Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Ефектът на бумеранга
Във време, когато много компании изпитват трудности при набирането на персонал, бившите служители представляват потенциален изход от работническата криза. Днес много повече от всякога служители – „бумеранги“ се завръщат при бившите си работодатели.
Макар и никоя организация да не планира напускането на ценен служител, неговото връщане е невероятно полезно както за компанията, така и за самия него. Той е "вътрешен човек" за фирмата, познава всички тънкости, културата и различните нюанси на организацията. Той е наясно с очакванията на работодателя. Тъй като конкуренцията на трудовия пазар за талантливи служители достигна рекордно високо равнище, привличането на онези, които вече познават компанията, е от голяма полза по няколко основни причини.
- Бърза адаптация. Завърналият се служител набира скорост много по-бързо от новия работник. Той вече е запознат със своята позиция в компанията. Наистина, ако от момента на неговото напускане е имало някакви промени в работната структура, изисква време, докато се усвоят спецификите в трудовия процес. Дори ако завърналият се бъде назначен на друга длъжност, обучението отново е по-бързо, отколкото за нови служители, защото той е добре запознат с компанията. При всички положения „бумерангите“ поне притежават фундаменталното разбиране за социалната система, лежаща в основата на организацията – това им дава явно преимущество пред новите служители, които трябва да се запознаят с тези нюанси от самото им началото. Това важи особено за големи компании със сложни системи, подразделения и йерархии.
- Производителност. „Бумерангите“ типично са по-удовлетворени от дейността, която извършват, и по-отговорни спрямо новоназначените. Те показват по-високи резултати, по-ефективни са от своите колеги и често получават повишения. Връщането на бивши служители носи уникални умения и опит и в резултат на това значителна полза за организацията. Например служител, който е работил за друга компания известно време, идва с обновен мироглед и ценни знания за развитието на фирмата. Възможно е у него да се е появил и нов поглед към самия пазар. Ценните идеи на „бумеранга“ дават на колектива необходимата енергия, която му позволява да расте.
- Разходи. Търсенето на нов служител, усилията той да се адаптира и поддържането на лоялност от негова страна за скъпи за компанията. Ето защо намаляването на разходите за наемане е особено важно сега на фона на текущия недостиг на работна ръка. Друга полза от връщането на бивши служители е, че работодателите спестяват между 1/3 и 2/3 от разходите за подбор на персонал. Компаниите поемат риск с наемането на всеки нов служител и този риск се смекчава с помощта на „бумерангите“.
Какво се промени сега?
Основната опасност при наемането на „бумеранги“ е, че те може отново да напуснат и компанията ще трябва пак да започне да търси работници. Затова организациите се нуждаят от ясна политика за повторно назначение. И служителят, и работодателят трябва да са наясно какво се е променило този път, отчитайки взаимния прогрес и настъпилите промени. Защо служителят е напуснал? Отчитат ли се тези фактори при новото назначение или постарому служителят отново ще мисли за напускане? Също е важно да се уверите дали съвпадат очакванията и на двете страни. Бяга ли служителят от нова работа, заради която е напуснал преди? Има ли у него ясна представа за причините за завръщането му, може ли да ги обясни? Това са само няколко въпроса, които трябва да обсъдите преди взимането на решения, и отговорите им ще ви помогнат да създадете правилната политика за повторно назначаване.
При завръщането си служителят очаква да бъдат спазени предишните условия на работа – процеси, структурна организация, големината на заплатата, а неудовлетворените очаквания предизвикват недоволство. Затова преди да вземете решение за повторно назначение поставете много ясни условия: дайте на бившия служител шанс да зададе въпроси относно заплатата, фирмената култура и всички изменения, настъпили след напускането му. Внимателно и ясно обяснете всички подобрения и промени, възникнали след разделянето с „бумеранга“.
Не пропускайте процеса на адаптация. Може да се окаже, че служителят е вече добре запознат с организацията, но повторното въвеждане в обстановката е изключително важно. Отнасяйте се към „бумеранга“ като към новобранец – чудесен начин да го въвлечете в работата, така че той да се заинтересува от настъпилите промени. Ако този процес не мине много добре, вие рискувате отново да загубите работника. Затова адаптирайте неговия опит спрямо потребностите му и създайте механизъм, който да намери и отстрани пропуските в неговите знания.
Накрая, не забравяйте за останалите членове на колектива, които също трябва да подготвите за връщането на „бумеранга“. Нека предположим, че работник се връща и заварва изменена екипна структура. В този случай е много важно да се разбере дали той реагира положително на новата динамика или се придържа към „стария ред на нещата“. И ако се върне в предишния си колектив, определете дали има проблеми в отношенията, които трябва да бъдат разрешени. В зависимост от обстоятелствата, „бумерангът“ може да таи негодувание към колеги или мениджъри, с които е работил, а това уврежда морално духа екипа.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.