Още веднъж за данък Москов
Тази седмица опозицията ще внесе вот на недоверие за политиката в здравеопазването.
Възможно е да стане дума и за данъка вредни храни.
На 18-ти декември министър Москов вече отговаряше на питане в парламента за този данък. Покрай другото той обеща да предостави на депутатите „един ей толкова дебел“ икономическия анализ на проектозакона. Тези дни проверих дали това е станало. Не е.
Понеже работя върху оценката на въздействията на данъка, аз имам копие от него, неофициално. Макар да е нормално при обсъждането на проектозакони, всички анализи да са общодостъпни.
Консултантите на министерство на здравеопазването основават своя анализ на няколко дълбоко нереалистични хипотези:
1. Предполага се, че производителите и търговците „ще прехвърлят чрез цените изцяло разходите върху потребителите“;
2. Производителите няма да променят рецептите на своите производства и съставки на храните и безалкохолните напитки;
3.Съответно промените в количествата храни и напитки на пазара не се променят или промените са незначителни и наличните количества храни и напитки на пазара са равни на тези, които се потребяват
4.Събираемостта на данъка е 100%;
5.Няма да има допълнителни разходи за държавния бюджет и данъчните и контролните органи;
6.Поради увеличените цени ще възникне съкращаване на потреблението на обложените с данък храни;
7.Но това няма да доведе до появата на заместители, заместващ внос и домашно производство на заместители;
8.Всяка загуба на приходи от ДДС в държавния бюджет ще се неутрализира от потребление на други стоки и услуги;
9.Непреките ефекти от данъка не се разглеждат, „защото са извън заданието на консултанта“, формулирано от министерство на здравеопазването.
10.Съответно не са разгледани вероятните съкращавания на оборотите и инвестициите;
11.Затова не са разгледани загубите подоходен данък на засегнатите физически и юридически лица;
12.И пак поради тази причина не са отчетени загубите на приходи в НОИ и НЗОК;
13.Не са разгледани административните разходи от нововъвежданата данъчна тежест.
Въпреки нереалистичността на тези допускания, уговорени в началото на анализа, репетиционните рискове за консултанта, са го принудили да посочи следните два, относително реалистични, сценария на въздействията на предлагания данък върху фиска и работните места.
В резюме те изглеждат по следния начин.
- „Най-лош“ сценарий:
- Годишен приход от новия данък – 300 млн. лв;
- Загуба на приход от ДДС – 88 млн. лв.;
- Загуби на производителите – 361 млн. лв;
- Работни места под заплаха – 3 750;
- „Консервативен“ сценарий:
- Годишен приход от новия данък – 261 млн. лв.;
- Загуба на приход от ДДС – 35 млн. лв.;
- Загуби на производителите – 361 млн. лв.;
- Работни места под заплаха – 1 868.
Като се отчетат посочените по-горе дванадесет вероятни развития, данък „вредни храни“ ще се окаже повече от вреден. За това Мениджър вече писа през лятото на м.г. Въпрос на елементарна техника е да се направят съответните по-вероятни предположения и изчисления и по вече публикувания „данък обществено здраве“.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.