Напускането на Русия става все по-трудно за западните компании

Напускането на Русия става все по-трудно за западните компании

Множество западни компании напуснаха Русия веднага след нахлуването й в Украйна. Но тези, които не го направиха, сега изпитват затруднения с излизането от руския пазар, пише CNBC

За фирми, които искат да напуснат, на фона на тежки репутационни и финансови щети, перспективата за оттегляне става все по-трудна с времето.

„Някои компании решават да останат, защото рискът да напуснат Русия, поне в този момент, е по-висок от риска да останат“, коментира пред CNBC Наби Абдулаев, партньор в Control Risks и бивш редактор на Moscow Times.

Това е така, защото руското правителство непрекъснато променя правилата за международните компании, желаещи да напуснат страната, което прави процеса много труден. Компаниите, които се стараят да прекратят бизнес отношенията си с Москва възможно най-бързо, са изложени на опасност активите им да бъдат взети от държавата и „рискуват наказателно преследване на руския им персонал“, каза Абдулаев пред медията миналия месец.

През юли руските операции на Carlsberg и Danone бяха иззети от президента Владимир Путин, като ключовете и за двата бизнеса бяха предадени на двама от най-близките му съюзници. Преди това компаниите планираха да продадат руските си активи преди.

Оставането на руския пазар е опасно за западните компании и тъй като прозорецът за напускане се свива и те рискуват да бъдат хванати в геополитически кръстосан огън.

„Конфискуването на Danone и Carlsberg беше значителен ход, защото направи действията на руското правителство спрямо останалите компании непредвидими. Това изпрати ясен сигнал до останалите компании, че дори нестратегическите фирми могат да бъдат атакувани“, каза Мария Шагина, старши научен сътрудник по икономически санкции, стандарти и стратегия в Международния институт за стратегически изследвания.

Изследванията показват, че около 500 западни фирми остават в страната. Някои от тези компании обещаха да намерят купувачи, да напуснат или да намалят дейността си. Докато остават, те също трябва да плащат данъци на руското правителство, което доведе до остри критики. Украинското правителство, например, определи Unilever, наред с други, като „международен спонсор на войната“.

От своя страна Unilever заяви, че няма да инвестира повече капитал в Русия или да печели от присъствието си в страната.

„Неудобна ситуация“

Борбата на Heineken да напусне руския пазар демонстрира трудностите, пред които са изправени подобни фирми.

Компанията за напитки имаше 1800 служители в руския си отдел и не успя да извърши бързо излизане. В неотдавнашно изявление, в което тя се ангажира да напусне страната, се казва, че „последните събития в Русия през лятото на 2023 г. (включително национализацията на големи западни компании) показват, че е още по-голямо предизвикателство за бизнеса да осигури одобрение за напускане“.

Heineken също така заяви, че се чувства „неудобно“ от перспективата руската държава да се възползва от всякакви потенциално незаконно присвоени бизнес активи.

На 25 август, повече от една година след обявяването на плана си за напускане, Heineken намери купувач в руската Arnest Group, която купи руските операции на компаниите за 1 евро. Приходите на Heineken от Русия през 2022 г. са 613 милиона долара, според Киевското училище по икономика.

Компаниите, които искат да напуснат Русия, са изправени пред строги ограничения, въведени от държавата, и страх от експроприация на фона на придобиванията на Carlsberg и Danone. Западните компании, които остават в страната, могат да продължат да правят бизнес, тъй като въпреки санкциите, много трансакции и дейности все още са разрешени.

„Като част от подхода на „интелигентните“ санкции, гражданският и хуманитарният сектор не са мишени и много западни компании продължават да работят в тези сектори“, каза Шагина пред CNBC.

За сравнение, санкциите срещу Иран и Северна Корея създават много по-тежка за работа среда за западните компании

Някои критикуваха подхода на Русия. Главният финансов директор на една от най-големите алуминиеви компании в света, Пол Килдемо от Norsk Hyrdo, каза пред CNBC, че „нашите пазари се борят с много руски материали, които все още намират своето място на пазара на намалени цени“.

Междувременно в Русия корпоративната среда и икономиката се променят, като пазарният дял на незападните компании се увеличава предвид мащаба на оттеглянето на големия западен бизнес.

„Комбинираният ефект от международните санкции и напускането на стотици западни компании вероятно ще има отрицателно въздействие върху икономическата производителност на Русия“, каза Андриус Турса, съветник за Централна и Източна Европа на консултантската фирма Teneo.

„С течение на времето това може допълнително да ограничи потенциала за икономически растеж на Русия и да направи страната още по-зависима от Китай“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ