Ефектът на бумеранга

Ефектът на бумеранга

Във време, когато много компании изпитват трудности при набирането на персонал, бившите служители представляват потенциален изход от работническата криза. Днес много повече от всякога служители – „бумеранги“ се завръщат при бившите си работодатели.

Макар и никоя организация да не планира напускането на ценен служител, неговото връщане е невероятно полезно както за компанията, така и за самия него. Той е "вътрешен човек" за фирмата, познава всички тънкости, културата и различните нюанси на организацията. Той е наясно с очакванията на работодателя. Тъй като конкуренцията на трудовия пазар за талантливи служители достигна рекордно високо равнище, привличането на онези, които вече познават компанията, е от голяма полза по няколко основни причини.

  • Бърза адаптация. Завърналият се служител набира скорост много по-бързо от новия работник. Той вече е запознат със своята позиция в компанията. Наистина, ако от момента на неговото напускане е имало някакви промени в работната структура, изисква време, докато се усвоят спецификите в трудовия процес. Дори ако завърналият се бъде назначен на друга длъжност, обучението отново е по-бързо, отколкото за нови служители, защото той е добре запознат с компанията. При всички положения „бумерангите“ поне притежават фундаменталното разбиране за социалната система, лежаща в основата на организацията – това им дава явно преимущество пред новите служители, които трябва да се запознаят с тези нюанси от самото им началото. Това важи особено за големи компании със сложни системи, подразделения и йерархии.
  • Производителност. „Бумерангите“ типично са по-удовлетворени от дейността, която извършват, и по-отговорни спрямо новоназначените. Те показват по-високи резултати,  по-ефективни са от своите колеги и често получават повишения. Връщането на бивши служители носи уникални умения и опит и в резултат на това значителна полза за организацията. Например служител, който е работил за друга компания известно време, идва с обновен мироглед и ценни знания за развитието на фирмата. Възможно е у него да се е появил и нов поглед към самия пазар. Ценните идеи на „бумеранга“ дават на колектива необходимата енергия, която му позволява да расте.
  • Разходи. Търсенето на нов служител, усилията той да се адаптира и поддържането на лоялност от негова страна за скъпи за компанията. Ето защо намаляването на разходите за наемане е особено важно сега на фона на текущия недостиг на работна ръка. Друга полза от връщането на бивши служители е, че работодателите спестяват между 1/3 и 2/3 от разходите за подбор на персонал. Компаниите поемат риск с наемането на всеки нов служител и този риск се смекчава с помощта на „бумерангите“.

Какво се промени сега?

Основната опасност при наемането на „бумеранги“ е, че те може отново да напуснат и компанията ще трябва пак да започне да търси работници. Затова организациите се нуждаят от ясна политика за повторно назначение. И служителят, и работодателят трябва да са наясно какво се е променило този път, отчитайки взаимния прогрес и настъпилите промени. Защо служителят е напуснал? Отчитат ли се тези фактори при новото назначение или постарому служителят отново ще мисли за напускане? Също е важно да се уверите дали съвпадат очакванията и на двете страни. Бяга ли служителят от нова работа, заради която е напуснал преди? Има ли у него ясна представа за причините за завръщането му, може ли да ги обясни? Това са само няколко въпроса, които трябва да обсъдите преди взимането на решения, и отговорите им ще ви помогнат да създадете правилната политика за повторно назначаване.

При завръщането си служителят очаква да бъдат спазени предишните условия на работа – процеси, структурна организация, големината на заплатата, а неудовлетворените очаквания предизвикват недоволство. Затова преди да вземете решение за повторно назначение поставете много ясни условия: дайте на бившия служител шанс да зададе въпроси относно заплатата, фирмената култура и всички изменения, настъпили след напускането му. Внимателно и ясно обяснете всички подобрения и промени, възникнали след разделянето с „бумеранга“.

Не пропускайте процеса на адаптация. Може да се окаже, че служителят е вече добре запознат с организацията, но повторното въвеждане в обстановката е изключително важно. Отнасяйте се към „бумеранга“ като към новобранец – чудесен начин да го въвлечете в работата, така че той да се заинтересува от настъпилите промени. Ако този процес не мине много добре, вие рискувате отново да загубите работника. Затова адаптирайте неговия опит спрямо потребностите му и създайте механизъм, който да намери и отстрани пропуските в неговите знания.

Накрая, не забравяйте за останалите членове на колектива, които също трябва да подготвите за връщането на „бумеранга“. Нека предположим, че работник се връща и заварва изменена екипна структура. В този случай е много важно да се разбере дали той реагира положително на новата динамика или се придържа към „стария ред на нещата“. И ако се върне в предишния си колектив, определете дали има проблеми в отношенията, които трябва да бъдат разрешени. В зависимост от обстоятелствата, „бумерангът“ може да таи негодувание към колеги или мениджъри, с които е работил, а това уврежда морално духа екипа.

Източник: MIT Sloan Management Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ