Най-ценните марки за 2024 година (инфографика)

Най-ценните марки за 2024 година (инфографика)

Марките играят важна роля в носенето на стойност за акционерите, но даването на оценка за това колко точно струва една марка може да бъде предизвикателство. Инвестициите в бранда могат да носят дивиденти в продължение на много десетилетия, но тъй като тези финансови ползи са доста отворени за тълкуване, повечето финансови регулатори обикновено не приемат този тип активи в своите баланси.

Като цяло стойността на марката се изчислява според степента, в която тя генерира печалби за компанията. Консултантска компания Brand Finance анализира стойността на брандовете на отделни компании заедно с техните дъщерни дружества, какъвто е случая с Meta, която притежава Facebook Instagram и WhatsApp.

От сайта VisualCapitalist.com са направили инфографика, която включва 100-те най-ценни марки на база на годишната глобална класация на Brand Finance.

На първо място се нарежда американския технологичен гигант Apple, чиито бранд се оценява на 516,6 млрд. долара. Това е ръст от цели 217 млрд. долара в сравнение с миналогодишното издание на класацията.

Въпреки че продажбите на iPhone се забавиха, компанията разширява продуктовите си линии -от носими до Apple TV. Над 50% от хората, анкетирани от Brand Finance, са казали, че техните продукти си заслужават цената, въпреки че тя е висока.

На втора и трета позиция се нареждат Microsoft (340,4 млрд. долара) и Google (333,4 млрд. долара). Следват Samsung Group (99,4 млрд. долара), Walmart (96,8 млрд. долара), TikTok/Douyin (84,2 млрд. долара), Facebook (75,7 млрд. долара), Deutsche Telekom (73,3 млрд. долара) и ICBC (71,8 млрд. долара).

От друга страна, стойността на марката на Tesla е потънала до 58,3 милиарда долара, изпадайки от топ 10. Това се случи, тъй като производителите на нови и по-достъпни електрически превозни средства (EV) отбелязаха нарастващи продажби, особено BYD. Подкрепена от силното търсене на китайския пазар, BYD стана лидер по продажбите на електромобили в света през 2023 г. Всъщност над една трета от новите автомобили, продадени в страната, са електромобили.

Брандовете, чиято стойност е нараснала най-много

Стойността на марката на Nvidia се е увеличила най-много в сравнение с предходната година, регистрирайки ръст от 162,9% и 87 позиции, тъй като инвеститорите се насочиха към акциите, свързани с изкуствения интелект, и търсенето на чипове с памет се ускори.

За перспектива са необходими десетки хиляди чипове, за да работят нашумелите ИИ модели. Компанията се присъедини към клуба с пазарна капитализация от $1 трилион в края на януари 2024 г.

Втори по ръст е най-големият китайски производител на литиево-йонни батерии за автомобили Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. (CATL), стойността на чиито бранд се е повишила с 29,4%. Следват Humana (27,1%), Hyundai Group (35,6%), Chanel (34,5%), Elevance Health (28,4%), Louis Vuitton (22,6%), Uber (27,6), Oracle (34,2%) и EY (20%.).

САЩ са абсолютен лидер

При разбивката по държави безспорен лидер са САЩ, като повече от половината (51) от 100-те най-ценни бранда са базирани в страната, като те имат обща стойност от над 3,2 трлн. долара.

Китай е на второ място по брой компании в класацията (19) и по стойност (829,9 млрд. долара), като TikTok е най-ценната марка на стойност 84,2 млрд. долара. Интересното е, че много от най-ценните марки в Китай са силно концентрирани във финансовия сектор.

Трета е Германия с 8 бранда на обща стойност 347,1 млрд. долара, а четвърта Япония – 6 бранда и 200,2 млрд. долара. Топ 10 допълват Южна Корея (4 бранда, 182,4 млрд. долара), Обединеното кралство (3 бранда, 101,1 млрд. долара), Франция (3 бранда, 78,6 млрд. долара), Саудитска Арабия (1 бранд, 41,6 млрд. долара), Ирландия (1 бранд, 40,5 млрд. долара) и Индия (1 бранд, 28,6 млрд. долара).

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ