Размисли за количеството, качеството и Стивън Кинг
Колко голям обем от съдържание трябва да се напише, за да се създаде нещо хубаво? Наистина ли е вярно, че ако човек създаде хиляди текстове, той едва ли би родил качествено четиво, защото е количествен автор? Ами ако сложим на мястото на думата "човек" в предишното изречение "компания", а на мястото "текстове" - "продукти"?
Един от най-продаваните автори на Америка - Кралят на ужаса, Стивън Кинг, разсъждава за качеството и количеството на модерното съдържание и защо от количеството може да се родят качествени неща. Авторът Илан Мокъри го цитира в сайта на американското списание Inc. и предлага размисли по темата.
Ето какво пише Мокъри.
Както в света на бизнеса, така и в изкуството има школи на мисълта, които се отнасят към качеството и количеството като към две изолирани, обратни една на друга и все пак свързани равни части от едно цяло. Смята се, че колкото повече произвеждаш, толкова по-малко време ще имаш да се задълбочаваш в мислене за качеството на една продукция. Колкото по-малко създаваш, толкова повече време ще имаш за перфекционизъм.
Защо това мислене, което дели нещата на черно-бели, е толкова привлекателно? Отчасти, понеже е просто и отчасти, понеже често (но не винаги) е вярно. В действителност, процесът на произвеждане на качествен продукт варира от автор на автор и от проект на проект. Но това, което е ясно при всички случаи, е че количеството и качествното не е задължително да бъдат противоположни сили. Въпреки че е лесно да се достигне до това заключение.
Неотдавна Стивън Кинг разсъждава по въпроса за тях в есе, публикувано във вестник "Ню Йорк Таймс" под заглавието "Може ли един романист да бъде твърде продуктивен?". Кинг изброи няколко автори в световната литературна история, написали над 500 книги под собственото си име или чрез псевдоним. Те са създали предимно творби, които се забравят. Например Александър Дюма. Той е най-прочут с "Граф Монте Кристо" и "Тримата мускетари", но това са едва два от всичките му над 250 романа. Друг пример - Айзък Азимов - една легенда в жанра на научната фантастика, е написал над 500 книги.
"Никой не би оспорвал, че количеството гарантира качество", смята Кинг. "Да се предполага, че количеството никога не произвежда качество ме удивява - като снобско, нелепо и доказуемо невярно твърдение", пише той. И посочва, че в света на изкуствата качеството е много субективно. В бизнеса има сравнителна субективност в ранната фаза на иновативните проекти. Когато хвърляш идеи срещу стената, чудейки се как светът ще се промени в следващите 5 години, все още не се огъваш под напора на измерителите "брой клиенти", "продажби", "печалби". Чрез тях твоята идея в крайна сметка ще бъде оценена.
Заслужава си да се обърне внимание на въпроса "Има ли връзка между количеството и качеството при развитието на моята иновация?". Отговорът трябва да бъде "Да". В статия в Harvard Business Review, озаглавена "5-те условия една компания да бъде истински иновативна", се посочва, че всяка разбираема иновация трябва да измерва както вложенията, така и елементите, изпускани в хода на разивитето на идеята, като и двете са количествени измерители. Под вложения се имат предвид месечните пари и трудът на служителите, отдаден в иновацията, наред с общото качество на суровите идеи, които са генерирани. Второто е качество + количество на идеите, които навлизат в процеса на създаване. Тук се измерва колко дълго е необходимо, за да се превърнат идеите в концепция или прототип.
Стивън Кинг работи чрез своя собствена версия за качествен контрол. Обратната връзка от читателите, които са негови клиенти, е голяма част от този контрол. В интервю за "Ню Йорк Таймс" от тази седмица той казва "В писането, начинът да се справиш със слабостите е да ги разпознаеш. Човек може да го стори, като чете критика, която се фокусира само върху едни и същи негативни неща. Ако повечето критици казват, че нещо не е хубаво, то най-вероятно не е хубаво".
Ключовият извод: Всеки автор и всяка компания, пълна със създатели на идеи, трябва да знаят, че има връзка между количеството и качеството. И ако искаш да знаеш каква е тя, може да я измериш за период от време, вслушвайки се в обратната връзка на другите и активно обновявайки творческия си процес, в отговор на нея.
Може би, също както Дюма, и вие имате две гениални идеи на всеки 250? Но няма как да разберем, докато не произведете всичките 250 и те не бъдат подложени на изпитанието на времето!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.