Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Невян Петров: Социалната отговорност е закодирана в нашата ДНК
НЕВЯН ПЕТРОВ е директор „Хора и култура“ в Кока-Кола ХБК България от 2019 г. Той е с богат ръководен опит, натрупан на различни позиции с нарастваща отговорност в компанията. Петров е на 37 години, семеен е с две деца. Той е голям футболен фен.
- Господин Петров, какъв е профилът на идеалния служител на Кока-Кола ХБК България?
- Не мисля, че имаме идеален профил на служител, дори когато говорим за конкретна позиция. В „Кока-Кола ХБК“ вярваме, че многообразието на работното място е в основата на непрекъснатия растеж и иновациите, а то идва от това, че хора с различни профили, възможности, знания и опит работят заедно, обменят идеи и ги превръщат в иновативни проекти с високи резултати и добавена стойност. Ако все пак трябва да обобщя кои са онези три общи черти, помагащи на един служител да направи значима кариера в компанията, то това биха били: проактивност, любопитство и автентичност.
Наблюдаваме как дигитализацията и автоматизацията на всички процеси се ускорява и в тази връзка именно личностните, а не профилираните умения се оказват изключително важни. Разбира се, колкото повече развити меки и твърди умения притежава човек, толкова по-добре. Истината обаче е, че всеки професионалист има нужда от определени качества, но в различна степен. Ето защо е важно конкретната позиция да се съпоставя с профила на компетентност, от който служителят ще се нуждае в процеса на работа, за да могат очакванията и реалността да намерят пресечна точка в рецептата ни за успех.
- Кое прави компанията един от най-предпочитаните работодатели у нас?
- Кока-Кола ХБК е сред топ работодателите у нас от години и причината за това е комплексна. На първо място, компанията е добре позната във всяка точка на света и е устояла на предизвикателствата на времето. Това дава сигурност на нашите настоящи и бъдещи служители, че ще продължим да се обновяваме и да бъдем успешни и занапред. През годините в България сме се доказали като отговорен работодател, който винаги се стреми да поддържа високо ниво на ангажираност и култура на непрекъснато развитие и взаимопомощ.
Със сигурност различните хора имат различни мотиватори, що се отнася до професионалния им избор, но вярвам, че именно изключителната култура в компанията и всички нейни „тайни съставки“ ни правят предпочитан работодател. Освен това, не са много компаниите на българския пазар, които да имат толкова голям фокус върху служителите си и тяхното развитие чрез най-различни и все по-иновативни програми. Хората днес искат да работят за организации с визия за бъдещето, която могат да припознаят и където могат да реализират пълния си потенциал и кариерен път, а Кока-Кола ХБК България не спира да доказва, че е точно такава компания. В същото време, проучванията, а и действителността показват, че за все повече служители мисията и целите на работодателя не са изпразнени от съдържание понятия, а напротив. И тъй като за нас е важно да допринасяме устойчиво за развитието на обществото, даваме възможност на хората ни да участват активно в този процес, като подкрепят различни каузи по най-подходящия според тях начин. Резултатите, разбира се, не закъсняват и ще споделя един пример – само за изминалите две години десетки служители на Системата на "Кока-Кола" допринесоха със стотици часове за обучението на 10 000 младежи по програмата ни #YouthEmpowered. А когато благодарение на усилията ти дори един млад човек е получил ценни знания и нова перспектива, откриваш добавената стойност на това, което си способен да дадеш.
- Хибридният модел за работа от офиса и вкъщи за много компании се превръща в новото нормално. Какъв ще е вашият подход?
- В действителност пандемията ни промени много. И вярвам – за добро. За хората балансът между работа и личен живот стана още по-ценен, защото всички разбрахме колко несигурно е здравето ни. В тази връзка взехме най-доброто от уроците през последните две години и подходът ни по отношение на офиса днес е да запазим максимална гъвкавост и да даваме свобода на служителите си и техните ръководители да избират най-ефективния начин на работа, както и мястото, от което тя да бъде извършвана.
Не бива да забравяме обаче, че огромната част от колегите ни не са офис базирани и основната част от тяхната работа е да са близо до нашите над 40 000 клиенти и партньори, както и да произвеждат и доставят в търговската мрежа напитките, които са любими на толкова много хора. Това е работа, която не може да се върши от вкъщи, и поради това е необходимо да имаме различен подход спрямо отделните групи служители.
- Изброихте някои предимства, но кое е най-предпочитано от младите хора?
- Характерно за новото поколение е това, че е изключително нетърпеливо. Може би до известна степен това е свързано с всевъзможните технологии, които навлизат от ранно детство в света на младите и правят достъпа до информация и удобства изключително лесен. В тази връзка, очакванията на не малка част от тях са, че работодателят ще им даде възможност да работят с максимално опростени процеси, подкрепени от високи технологии, и ще им предостави бързи темпове на развитие, по възможност без това да се отразява на личния им живот. А това прави задачата на работодателите изключително предизвикателна. В „Кока-Кола ХБК“ продължаваме да надграждаме разнообразните ни възможности за кариерно развитие, за непрекъснато обучение и динамична, но гъвкава работна среда. Всичко това е част от нашия път на успеха – за да сме сред водещите избори както на студентите, така и на хората с опит у нас.
- Феноменът „Голямото напускане“ засегна ли и вашата компания, въпреки репутацията ѝ на предпочитан работодател? Как адаптирате HR политиките си към новата реалност „Служителят диктува правилата“?
- За щастие, по-скоро не бяхме засегнати от този феномен, като дори поддържаме нива на текучество, малко по-ниски от тези преди пандемията. Смятам, че основна причина за това е последователната ни политика по време на Covid-кризата и ясните действия, показващи, че нашите приоритети преди всичко са: здравето и безопасността на служителите ни, подсигуряването на работните им места, както и запазването на бизнеса ни и този на нашите клиенти. Щастлив съм, че колегите ни продължават да оценяват усилията ни в тази посока.
По отношение на политиките и начините, по които те се променят в новата реалност – ние винаги сме се стремили да търсим навременна обратна връзка от нашите служители и да инициираме промени, които да ни позволяват да сме в крак със съвременните тенденции и очакванията на хората. Основното нещо, което променихме в резултат на пандемията, е да сме далеч по-гъвкави, както по отношение на работното място, така и на разделянето на отговорностите, така че служителите ни да имат необходимата свобода да постигат общите ни цели.
- Какъв е отговорът на Кока Кола ХБК на глобалната инициатива за зелен преход?
- Като една от водещите компании в световен мащаб, социалната отговорност е закодирана в нашата ДНК. Гордеем се, че тази година "Кока-Кола ХБК" отново бе определена за най-устойчивата компания за напитки в Европа според Индекса на Дау Джоунс, като заслужи място и в Топ 3 в световен мащаб. Зад това признание обаче, стоят много усилия и работа в името на визията ни за един по-чист свят.
През 2021 г. направихме важна стъпка по изпълнението на стратегията ни за "Свят без отпадъци" с постигането на целта 100% от опаковките на всички наши продукти да бъдат рециклируеми. Реализирахме преждевременно и още една от значимите ни цели до 2025 г. - успяхме да намалим преките си въглеродни емисии с 30% и спестихме над 90 000 тона емисии от цялостната ни дейност през изминалите две години. Всичко това ни дава основание да вярваме, че колкото и амбициозни да са целите ни – с общи усилия можем да ги осъществим и в тази връзка продължаваме да работим за изпълнението на ангажимента ни да постигнем нетни нулеви емисии до 2040 г.
Съсредоточаваме усилията си и върху иновациите, които носят положителната промяна – новата ни картонена технология KeelClip на мултипак от 6 кена "Кока-Кола" ще спестява над 2 тона опаковъчно фолио в България годишно, а иновативните прикрепени капачки към бутилките с минерална вода "Банкя" вече улесняват събирането и рециклирането на цялата опаковка.
През есента ще отбележим и 15-та годишнина на устойчивата ни инициатива „Моят зелен град“ и съм убеден, че служителите ни и техните семейства за пореден път ще бъдат пример за доброволчество.
- Споменахте доброволчество. Припознават ли го като ценност вашите служители и в кои сфери се включват най-активно с такава дейност?
- Доброволчеството е неизменна част от културата на компанията ни, но когато става въпрос за проекти, инициирани от служителите, имаме още с какво да допринесем. Това, което ние правим като компания, за да стимулираме все по-активното участие на колегите, е да осигурим възможност за един допълнителен ден платен отпуск, който да се използва за доброволчество по желание на служителя. Най-честите сфери, в които това се случва, са свързани с помощ и дейности в различни институции, домове за деца и хора в неравностойно положение. Щастливи сме, че все повече колеги откликват на тази възможност и така все повече каузи намират необходимата за тях подкрепа.
Светлана Тодорова-Ваташка
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.