Мениджърска академия с участието на Елизавета Коробченко

Мениджърска академия с участието на Елизавета Коробченко

Това е нова поредица, в която представяме  участниците в конкурса „Мениджър на годината 2015”. Всеки от тях е постигнал изключителни успехи в бизнеса, в управлението на процеси, ресурси и хора. Те са едни от най-добрите в професията. Техните знания, опит, умения са безценен капитал. Този капитал искаме да представим на нашите читатели. Всеки от тези умни, предприемчиви и достойни хора има какво да разкаже, има какво да предаде.

- Какви нови качества и стремежи ражда у вас успехът през годините?

- Вече 15 години съм част от историята на близо 130-годишна компания. Успехът през годините в Avon ме мотивира, но за мен е много по-стимулиращо да участвам в създаването на визията на Компанията за жени и да живея с ценностите на компанията. В бизнес план всяка година се представяме все по-добре в регион „Балкани“, включващ и българския пазар, като се стремим да удовлетворяваме нуждите на своите представители и клиенти и да бъдем печеливши като организация. Неразделна част от политиката на Avon е отговорността към обществото – независимо дали говорим за финансовия аспект като изряден данъкоплатец или в социален план с дългосрочната ни  дългогодишна политика за социална отговорност.  

- Каква дисциплина спазвате по време на преследването на все повече и повече успех? Кой и какво ви научи на дисциплина?

- За да се получават нещата по най-добрия начин при постигането на целите, екипът трябва да се движи с една и съща скорост, с един ритъм. Ролята на мениджъра е да създава среда, в която визията на компанията е ясна за всички, а общата цел се разбира и споделя от всеки член на екипа.

- От какво продължава да се вдъхновява един мениджър на върха?

- Всичко идва от хората – намирам вдъхновение именно в успехите и развитието на своя екип. Щастлива съм, когато те израстват професионално и в личен план; когато екипът става все по-уверен и моята намеса в ежедневните задачи и взимането на решения на оперативно ниво е все по-малко необходима. Вдъхновява ме и промяната – всеки път, когато член на екипа расте в структурата на компанията. Моят мотиватор и вдъхновител е именно това – да помагам на екипа си да се отличи и да постига успехи.

- А вие с какво вдъхновявате хората около себе си?

- Всичко е свързано – ако хората имат яснота и вярват в решенията на своя мениджър, но също така имат свободата сами да взимат решения и да се учат от грешките си, именно тогава се създава перфектната среда, в която екипът движи компанията напред. А ролята на мениджъра е да създаде условия екипът да чувства, че от него зависи много.

- На кое място поставяте качеството си да намирате най-добрите от най-добрите хора за екипа си?

- Стремим се да откриваме преди всичко личности. В началото те може и да не са най-добрите професионалисти в изпълнение на оперативните задачи, но е важно да са хора с ценности, които

съвпадат или са близки с тези на компанията. За мен е важно лично да участвам в подбора на кадрите за всички по-висши позиции –мениджъри на ниво Балкани – за да мога да видя и преценя хората, с които ще работя впоследствие. Имаме много високи вътрешни очаквания за експертизата и личностните качества на хората; а личностните качества са нещо, с което със сигурност не правим компромис. 

- Как се създават служители, които искат компанията, в която работят, да е победител? Каква е най-ценната ви инвестиция в тях?

- Нашите служители преминават през множество обучения, за да могат да познават и покриват всички ключови области за тяхното развитие – програми за развитие на лидерските умения, функционални обучения и др. Най-ценната ни инвестиция безспорно е в изграждането на култура на прозрачна и навременна обратна връзка, развивана в Avon от години. Толерираме хората, които взимат информирани решения, които са смели и отговорни, а също и вдъхновяващи за останалите. Последователни сме в начина, по който поставяме очакванията си – дали сме ясен сигнал, че не само цифрите и резултатите са от значение, но също така и начина, по който са постигнати, а именно: съобразно корпоративната култура и ценности.

- А как се създават предани клиенти, които искат точно вашата компания да е победител? Какво учите за бизнеса си от основните си клиенти?

- Личният контакт и доверието, което изграждаме към Avon благодарение на нашия уникален бизнес модел и на нашите представители, ни позволява да поддържаме близка връзка с клиентите. Така много по-лесно можем да усетим техните нужди, а промяната в предпочитанията им ни ориентира какво да развиваме и на какво да наблягаме в бъдеще.

- Какво е бъдещето на конкуренцията във вашия бизнес – какви битки ви предстоят?

- В условията на силна конкуренция успехът е на страната на този, който предлага оптималното съчетание качество-цена. В Avon обичаме конкуренцията – тя ни помага да предлагаме на потребителите си винаги най-доброто. Ние сме една от малкото компании, които продължават да растат и да затвърждават позициите си. Това се дължи до голяма степен на продуктовото ни разнообразие и търсенето на нови решения. Не на последно място са иновациите, които предлагаме на своите клиенти – те станаха основна част от нашия бизнес и притегателна сила за нови представители и потребители.

В непрекъснатия поток на заглавия за технологии и услуги, „които утре ще променят всичко“, как разбирате върху какво е важно да се фокусирате? Кои тенденции са вашите мотиватори?

- Дигитализацията е неизменна част от всеки бизнес, дори и нашия, който преди 130 години е стартирал с предлагане на продукти от врата на врата и в който и днес личният контакт е основно

предимство. Можем обаче да се похвали с много успешна платформа за електронна търговия, с която дадохме още един инструмент на своите представители да се развиват и да се възползват от онлайн възможностите. Тя значително съкращава и улеснява времето за поръчка на нашите продукти. В съвременната дигитална среда е много по-лесно да си в пряк контакт със своите потребители, да създадеш по-тясна връзка, в която непрестанно да надграждаш и да постигаш повече. Това е нещо, на което също сме отделили специално внимание.

- А какви са предизвикателствата, които вие отправяте към пазара?

- Основното предизвикателство е, че сме единствената компания в сектора, която расте значително през последните 4 години и не спира да разраства пазарния си дял. През 2014 г. сме спечелили 1% пазарен дял и значително се доближихме до пазарния лидер в козметичния сектор в България (от него ни делят 2% пазарен дял). Държим лидерски позиции по продажби в две категории – аромати и декоративна козметика. 27,5% от пазара на аромати в България е на продукти на Avon. Успехите си дължим на това, че държим на качеството, непрекъснато търсим иновации и се стремим да отговаряме на нуждите на потребителите. Вярвам, че само когато се предизвикваме, можем да се развиваме и да растем все повече и повече. 

- При такава динамика успявате ли да се занимавате в подробности с управлението на компанията? Кога делегирате отговорности?

- Важно е всички хора в компанията, и като индивидуалности, и като част от  един екипен дух, обединени от обща цел, да разбират каква е тяхната роля. Всеки има възможност да взема собствени решения и да действа спрямо тях. Аз не следя и не се намесвам в работата на екипа за всеки детайл. Вярвам, че това значително улеснява и подобрява процеса.

- Какво е вашето „против очакванията“ управленско качество/поведение?

- Често отделям време лично да насочвам хората в тяхното кариерно развитие и в това как да бъдат ефективни. Това са своеобразни лични коучинг сесии, понякога е просто съвет – напълно отворена съм за това. Включвам се в обученията по мениджърски и търговски умения, работя с доста широк кръг хора на различни позиции. За мен е важно да създавам връзка със служителите - те са първостепенен приоритет за мен като мениджър. Именно там се нарежда и изграждането на доверие .

Кои бизнес принципи са най-важни в трудни икономически времена?  С какво се променихте, минавайки през кризата? Какви нови сили развихте?

- Това, което винаги помага в трудни моменти, е да останеш фокусиран в най-важното - да се придържаме към ценностите си и да не забравяме кои сме. Зад гърба си компанията има 130-годишна история, изградена структура, работещ модел. Хората в компанията и независимите ни представители – това е Avon. Станахме по-силни, защото видяхме, че основното ни предимство е именно в това, че ние сме Компанията за жени – компанията, която остава вярна на своята мисия да дава увереност на жените да преследват своето щастие, успех и признание във всяка своя лична и обществена роля. Ние сме компанията, която подкрепя жените за важни за тях теми и се бори за каузи, в които истински вярва.

- Каква е вашата мисия извън бизнеса? Към коя социална реалност компанията ви е най-отговорна?

- От години поставяме фокус върху социални каузи, с които се борим да осигурим по-добро „утре“ на  българката – кампаниите „От любов към живота – Avon срещу рака на гърдата“ и „Говори открито срещу домашното насилие“. Това са каузи, с които работим преди всичко по обществени нагласи – да убедим жената колко е важна профилактиката и годишният преглед при специалист, който може да спаси живота й; да създадем непримиримост към насилието в дома, което в много случаи се приема за нормално и заслужено. Това са каузи, които изискват много време, средства, енергия и ентусиазъм. В битката срещу рака на гърдата ги влагаме вече 14 години, дарили сме близо 1 500 000 лв. за апаратура и безплатни мамографски и ехографски прегледи и значително сме помогнали за повишаване на информираността по темата. Тази година насочихме подкрепата си и към дамите с рак на гърдата – близо 46 000 жени според статистиката. По-младата ни кампания вече 5 години се бори да промени действителността за всяка 4-та българка, жертва на домашно насилие в страната – поставяме темата на дневен ред, говорим открито, понякога шокираме, но реалната ни помощ също е налице – 75 000 лв. дарени за психологически и юридически консултации и подкрепа на кризисния център за жени, жертви на насилие, в Димитровград.

- Какъв съвет бихте дали на бъдещите предприемачи и мениджъри?

- Да вярват в себе си, да имат ясна представа какво ги различава от всички останали и да се стремят да дават най-доброто от себе си.

- Какво от сегашния дух в компанията ви носи тръпката от първите работни дни в нея?

- Част съм от българския офис на Avon от 3 години и тръпката се поддържа постоянно от скоростта на промяна във всички възможни сфери – служители, представители, потребители, компанията като цяло. Средата, в която работим, е много стресираща и нестабилна заради променящите се икономически условия, които създават несигурност. Това, което ни държи, са нашите ценности и цели. Те ни помогнаха да продължим да увеличаваме пазарния си дял дори във времена на криза, да работим за иновации при продуктите си и в онлайн среда, с които да удовлетворим очакванията на представители и потребители. Пред служителите ни стоеше предизвикателството да сменим офиса си, както и въвеждането на новата платформа „Твоята красота променя света“ (Beauty for a Purpose). Тя от друга страна за пръв път предава в такава дълбочина мисията, която Компанията за жени следва вече 130 години – да дава на жените увереност да преследват своето щастие, успех и признание във всяка своя лична и обществена роля. С новата платформа по-ясно можем да предадем духа на компанията не само на служителите и представителите си, но и на всички свои клиенти, да им покажем, че заедно можем да създадем свят на уверени жени, които всеки ден променят света със своята красота. Вярвам в силата на тази история и именно тя ми дава все по-голяма тръпка в работата ми в Avon.

Елизавета Коробченко е управляващ директор на Avon за България, Албания, Македония, Сърбия и Черна гора от 2012 г. насам. Успешното управление на компанията през последните години определя значителния й ръст и постигане на лидерски позиции на българския пазар в категориите „Аромати” и „Декоративна козметика”.  Елизавета се присъединява към Avon през 2002 г. като мениджър „Подкрепа на продажбите“ в клона на компанията в Украйна. След това поема поста дивизионен мениджър в търговската структура на Компанията за жени. През 2006 г. тя е назначена за търговски директор за Литва, Латвия и Естония, а по-късно поема управлението на Украйна и Грузия. Тя успява да въведе изцяло нови стандарти в продажбите, като инвестира в обучения и развитие на талантите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

80-годишна жена почина, забравена на остров от круизен кораб
Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Полски изтребители прехванаха руски самолет, извършвал разузнавателен полет над Балтийско море
Наталия Киселова подаде оставка като председател на НС, замени я Рая Назарян
Гърция започва доставки на газ за Украйна през България, Румъния и Молдова
ЕЦБ гледа на 2029 г. като потенцилен период за стартиране на дигиталното евро
Тръмп изрази съжаление, че не може да се кандидатира за трети мандат
Кеш, злато, облигации или акции - какво показват уроците на историята?