Мениджърска академия с участието на Елизавета Коробченко

Мениджърска академия с участието на Елизавета Коробченко

Мениджърска академия с участието на Елизавета Коробченко

Това е нова поредица, в която представяме  участниците в конкурса „Мениджър на годината 2015”. Всеки от тях е постигнал изключителни успехи в бизнеса, в управлението на процеси, ресурси и хора. Те са едни от най-добрите в професията. Техните знания, опит, умения са безценен капитал. Този капитал искаме да представим на нашите читатели. Всеки от тези умни, предприемчиви и достойни хора има какво да разкаже, има какво да предаде.

- Какви нови качества и стремежи ражда у вас успехът през годините?

- Вече 15 години съм част от историята на близо 130-годишна компания. Успехът през годините в Avon ме мотивира, но за мен е много по-стимулиращо да участвам в създаването на визията на Компанията за жени и да живея с ценностите на компанията. В бизнес план всяка година се представяме все по-добре в регион „Балкани“, включващ и българския пазар, като се стремим да удовлетворяваме нуждите на своите представители и клиенти и да бъдем печеливши като организация. Неразделна част от политиката на Avon е отговорността към обществото – независимо дали говорим за финансовия аспект като изряден данъкоплатец или в социален план с дългосрочната ни  дългогодишна политика за социална отговорност.  

- Каква дисциплина спазвате по време на преследването на все повече и повече успех? Кой и какво ви научи на дисциплина?

- За да се получават нещата по най-добрия начин при постигането на целите, екипът трябва да се движи с една и съща скорост, с един ритъм. Ролята на мениджъра е да създава среда, в която визията на компанията е ясна за всички, а общата цел се разбира и споделя от всеки член на екипа.

- От какво продължава да се вдъхновява един мениджър на върха?

- Всичко идва от хората – намирам вдъхновение именно в успехите и развитието на своя екип. Щастлива съм, когато те израстват професионално и в личен план; когато екипът става все по-уверен и моята намеса в ежедневните задачи и взимането на решения на оперативно ниво е все по-малко необходима. Вдъхновява ме и промяната – всеки път, когато член на екипа расте в структурата на компанията. Моят мотиватор и вдъхновител е именно това – да помагам на екипа си да се отличи и да постига успехи.

- А вие с какво вдъхновявате хората около себе си?

- Всичко е свързано – ако хората имат яснота и вярват в решенията на своя мениджър, но също така имат свободата сами да взимат решения и да се учат от грешките си, именно тогава се създава перфектната среда, в която екипът движи компанията напред. А ролята на мениджъра е да създаде условия екипът да чувства, че от него зависи много.

- На кое място поставяте качеството си да намирате най-добрите от най-добрите хора за екипа си?

- Стремим се да откриваме преди всичко личности. В началото те може и да не са най-добрите професионалисти в изпълнение на оперативните задачи, но е важно да са хора с ценности, които

съвпадат или са близки с тези на компанията. За мен е важно лично да участвам в подбора на кадрите за всички по-висши позиции –мениджъри на ниво Балкани – за да мога да видя и преценя хората, с които ще работя впоследствие. Имаме много високи вътрешни очаквания за експертизата и личностните качества на хората; а личностните качества са нещо, с което със сигурност не правим компромис. 

- Как се създават служители, които искат компанията, в която работят, да е победител? Каква е най-ценната ви инвестиция в тях?

- Нашите служители преминават през множество обучения, за да могат да познават и покриват всички ключови области за тяхното развитие – програми за развитие на лидерските умения, функционални обучения и др. Най-ценната ни инвестиция безспорно е в изграждането на култура на прозрачна и навременна обратна връзка, развивана в Avon от години. Толерираме хората, които взимат информирани решения, които са смели и отговорни, а също и вдъхновяващи за останалите. Последователни сме в начина, по който поставяме очакванията си – дали сме ясен сигнал, че не само цифрите и резултатите са от значение, но също така и начина, по който са постигнати, а именно: съобразно корпоративната култура и ценности.

- А как се създават предани клиенти, които искат точно вашата компания да е победител? Какво учите за бизнеса си от основните си клиенти?

- Личният контакт и доверието, което изграждаме към Avon благодарение на нашия уникален бизнес модел и на нашите представители, ни позволява да поддържаме близка връзка с клиентите. Така много по-лесно можем да усетим техните нужди, а промяната в предпочитанията им ни ориентира какво да развиваме и на какво да наблягаме в бъдеще.

- Какво е бъдещето на конкуренцията във вашия бизнес – какви битки ви предстоят?

- В условията на силна конкуренция успехът е на страната на този, който предлага оптималното съчетание качество-цена. В Avon обичаме конкуренцията – тя ни помага да предлагаме на потребителите си винаги най-доброто. Ние сме една от малкото компании, които продължават да растат и да затвърждават позициите си. Това се дължи до голяма степен на продуктовото ни разнообразие и търсенето на нови решения. Не на последно място са иновациите, които предлагаме на своите клиенти – те станаха основна част от нашия бизнес и притегателна сила за нови представители и потребители.

В непрекъснатия поток на заглавия за технологии и услуги, „които утре ще променят всичко“, как разбирате върху какво е важно да се фокусирате? Кои тенденции са вашите мотиватори?

- Дигитализацията е неизменна част от всеки бизнес, дори и нашия, който преди 130 години е стартирал с предлагане на продукти от врата на врата и в който и днес личният контакт е основно

предимство. Можем обаче да се похвали с много успешна платформа за електронна търговия, с която дадохме още един инструмент на своите представители да се развиват и да се възползват от онлайн възможностите. Тя значително съкращава и улеснява времето за поръчка на нашите продукти. В съвременната дигитална среда е много по-лесно да си в пряк контакт със своите потребители, да създадеш по-тясна връзка, в която непрестанно да надграждаш и да постигаш повече. Това е нещо, на което също сме отделили специално внимание.

- А какви са предизвикателствата, които вие отправяте към пазара?

- Основното предизвикателство е, че сме единствената компания в сектора, която расте значително през последните 4 години и не спира да разраства пазарния си дял. През 2014 г. сме спечелили 1% пазарен дял и значително се доближихме до пазарния лидер в козметичния сектор в България (от него ни делят 2% пазарен дял). Държим лидерски позиции по продажби в две категории – аромати и декоративна козметика. 27,5% от пазара на аромати в България е на продукти на Avon. Успехите си дължим на това, че държим на качеството, непрекъснато търсим иновации и се стремим да отговаряме на нуждите на потребителите. Вярвам, че само когато се предизвикваме, можем да се развиваме и да растем все повече и повече. 

- При такава динамика успявате ли да се занимавате в подробности с управлението на компанията? Кога делегирате отговорности?

- Важно е всички хора в компанията, и като индивидуалности, и като част от  един екипен дух, обединени от обща цел, да разбират каква е тяхната роля. Всеки има възможност да взема собствени решения и да действа спрямо тях. Аз не следя и не се намесвам в работата на екипа за всеки детайл. Вярвам, че това значително улеснява и подобрява процеса.

- Какво е вашето „против очакванията“ управленско качество/поведение?

- Често отделям време лично да насочвам хората в тяхното кариерно развитие и в това как да бъдат ефективни. Това са своеобразни лични коучинг сесии, понякога е просто съвет – напълно отворена съм за това. Включвам се в обученията по мениджърски и търговски умения, работя с доста широк кръг хора на различни позиции. За мен е важно да създавам връзка със служителите - те са първостепенен приоритет за мен като мениджър. Именно там се нарежда и изграждането на доверие .

Кои бизнес принципи са най-важни в трудни икономически времена?  С какво се променихте, минавайки през кризата? Какви нови сили развихте?

- Това, което винаги помага в трудни моменти, е да останеш фокусиран в най-важното - да се придържаме към ценностите си и да не забравяме кои сме. Зад гърба си компанията има 130-годишна история, изградена структура, работещ модел. Хората в компанията и независимите ни представители – това е Avon. Станахме по-силни, защото видяхме, че основното ни предимство е именно в това, че ние сме Компанията за жени – компанията, която остава вярна на своята мисия да дава увереност на жените да преследват своето щастие, успех и признание във всяка своя лична и обществена роля. Ние сме компанията, която подкрепя жените за важни за тях теми и се бори за каузи, в които истински вярва.

- Каква е вашата мисия извън бизнеса? Към коя социална реалност компанията ви е най-отговорна?

- От години поставяме фокус върху социални каузи, с които се борим да осигурим по-добро „утре“ на  българката – кампаниите „От любов към живота – Avon срещу рака на гърдата“ и „Говори открито срещу домашното насилие“. Това са каузи, с които работим преди всичко по обществени нагласи – да убедим жената колко е важна профилактиката и годишният преглед при специалист, който може да спаси живота й; да създадем непримиримост към насилието в дома, което в много случаи се приема за нормално и заслужено. Това са каузи, които изискват много време, средства, енергия и ентусиазъм. В битката срещу рака на гърдата ги влагаме вече 14 години, дарили сме близо 1 500 000 лв. за апаратура и безплатни мамографски и ехографски прегледи и значително сме помогнали за повишаване на информираността по темата. Тази година насочихме подкрепата си и към дамите с рак на гърдата – близо 46 000 жени според статистиката. По-младата ни кампания вече 5 години се бори да промени действителността за всяка 4-та българка, жертва на домашно насилие в страната – поставяме темата на дневен ред, говорим открито, понякога шокираме, но реалната ни помощ също е налице – 75 000 лв. дарени за психологически и юридически консултации и подкрепа на кризисния център за жени, жертви на насилие, в Димитровград.

- Какъв съвет бихте дали на бъдещите предприемачи и мениджъри?

- Да вярват в себе си, да имат ясна представа какво ги различава от всички останали и да се стремят да дават най-доброто от себе си.

- Какво от сегашния дух в компанията ви носи тръпката от първите работни дни в нея?

- Част съм от българския офис на Avon от 3 години и тръпката се поддържа постоянно от скоростта на промяна във всички възможни сфери – служители, представители, потребители, компанията като цяло. Средата, в която работим, е много стресираща и нестабилна заради променящите се икономически условия, които създават несигурност. Това, което ни държи, са нашите ценности и цели. Те ни помогнаха да продължим да увеличаваме пазарния си дял дори във времена на криза, да работим за иновации при продуктите си и в онлайн среда, с които да удовлетворим очакванията на представители и потребители. Пред служителите ни стоеше предизвикателството да сменим офиса си, както и въвеждането на новата платформа „Твоята красота променя света“ (Beauty for a Purpose). Тя от друга страна за пръв път предава в такава дълбочина мисията, която Компанията за жени следва вече 130 години – да дава на жените увереност да преследват своето щастие, успех и признание във всяка своя лична и обществена роля. С новата платформа по-ясно можем да предадем духа на компанията не само на служителите и представителите си, но и на всички свои клиенти, да им покажем, че заедно можем да създадем свят на уверени жени, които всеки ден променят света със своята красота. Вярвам в силата на тази история и именно тя ми дава все по-голяма тръпка в работата ми в Avon.

Елизавета Коробченко е управляващ директор на Avon за България, Албания, Македония, Сърбия и Черна гора от 2012 г. насам. Успешното управление на компанията през последните години определя значителния й ръст и постигане на лидерски позиции на българския пазар в категориите „Аромати” и „Декоративна козметика”.  Елизавета се присъединява към Avon през 2002 г. като мениджър „Подкрепа на продажбите“ в клона на компанията в Украйна. След това поема поста дивизионен мениджър в търговската структура на Компанията за жени. През 2006 г. тя е назначена за търговски директор за Литва, Латвия и Естония, а по-късно поема управлението на Украйна и Грузия. Тя успява да въведе изцяло нови стандарти в продажбите, като инвестира в обучения и развитие на талантите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ