Авиокомпаниите трупат разходи и стават заложник на зачестилите въоръжени конфликти по света

Авиокомпаниите трупат разходи и стават заложник на зачестилите въоръжени конфликти по света

Разрастващите се конфликтни зони по свта са все по-голяма тежест за операциите и рентабилността на авиокомпаниите, казват техни шефове, цитирани от Reuters. Превозвачите се борят с ракети и дронове, затваряния на въздушно пространство, смяна на маршрути и прехвърляне на полети.

Авиокомпаниите трупат разходи и губят пазарен дял от отменени полети и скъпи премаршрутирания, често в кратки срокове . Авиационната индустрия, която се гордее с показателите си за безопасност, инвестира повече в нализ на данните и сигурността, посочва Reuters. 

"Планирането на полети в подобна среда е изключително трудно.  Авиоиндустрията процъфтява благодарение на предвидимостта, а липсата ѝ винаги ще води до по-високи разходи“, казва Гай Мъри, който ръководи авиационната сигурност в европейския превозвач TUI Airline.

С все по-честото затваряне на въздушното пространство около Русия и Украйна, в целия Близък изток, между Индия и Пакистан и в части от Африка, авиокомпаниите имат по-малко възможности за избор на маршрути. 

„В сравнение с преди пет години, повече от половината от държавите, през които се прелита при типичен полет между Европа и Азия, сега ще трябва да бъдат внимателно проверявани преди всеки курс“, смята Марк Зи, основател на OPSGROUP, организация за рисковете при полети.

Израелско-палестинският конфликт в Близкия изток от октомври 2023 г. доведе до  краткосрочни залпове от дронове и ракети по основните полетни траектории – някои от които са били достатъчно близо, за да бъдат видени от пилоти и пътници, пише агенцията.

Руските летища, включително това в Москва, сега редовно се затварят за кратки периоди поради активност на дронове,   смущенията в навигационните системиима  по целия свят. Когато преди месец избухнаха военни действия между Индия и Пакистан, съседите блокирха взаимно взаимно самолетите си в съответното си въздушно пространство.

„Въздушното пространство не трябва да се използва като инстремунт за отмъщение, но е такъв“, казва Ник Карийн, старши вицепрезидент на Международната асоциация за въздушен траспорт IATA пред журналисти. Генералният директор на IATA Уили Уолш заяви тази седмица, че правителствата трябва да споделят информация по-ефективно, за да гарантират сигурността на гражданската авиация, тъй като конфликтните зони се разрастват. Статистиката за безопасност, използвана от търговската авиационна индустрия, показва постоянен спад на инцидентите през последните две десетилетия, но те не включват проблеи и опасности, свързани със сигурността, като например поражение от оръжие. През февруари IATA заяви, че произшествията и инцидентите, свързани с конфликтни райони, са основен проблем за безопасността на авиацията, изискващ спешна глобална координация.

„IATA казва, че авиокомпаниите, а не регулаторните органи, трябва да решават дали е безопасно да се лети над конфликтни зони. Но историята показва, че търговският натиск може да повлияе на тези решения“, каза Пол Ройтер, вицепрезидент на Европейската асоциация на пилотите. Екипажите на полетите обикновено имат право да откажат пътуване поради опасения относно въздушното пространство, независимо дали става въпрос за метеорологични условия или конфликтни зони, казва ръководителят на сигурността на IATA Ник Карийн.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ