Човек с опит среща човек с пари

Човек с опит среща човек с пари

Човек с опит среща човек с пари

„Когато човек с опит срещне човек с пари, човекът с опит си тръгва с пари, а човекът с пари – с опит”.  Тази стара бизнес притча разкрива само едно от възможните развития при съдружие.
Ако имате добра идея и сте нетърпеливи да се впуснете в малък до среден бизнес, то обединението на сили може да донесе определени предимства. Ангажиментът да движиш всичко сам понякога идва в повече дори на опитните професионалисти. А и несигурният бизнес климат подтиква предприемачите да потърсят „сговорна дружина”. Ето защо обединението с партньор за много стартиращи фирми изглежда логична стъпка и (понякога) действително е.

Свещен съюз
Мнозина оприличават съдружието на брака - с право! - става дума за партньорство, за идейна и финансова интимност. Поне докато бизнесът потръгне и стъпи стабилно на крака – партньорът ще е човекът, с когото прекарваме заедно най-много време от живота си, а съкровената бизнес идея – нашето отроче – ще расте пред очите ни, редувайки радост и тревога. Така че говорим за доверие, отдаденост, съвместимост, споделени ресурси и допълващи се таланти. В наше време, уви, с развод завършват близо половината от браковете. За да е успешен един съюз, партньорите трябва да жонглират с взривоопасна смес от его, емоции, пари, стрес, а когато добавим в уравнението клиенти, служители и конкуренция, то добиваме представа колко тънка работа е да процъфти едно бизнес партньорство.

Съединението прави силата
Двама или повече собственици означава по-голям начален  капитал, респективно потенциал за растеж и печалби.  При необходимост – възможност за вземане на повече кредити.   Партньорството се облагодетелства от допълващите се знания и умения на съдружниците. Всеки партньор притежава уникален кръг от приятели и познати, съответно перспективи за нетуъркинг. Ефективността е повишена: всеки специализира в даден аспект на бизнеса. Например ако единият е магьосник с цифрите, може да се грижи за счетоводството, докато другият се отдава на своята стихия – продажбите. Така целият бизнес става по-силен. Партньорът е лично заинтересован да предоставя искрена, ангажирана и адекватна обратна връзка. Взимането на трудни решения е емоционално бреме – тук партньорът също помага. Различната гледна точка носи повече креативност в брейнсторминга, а това означава повече и по-оригинални идеи. Ценни служители, чиято заплата не бихме могли да си позволим на първо време, може да бъдат привлечени като съдружници (някои експерти обаче са категорично против тази стъпка). И ако сме съвсем начинаещи, партньорът ни може да е този с повече опит в дадената сфера или бизнеса изобщо. Този ход може да спести значителни главоболия, къртовски усилия и подводни ями, но отново припомняме ситуацията „човекът с пари среща човека с опит”.

Орел, рак и щука
Съдружниците носят отговорност за дружествените задължения, до размера на дяловата си вноска в капитала на дружеството (ако сме избрали ООД, като най-популярна и лесно осъществима форма на съдружие). Приходите се делят. По-лесно е обаче да разделим едни пари 60/40, да речем, но е трудно да спазим същото съотношение и във времето, а още повече в усилията. Как оценяваме своето и на партньора време и как реагираме, ако единият влага по-малко поради лични или други причини? Как обективно измерваме и монетизираме усилията и резултатите? Рано или късно, неизбежно се стига до разногласие. Ако предварително не е проиграно какво се прави (писмено), разногласията често прерастват в спорове, скандали и драматични раздели. Винаги съществува риск партньорът  да „открадне” идеята и да избяга с нея,

започвайки свой бизнес. Колкото и да са равни партньорите, често единият иска да е „по-равен” и се развихря конкуренция за лидерското място. Ако смесим удоволствието с работата, може да се озовем върху опасната почва на едновременно приятелство и/или интимно плюс бизнес партньорство. Макар да не липсват и множество успешни примери, то често ставаме свидетели на смъртно обидени приятели, разрушени бракове и сгромолясали се бизнеси. Колко бивши гаджета или съпрузи познавате, които поддържат топли отношения? Едва ли са много. Същото е в бизнеса. Не очаквайте, че ако съдружието се разпадне, близостта ще се запази. При абсолютно всички случаи, необходими са компромиси и гъвкавост при договаряне с партньора.

Няколко стъпки за успешно бизнес партньорство
Специалистите съветват да спрем избора си на човек, за когото сме абсолютно убедени, че притежава капитал или експертиза, от които силно се нуждаем. Ако не, по-разумният вариант е банков кредит, или да наемем човека, вместо да го правим съдружник.
Базови условия са споделена визия за бъдещето, мисия на бизнеса и общи ценности. Завоевателят с копнежи за корпоративна империя няма да се спогоди добре с онзи, който си представя бизнес „колкото за парче хляб и шише уиски”. Открийте какви са вашите цели и амбиции, какво ви мотивира, и ги използвайте като отправна точка за всичко останало.
Поставете се на мястото на бъдещите си клиенти. Отчитайки собствените си силни и слаби страни, каква конфигурация от качества на съдружници би сформирала бизнес, който да донася максимална полза и удовлетворение на клиентите ни?
Личната симпатия, познанство и интуиция са чудесни неща, но строгият рационален подход е за предпочитане. Тествайте! Ако не сте убедени дали човекът е подходящ за съдружник, пуснете го на пробен период – например по конкретен проект срещу хонорар, възложен по граждански договор.


Доверието сякаш се разбира от само себе си, но точно затова често бива неглижирано като критерий. Задайте си въпроса: „Мога ли да имам доверие на този партньор?”. Изплува ли в главата ви нещо от рода на „Май не съм много сигурен”, търсете си друг човек.  Без поне някаква съвместимост на характерите и емоционалните темпераменти, сътрудничеството ще е кратко, бурно и едва ли успешно. Щом се разбирате с някого достатъчно, за да сте приятели или да живеете заедно, това би могло да е знак за добра бизнес съвместимост, но може и да не се окаже достатъчно. Ако все пак се решите на тази стъпка, постарайте се да поставите отчетливи граници между личните и деловите отношения. 

Цели, срокове, изпълнение
Дефинирайте цели: лични и фирмени, като първите са в услуга и подкрепа на вторите (а не обратното). Целите следва да са обвързани със срокове, обективно измерими и да могат да отговорят на очакванията. Пределно конкретните работни характеристики „кой-за-какво-отговаря” вместо „Mислех, че това е твоя работа…” спестяват много неволи.
Огласени очаквания: не се надявайте другият да чете мислите ви, нито пък вие гледайте на кафе за неговите. Изразявайте се, задавайте въпроси и когато се наложи, предефинирайте и предоговаряйте очакванията.
Изглаждайте разногласията час по-скоро. Разочарования и фрустрация неизбежно ще възникват, но не им позволявайте да се трупат. Добър вариант е с вашия партньор поне веднъж месечно (а най-добре седмично) да имате насрочена специална среща за „сверяване на часовниците”. Прозрачната и навременна комуникация е от решаващо значение, на живо или чрез дигиталните технологии, но нещата да се назовават ясно и открито.

Казаната дума отлита, написаната – остава
Каквото и да се прави, устните договорки струват малко и само добрата воля рядко е достатъчна. Старайте се всички важни споразумения и ангажименти да бъдат разписани на хартия или в електронната поща. От изключителна важност е да се отдели достатъчно време за възможно най-подробно и далновидно оформяне на дружествен договор, както и договор за възлагане на управлението (мениджърски договор). С какво участват партньорите: пари, имущество или експертиза? Класически е вариантът с равни парични суми 50:50. Стойността обаче на всяко участие, което не е пари, може силно да варира и да бъде обект на спорове. Ако управителите са повече от един, докъде се простират правомощията им (заедно и поотделно)? Строго препоръчително е да се използват услугите на опитен адвокат. Това ще спомогне да се избегнат множество бъдещи недоразумения и бизнесът да продължи гладко, дори при кардинална промяна на обстоятелствата. В суровата ни действителност не е въпрос „дали”, а по-скоро „кога” пътищата на партньорите ще

поемат в различни посоки. Този сценарий следва също да бъде предварително много добре проигран – ако някой си тръгва, как се поделят активите, пасивите и т.н. В случай на непреодолими разногласия, обърнете се към предварително уговорен  посредник.
В крайна сметка, съдружията не са за всеки. Историята познава предостатъчно случаи както на успешни единаци, така и на хармонични, плодотворни съдружия. Помислете и трезво и преценете дали има смисъл лично за вас  - това е решение, което всеки предприемач взима сам.

Спасен Григоров

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ