Председателят на Toyota предлага 42 млрд. долара за изкупуване на най-голямото дъщерно дружество на компанията

Председателят на Toyota предлага 42 млрд. долара за изкупуване на най-голямото дъщерно дружество на компанията

Председателят на Toyota Акио Тойода предложи сделка за 6 трилиона йени (42 милиарда долара) за частно придобиване на най-голямото дъщерно дружество на компанията в опит д затвърди контрола си над най-големия производител на автомобили в света и да рационализира прословутата му сложна структура на управление, предаде „Файненшъл таймс“.

През последните години най-мощната компания в Япония се сблъсква с нарастващ натиск от инвеститорите да опрости мрежата си от взаимосвързани холдинги.

Тойода, внукът на основателя на Toyota, обмисля да инвестира личните си пари, за да ръководи изкупуването на Toyota Industries, която произвежда промишлено оборудване и превозни средства, с финансиране от трите най-големи банки в страната, според четирима души, запознати с преговорите.

Предложението оценява Toyota Industries на около 6 трилиона йени, включително дълг. Дъщерното дружество, регистрирано на борсата, в момента има пазарна капитализация от 4,3 трилиона йени. Същите хора предупреждават, че преговорите, за които първо съобщи Блумбърг, все още могат да се провалят. Toyota, която със своите партньори има 40% дял в Toyota Industries, обмисля дали да участва в сделката за частно придобиване, твърдят източниците. Не е ясно колко напреднали са тези дискусии, нито пък дали производителят на автомобили ще ги осъществи, добавят те.

Групи за частни капиталови инвестиции също са проучвали участие в изкупуване или закупуване на части от бизнеса, отделени като част от сделката, според човек, запознат с разговорите.

През последните години японското правителство и регулаторните органи са настоявали компаниите бързо да подобрят корпоративното управление. Токийската фондова борса също се опитва да реформира така наречените листвания „родител-дете“, при които голяма компания контролира листнато дъщерно дружество.

Одобрението на акционерите за Тойода падна до рекордно ниско ниво от 72% миналата година, което накара производителя на автомобили да увеличи броя на неизпълнителните директори в борда си преди тазгодишното годишно събрание.

В рамките на разрастващата се империя на производителя на автомобили, Toyota Industries се смята за един от най-важните доставчици за групата, тъй като притежава 9,1% дял в производителя на автомобили и е тясно свързана с основаването на компанията.

Японските доставчици на автомобили, и по-специално тези на Toyota, също се превърнаха в мишена за инвеститори-активисти, които залагат както на това, че реформата в корпоративното управление ще принуди производителите на автомобили да купуват акции от техните дъщерни дружества, така и на това, че конкуренцията ще изисква промени във веригите им за доставки.

Редица по-малки доставчици на Toyota вече са били обект на атаки от фондове, свързани с Йошиаки Мураками – най-известният активист в страната.

През 2012 г. Toyota вече е превърнала други доставчици на автомобилни каросерии в свои дъщерни дружества, като Toyota Auto Body и Kanto Auto Works.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ