса в България: www.enterprise-europe-network.ec.europa.eu.
- Какъв съвет давате на тези, които за първи път ще работят с холандски партньори?
- Имайте предвид, че холандците са много отворени и прями.
Венцислав Савов
КАРЕЛ ВАН КЕСТЕРЕН е посланик на Кралство Нидерландия в България. Завършил е международно право в университета „Неймехен”, Нидерландия. През 1974 г. започва работа за холандското Министерство на външните работи. От 1984 г. последователно е бил заместник-посланик в Колумбия, директор на дирекция в Министерството на външните работи в Хага, като работи по въпроси, свързани с финансиране на развитието, посланик в Никарагуа, заместник-посланик в Испания, директор на отдела за ООН и международни финансови институции в министерството в Хага и до юли 2009 г. – посланик на Холандия в Танзания с допълнителна акредитация за още три държави (Мадагаскар, Мавриций и Коморски острови).
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.