Трудно се намира най-подходящият висш мениджър
Собствениците търсят изпълнителни директори с опит и с култура, която съответства на културата на фирмата, казва Даниела Осиковска, управляващ съдружник на „Бойден България”, компания за подбор на висши кадри*
- Госпожо Осиковска, кой в момента диктува пазара на висшите мениджъри – собствениците на бизнеси или търсещите работа?
- В сравнение с 2008 г. съотношението на силите е в полза на работодателите – в момента има повече предлагане, отколкото търсене на висши мениджъри като цяло. Ножицата обаче не е толкова голяма, каквато беше ситуацията преди 2-3 години – тогава свободни и търсещи реализация мениджъри имаше доста повече. В същото време изискванията от страна на работодателите към профилите и опита на търсените кадри стават все по-специфични, което предполага значително усложняване при намирането на подходящите кандидати. Така че картината е пъстра – пазар, доминиран от по-голямо предлагане, отколкото търсене като цяло, но все по-трудно се намира подходящият кандидат.
- По колко кандидати обикновено се явяват за една висша мениджърска позиция?
- Екзекютив сърч консултантите намират потенциални кандидати чрез директно търсене и им представят нови възможности. Така че „явяването” не е релевантно към нашия процес. Напоследък броят на потенциалните кандидати, които ние идентифицираме, каним за позиция и интервюираме, е значително по-голям от предишните години – именно заради усложнените комбинации на изисквани качества, умения и опит. В последно време сме имали проекти с над 120 идентифицирани и 30-40 подробно интервюирани кандидати, докато само преди няколко години тези цифри бяха 50-60 към 20-25.
- Как се отсяват висши мениджъри? Кой провежда интервютата на кандидатите за изпълнителни директори?
- Решението кои идентифицирани кандидати да поканим за подробно интервю се взема от партньорите в нашата компания. Понякога самият клиент е въвлечен в тези обсъждания – самият той добре познава сегмента си, в редица случаи има поглед върху работата и репутацията на някои мениджъри, които са в екипите на конкурентни фирми. Първите подробни интервюта с поканените потенциални кандидати са с партньор в нашата компания, следващите са съвместно с представител на работодателя – регионален мениджър за нашата част от Европа, регионален HR директор, CEO или собственик на фирмата.
- На какво най-много държат собствениците, когато назначават нов изпълнителен директор – образование, опит, човешки качества, култура? Има ли специфики за някои браншове?
- Водещите изисквания са почти винаги опит и съответствие с културата на фирмата. Образованието в повечето случаи е зададено в доста широки граници (понякога има изисквания за определени квалификации и сертификати) и е фактор, който може да допълни евентуален липсващ опит. Все пак говорим за висш мениджмънт, при който възрастовата граница в повечето случаи е около и над 40 години. Човешките качества и донякъде опитът предопределят съответствието с културата на организацията.
- Психологически кое е по-добре за бъдещата работа – собственикът и кандидатът за изпълнителен директор да са със сходни характери или да бъдат съвсем различни?
- На този въпрос няма еднозначен отговор. Зависи от задачите, които ще стоят пред новия изпълнителен директор. Ако се очаква да наследи работата на висш мениджър или собственик и да следва досегашната стратегия на фирмата, е по-добре новият мениджър да прилича на предишния. Ако обаче се изискват промени, смяна на стратегия, преструктуриране, промяна на културата – определено кандидат с различен темперамент и мислене е по-подходящ. Но ние всички сме хора и всички изпитваме подсъзнателна симпатия към себеподобни. В този ред на мисли предимство при избора понякога имат сходствата.
- Кой е най-често срещаният мотив изпълнителните директори да решат да сменят компанията си?
- Липса на развитие, което не непременно означава растеж в йерархията. Или чувство за недооцененост, което се срещаше по-често в първите години на кризата. Не са редки случаите на смяна на прекия ръководител и липса на синергия с новодошлия. Стагнацията наложи промяна на начина на работа, субординацията, вземане на решенията и дори културата на организациите – това също е причина за липса на комфорт и чувство на пълноценност у мениджърите и ги кара да погледнат и към други възможности за развитие.
- Може ли предварително да прецените дали кандидатът за изпълнителен директор ще бъде успешен в новата фирма?
- Факторите за бъдещия успех на новия мениджър са няколко, като най-важните са: правилен избор на кандидат, гладък процес на въвеждане на новодошлия в организацията, стабилност в личните планове на мениджъра и липса на резки промени в стратегията на фирмата. Ние можем да влияем на първия фактор и отчасти на втория. Ако сме детайлизирали заедно с клиента в достатъчна степен профила на идеалния кандидат, не сме направили много компромиси с неговите най-важни качества и умения и ако политиката и плановете на фирмата не се променят драстично в следващите години, то можем да поемем отговорност, че избраният кандидат има потенциала да бъде успешен. Немалка роля играят референциите от предишни преки ръководители, колеги, клиенти.
- Смятате ли, че мениджмънтът е универсална професия и добрите мениджъри се справят еднакво добре във всеки бранш?
- Да, възловите мениджърски качества са универсални, независимо от бранша, функцията и нивото. Но те са само няколко. Доброто представяне на мениджъра зависи както от тях, така и от редица специфични изисквания, които са валидни за даден бранш. Не бих казала, че всеки добър мениджър би могъл да се справи еднакво навсякъде. При отрасли, които имат сходно функциониране, преминаването от един в друг е по-лесно и потенциалът за успех е по-голям. Ако към това се прибави и сходство в културата на фирмите, можем спокойно да кажем, че шансовете за добро представяне са налице.
Мирослав Янков, за сп. "Мениджър"
--------------------------------------------------------
* Boyden Worldwide е първата в света фирма за директно търсене на висш мениджърски персонал. Със своята близо 70-годишна история, над 70 офиса в 42 страни тя се нарежда на първо място в света по брой офиси и е в челните места по приходи. Присъства в България от 2007 г. Специализирана е в търсене и намиране на висши мениджърски кадри. Сред клиентите й са както големи международни корпорации, така и средни и малки частни бизнеси и семейни фирми, включително водещи български организации.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.