Още веднъж за данък Москов

Още веднъж за данък Москов

Тази седмица опозицията ще внесе вот на недоверие за политиката в здравеопазването.

Възможно е да стане дума и за данъка вредни храни.

На 18-ти декември министър Москов вече отговаряше на питане в парламента за този данък. Покрай другото той обеща да предостави на депутатите  „един ей толкова дебел“ икономическия анализ на проектозакона. Тези дни проверих дали това е станало. Не е.

Понеже работя върху оценката на въздействията на данъка, аз имам копие от него, неофициално. Макар да е нормално при обсъждането на проектозакони, всички анализи да са общодостъпни.

Консултантите на министерство на здравеопазването основават своя анализ на няколко дълбоко нереалистични хипотези:

1. Предполага се, че производителите и търговците „ще прехвърлят чрез цените изцяло разходите върху потребителите“;

2. Производителите няма да променят рецептите на своите производства и съставки на храните и безалкохолните напитки;

3.Съответно промените в количествата храни и напитки на пазара не се променят или промените са незначителни и наличните количества храни и напитки на пазара са равни на тези, които се потребяват

4.Събираемостта на данъка е 100%;

5.Няма да има допълнителни разходи за държавния бюджет и данъчните и контролните органи;

6.Поради увеличените цени ще възникне съкращаване на потреблението на обложените с данък храни;

7.Но това няма да доведе до появата на заместители, заместващ внос и домашно производство на заместители;

8.Всяка загуба на приходи от ДДС в държавния бюджет ще се неутрализира от потребление на други стоки и услуги;

9.Непреките ефекти от данъка не се разглеждат, „защото са извън заданието на консултанта“, формулирано от министерство на здравеопазването.

10.Съответно не са разгледани вероятните съкращавания на оборотите и инвестициите;

11.Затова не са разгледани загубите подоходен данък на засегнатите физически и юридически лица;

12.И пак поради тази причина не са отчетени загубите на приходи в НОИ и НЗОК;

13.Не са разгледани административните разходи от нововъвежданата данъчна тежест.

Въпреки нереалистичността на тези допускания, уговорени в началото на анализа, репетиционните рискове за консултанта, са го принудили да посочи следните два, относително реалистични, сценария на въздействията на предлагания данък върху фиска и работните места.

В резюме те изглеждат по следния начин.

  1. „Най-лош“ сценарий:
  • Годишен приход от новия данък – 300 млн. лв;
  • Загуба на приход от ДДС – 88 млн. лв.;
  • Загуби на производителите – 361 млн. лв;
  • Работни места под заплаха – 3 750;
  1. „Консервативен“ сценарий:
  • Годишен приход от новия данък – 261 млн. лв.;
  • Загуба на приход от ДДС – 35 млн. лв.;
  • Загуби на производителите – 361 млн. лв.;
  • Работни места под заплаха – 1 868.

Като се отчетат посочените по-горе дванадесет вероятни развития, данък „вредни храни“ ще се окаже повече от вреден. За това Мениджър вече писа през лятото на м.г. Въпрос на елементарна техника е да се направят съответните по-вероятни предположения и изчисления и по вече публикувания „данък обществено здраве“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ