United Group инвестира още 1,2 млрд. лв. в България и продължава регионалната експанзия

United Group инвестира още 1,2 млрд. лв. в България и продължава регионалната експанзия

United Group инвестира още 1,2 млрд. лв. в България и продължава регионалната експанзия

Водещият доставчик на телекомуникационни и медийни услуги в Югоизточна Европа United Group ще вложи още 1,2 милиарда лева до 2026 г. в покритие и капацитет на мобилната и оптичната мрежа в България, както и в продукти, базирани на най-новите технологии, съобщи пред медии главният изпълнителен директор на групата Виктория Боклаг.

Групата е един от най-големите инвеститори в България, като за по-малко от три години е вложила почти 3,6 млрд. лева в придобивания и нови инвестиционни програми.

У нас UG притежава водещия телеком Vivacom и най-голямата медийна компания NOVA Broadcasting Group.

“Изградихме най-голямата 5G мрежа в България, която даде достъп до високоскоростна връзка на близо 80% от населението. Дадохме старт и на 10GIGA оптичната мрежа, която към днешна дата достига до 1,4 милиона домове и продължава да се разраства. Залагаме и на качествено, разнообразно видеосъдържание и на неограничено ползване, както повелява световната тенденция в потребителското търсене“, коментира Виктория Боклаг. Тя уточни, че групата ще продължи да работи по конвергенцията между телеком и медийния бизнес, с фокус върху стратегията за дигитализация.

Преди две години United Group пусна TV платформата си EON, а преди 6 месеца предложи нови неограничени мобилни планове за обаждания, мегабайти и sms-и без лимити за всички тарифни пакети. Преди броени дни телекомът пусна у нас и 5G високоскоростен домашен интернет.

„EON е един от продуктите, разработени от нашия иновационен център United Cloud, който беше лансиран успешно на всички пазари, където работи UG и предстои да открие офис и в България. Целта ни е да подобрим и да оптимизираме преживяването на потребителите във всяка точка на контакт с нас с помощта на дигитални инструменти и нови технологии“, казва Виктория Боклаг.  Съдържанието е крайъгълен камък в бизнес стратегията на компанията, затова UG ще продължи да поставя силен фокус върху локалните продукции и нови форми на съдържание, които се търсят от младите, уточни тя.

Бизнес растеж

Бизнесът на групата се е утроил през последните 3 години. В резултат на органичния растеж, сливанията и придобиванията приходите на United Group са нараснали от 742 млн. евро през 2019 г. до над 2.5 млрд. евро през 2022 г. Печалбата е увеличена от 316 млн. евро през 2019 г. на над 1 млрд. евро.

В същото време приходите на компанията в България през 2022 г. са нараснали с близо 9% на годишна база, над средните темпове на растеж на пазара.

„Компания с нашата история, която реализира над 150 успешни придобивания в различни страни в региона само за 20 години, винаги е отворена към нови възможности. Само за последните три години се трансформирахме напълно от регионален бизнес във водещия играч в Югоизточна Европа“, коментира Боклаг. Освен Vivacom и NOVA в България, компанията купи Tele2 и Optima Telekom в Хърватия, Nova и Wind в Гърция, както още 20 малки и средни компании в региона. В Гърция вече е в ход мащабен проект за 2 млрд. евро, който в рамките на 5 години ще подобри телекомуникационната инфраструктура в страната и ще даде тласък на дигиталната ѝ трансформация.

На пазара на платена телевизия

Въпреки че UG отпусна заем на новия собственик на "Булсатком", а след това купи част от фиксираната мрежа на сателитния оператор, "Виваком" и "Булсатком" са в силна конкуренция за абонати.

„В телекомуникационната индустрия е често срещано операторите да използват взаимно инфраструктурата си. Например A1 често използва каналната мрежа на "Виваком", за да разгръща фиксираната си мрежа. Доставчиците на мобилни услуги често използват взаимно кулите си. Регулаторните органи стимулират и окуражават споделянето на инфраструктура“, уточнява Боклаг.

От групата не очакват Комисията за защита на конкуренцията, която проверява сделката с „Булсатком“ след сигнал на Йетел България, да установи каквито и да е нарушения.

Vivacom притежава и доставчиците Net1 в София и N3 в Пловдив. В ход е и придобиването на Networx - първоначално одобрено от КЗК, но след обжалване от конкурент, изненадващо върнато за преразглеждане от регулатора с решение, което противоречи на собствените заключения на съда по предишни сделки на оператора.

Дейностите, свързани със сливания и придобивания, са финансирани основно чрез пазара на облигации, а инвестиционните програми - с вътрешни парични потоци и оборотно финансиране. А за естественото намаляване на дълга и поддържането му в рамките на пазарните стандарти работи и отделянето и монетизацията на телекомуникационните кули на групата, по модела на големите телекоми в Европа.

Компанията се е устремила и към пазарното лидерство по отношение на устойчивостта. Телекомуникационната и медийната индустрия влияят върху климатичните промени, затова UG си е поставила за цел да стане въглеродно неутрална до 2040 г.

Мажоритарен собственик на United Group е лондонският фонд BC Partners, чиято дейност е фокусирана върху частен капитал, кредитиране и недвижимо имущество с присъствие в Европа и Северна Америка. В момента BC Partners имат над 124 инвестиции в 18 държави и в 4 сектора на обща пазарна стойност над 161 млрд. евро. Председателят и основател на United Group Драган Шолак заедно с ръководството притежава значителен миноритарен дял. Групата е подкрепена и от Европейската банка за възстановяване и развитие, която е миноритарен акционер в компанията от 2004 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ