Unilever повтаря стратегия от глобалната финансова криза с връх на цените

Unilever повтаря стратегия от глобалната финансова криза с връх на цените

Unilever повтаря стратегия от глобалната финансова криза с връх на цените

Unilever повиши цените по-бързо от най-големите си съперници P&G и Nestle от средата на 2021 г., повтаряйки стратегията си от финансовата криза през 2008-2009 г., предава Ройтерс

Британският производител на сапун Dove, Hellmann's condiments и Marmite, обяви в края на октомври, че увеличението на цените му е достигнало исторически връх от 12,5% през третото тримесечие.

Фирмите за потребителски стоки обмисмят колко могат да компенсират нарастващите разходи за енергия и труд, без да губят потребители, много от които вече преминават към стоки със собствени етикети на супермаркетите.

И Nestle, и P&G повишиха цените с по-малко от 9,5% през същия период, след като се изравниха приблизително една с друга от средата на 2021 г.

По-голямата експозиция на Unilever към нововъзникващите пазари и храните, където натискът върху разходите и маржовете е най-силен, отчасти обяснява разликата, казват анализатори.

Вдигането на цените обаче рискува да навреди на отношенията с търговците на дребно, които също се опитват да защитят маржовете си.

Последният път, когато Unilever беше близо до толкова големи ръстове, беше в разгара на световната финансова криза. През последното тримесечие на 2008 г. цените му се повишиха с около 9%.

Unilever обясни, че покачването на цените варира в зависимост от категорията и пазара и не всички потребители са преживели повишенията от 12,5%.

"Има няколко лоста, които можем да използваме, преди да увеличим цените на рафта, което е крайна мярка и внимателно обмислено, включително намаляване на промоционалната дейност и предлагане на селекция от продукти с по-високи маржове", каза говорител на компанията.

"Unilever има голяма експозиция към региони и страни с висока инфлация, включително Латинска Америка, Турция и Русия, докато P&G е по-фокусирана върху САЩ. Тези страни имат висока инфлация, свързана със слабата валута. Това се вижда от загубите на Unilever от валутни преводи, които са много по-големи", обясни анализаторът на Bernstein Бруно Монтейн.

Инфлацията на разходите на Unilever се движи с повече от 20% тази година, в сравнение с 14%-15% в Nestle, каза анализаторът на Barclays Уорън Акерман, въпреки че неговите конкуренти може би все още не са достигнали пика на покачването на цените си. 

Nestle признава, че натискът върху разходите се засилва. "Ние все още поемаме значителни разходи, което доведе до значителен спад в брутния ни марж на печалба", каза говорител на Nestle.

Междувременно P&G разработва гами, които може да продава на различни ценови точки, обясни говорител на компанията.

Unilever и Nestle се очаква да отчетат маржове на печалба преди данъци от около 15% тази година, според Refinitiv. Очаква се P&G да отчете марж на печалбата преди данъци от близо 24%.

Миналия месец главният изпълнителен директор Алън Джоуп на Unilever каза, че компанията трябва да повиши цените, за да има огнева мощ да инвестира в своите марки. Джоуп цитира по-високите разходи за труд, материали и енергия и изменението на климата, което прави земеделието по-скъпо, но компанията е "много внимателна" към натиска, който това оказва върху потребителите.

Междувременно напрежението с търговците на дребно нараства.

Продуктите на Kraft Heinz бяха изтеглени от рафтовете в магазините на Tesco по-рано тази година, тъй като британският супермаркетен гигант не можа да постигне съгласие за ценовите условия.

А Mondelez, производител на шоколад Cadbury и Milka, спря да продава своите бонбони на редица европейски търговци на дребно по-рано тази година, тъй като те преговаряха за цената, обясни пред Ройтерс нейният изпълнителен директор Дирк Ван де Пут.

Холандският супермаркет Ahold Delhaize също забеляза, че преговорите за цените стават по-трудни, добвая неговият финансов директор Наталти Найт пред Ройтерс.

"Тези, които започват от по-силни позиции, са по-големите доставчици. Бих казала, че Unilever попада в тази категория. Време е CPG (компаниите за потребителски опаковани стоки) да се активизират и също да изиграят своята роля в опитите да помогнем на потребителите много повече, отколкото са правили в миналото", каза тя. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ