Бизнес по добър сценарий

Бизнес по добър сценарий

Естественото развитие на всяка компания е да се разраства – вариантът умишлено да си стоиш бутиков, ми прилича на това да си сложиш таван на амбициите, казва сценаристът и продуцент Иван Радев

- Кой е най-интересният човек в IVAN RADEV STUDIO – някой, който представлява стандарт за качествата и характера на хората, с които предпочитате да работите?

- Всички сме си интересни по различен начин. Не искам да казвам кой е най-интересен, защото не е честно. А и всеки е в компанията, дошъл от предишна моя, или сме работили дълги години заедно, така че си знаем и кътните зъби. Това трябва да го каже някой отвън. Иначе като стандарт, за да попаднеш сред нас, на първо място трябва да си много добър в работата си. Също и да имаш талант. За мен като цяло талантът – дори и да не е пряко в това, което правиш – е много важен показател за качествата, които имаш, и за допълнителните гледни точки, които можеш да добавиш. Почти всеки от екипа ни има много сериозни постижения и в други области. И на финала, като минат години, последната цедка се оказват лоялността и моралът. Мисля, че всички сме пичове и много точни хора. Изключенията сами си отпадат.

- Кога започнахте да увеличавате екипа си? С каква идея и цел стартирахте продуцентската компания – мащабна, по-бутикова?

- Всичко, което съм правил през живота си, е да се занимавам с телевизия. Когато напуснах предишната си компания, изобщо не се замислих какво друго да правя, освен да основа следващата. При нас нещата винаги следват един и същи ход – стартираме с много малък и елитен екип, който скоро след това се разраства. В началото на съществуването на IVAN RADEV STUDIO бяхме 3-4 души, в момента сме около 20. Но разрастването не е само въпрос на намерения, а и на печелене на проекти. За съжаление, каквито и компании да си поставяш за цел да създаваш – мащабни или бутикови, реалността е такава, че ако няма работа, те ще си стоят малки. Пък ти, ако искаш, си ги наричай бутикови. Смятам, че естественото развитие на всяка компания е да се разраства. Това е признак, че печелите повече проекти, по-търсени сте. Другият вариант – умишлено да си стоиш бутиков – ми прилича на това да си сложиш таван на амбициите или дори по-скоро на някаква форма на freelance. Аз не съм такъв.

- Кой проект се оказа повратен за развитието на компанията?

- През 2012 г. станахме продуцентска къща за всичките реклами на Kamenitza за годината, после и за следващата, и по-следващата. До този момент бяхме снимали реклами много откъслечно, което не би ми позволило да се наричам продуцент на реклами. Спечелването на такъв клиент за дълъг период от време беше моментът, в който вече се превърнахме и в продуценти на реклами и трайно ни се разшири дейността. След Kamenitza дойдоха още много клиенти, а с течение на времето започнахме не само да им продуцираме клиповете, но и да участваме в писането. Снимането на реклами само по себе си доста повиши визуалното качество на цялата ни останала продукция.

- Кои са плюсовете и минусите за продуцентите в България?

- Няма да е честно да не кажа, че работата ни е страхотна – правим интересни и зрелищни неща, и то докато се забавляваме, а работата ни доставя удоволствие. Проблемите пред продуцентите според мен са предимно в несигурността и липсата на дългосрочно планиране. Много малка част от продуцентите в България имат дългосрочни проекти, с които могат да си позволят да планират, да се развиват. Имайте предвид, че ние сме по-особена продуцентска къща, защото имаме както телевизионни проекти, така и рекламни, а също и събития. Телевизията дава регулярност и сигурност, макар и да не е толкова доходно. Да се разчита само на реклами и събития, не би ме правило спокоен. Имам нужда от регулярен седмичен график, да виждам поне няколко месеца напред. Вариантът да чакам телефонът да звънне или да обикаляме и да се презентираме напред-назад, не е много по нашата част.

- Кои са най-новите ви услуги и/или иновациите в тях?

- Със сигурност IVAN RADEV STUDIO е единствената продуцентска къща, която предлага писане на сценарии като услуга. Тоест други продуценти или рекламни агенции ни търсят, за да им напишем сценарий за тв шоу, реклама или събитие. Смятам това за сериозна иновация. В общия случай телевизионните продуценти наемат сценаристи за определен период, после ги махат. Това създава несигурност у сценаристите и проблеми за продуцентите. Когато се обръщат към нас, този проблем е елиминиран – работим по проекта, свършваме работата и си пожелаваме всичко хубаво до следващия път. Никой няма лоши чувства. Същото е и с рекламите. Агенциите могат да разчитат на бърз и качествен отговор с идеи и сценарии от наша страна, без да имат някакъв ангажимент през останалото време. Превръщайки писането на сценарии в услуга, можем да си позволим да имаме уникално добър сценарен екип 24/7. Да се развиваме и да трупаме огромно ноу-хау. Името ни е стандарт за тукашния пазар, защото ние практически стоим зад сценария на огромен процент от най-популярните формати. Няма да е лъжа, ако кажа, че никой друг екип в България не е написал толкова, колкото ние.

- Като продуцент в различни формати кои канали за маркетинг комуникация смятате за най-ефективни днес и какво е мястото на телевизията в метрото на рекламния пазар?

- Всеки рекламен канал е ефективен спрямо аудиторията, която се търси, или бюджета, с който се разполага. Според мен кризата имаше няколко положителни ефекта, един от които е, че рекламодателите вече търсят повече срещу парите си. Не знам дали още има компании, които просто заливат целия ефир с реклама. Сега се търсят по-ефективни решения, което доведе до развиване на нишови телевизионни канали, нестандартни форми на реклама, нашия канал в метрото… Мястото на New Level Channel – канала в метрото – е да допълва питата. Ние достигаме всеки ден до над 300 хил. софиянци, общо над 8 млн. контакта на месец, един милион от които са уникални хора. С метрото се движат най-активните хора от града, тези, които си ценят времето. Те са активно градско население, работещи, студенти. Нашата програма е съобразена с техния ритъм. Това е и една от най-предпочитаните аудитории за рекламодателите. Нашата цел е, когато всеки си прави планирането, да казва: „Телевизия, радио, метро, аутдор, интернет…“. Да сме част от цялото. Вече всяка компания спрямо нуждите и продажбите си в София си преценява процента, който да отдели към нас. Има и компании, които дават 100% от рекламния си бюджет при нас. И са доволни.

- Каква е инвестицията в NLC* и как смятате да го развивате? По какъв начин бизнес моделът на канала се вписва в този на традиционните медии, разчитащи на продажба на конкретни рейтинги?

- Инвестицията е голяма, както и има постоянни разходи – както е с всяка медия. Каналът се развива по два самостоятелни начина. На първо място, постоянно развиваме програмата – добавяме нови рубрики, повишаваме качеството на старите и хората в метрото са доволни и го гледат. Вторият начин, по който се развива каналът, е самото разширяване на метрото. Предстои да се открият 7 нови станции – до Бизнес парка и до летището. Това ще увеличи с огромен процент аудиторията ни. А що се отнася до рейтингите – при нас рекламодателите получават възможно най-безпристрастните данни, защото те са от въртележките, които мерят пътникопотока. Там данните са неоспорими. Така че – имаме си замерване на рейтинга, имаме профил на зрителите, имаме програма с конкретни бройки излъчвания на клиповете – всичко е организирано по начина, по който рекламодателите са свикнали.

- Как очаквате да се промени медийното съдържание през следващите години?

- Не знам дали медийното съдържание ще се промени по някакъв начин, различен от естественото развитие на телевизиите, но със сигурност ще се случи нещо, което става и навън – предварително програмираните телевизии ще останат за по-консервативната аудитория. Активните хора все по-трудно могат да следят предаване в определен час. Те търсят съдържание, но в удобно за тях време, на удобен за тях носител. Със сигурност ще се развият платформите, на които да гледаш записани вече програми – на самите телевизии; за телефони; в интернет. Телевизиите ще си останат най-големите продуценти на съдържание, но ще започнат да го предлагат по много паралелни начини. Както и ще се появяват много малки продуценти. Готини хлапета, които с два телефона си снимат собствено шоу и го пускат в интернет. Техниката поевтинява постоянно и става все по-достъпна. Скоро само идеите ще са важни. Така, както всъщност винаги е трябвало да бъде.

Мила Добринова, сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ